Jump to content

Mercruiser 4.3, saltvannskjølt. Vann i 2 sylindre.


vetlebjorn

Recommended Posts

Hei!

Har en mercruiser 4,3 (saltvannskjølt) som har fyllt 2 sylindre med vann helt uten forvarsel.

Slet tidligere med dårlig kontakt på hovedstrømledning så den harket og stoppet. Startet igjen etter jeg hadde dratt til hovedstrømledning(10 minutter senere) og da satt motor helt fast grunnet den hadde fyllt sylinder 2 og 6 med vann.

Noen som har litt peiling på hva som kan være galt?

Litt mistanke til toppakning men ser det som litt urelevant at toppakning går samtidig på begge toppene (V6)

Takker for svar, byner ferien om to dager og skulle veldig gjerne brukt litt av ferien PÅ vannet og ikke opp-ned på verkstedet.

Link to post

Dette er surt

Du kan jo HÅPE på at det berre er toppakkninga & ikkje meir

Motor MÅ opp, du BØR få tømt sylinderane for vatn ASAP & lure nedi olje eller liknande i SMÅ mengder for å motvirke at  du får skade på foringane

Har du freista å dra rundt motoren med vatn over stempel, KAN du ha slått skeiv veiv... Dette BØR måles når topp(ane) går av.

Sidan eg ikkje har skrudd på nett din motor, skal ev vere forsiktig å spå kor vatn kjem frå, men at du har ein "liten" jobb føre deg, kan ein vel trygt fjerndiagnostisere

 

Lukke til

Link to post

Nå ble jeg usikker, sylinder 2 og 6 er jo fremste og bakerste sylinder på styrbord side av motoren (dersom den står "riktige" veien), altså begge er på samme side av motoren.

 

Hvordan mener du at toppakningen kan ha gått på begge toppene? Dersom det bare er vann i to sylindre på ene siden av motoren kan det vel være toppakning eller manifold på den siden av motoren ?

Dersom det er to sylindre på hver sin side av motoren, er det nok mer sannsynlig at det er noen form for tilbakeslag, hvor motoren har gått noen runder i revers og dratt inn vann eller noe lignende.

Link to post

De to sylinder er på styrbord side fremst og bakerst, usannsynlig at top pakningen skulle leke på motsatt end av motor blokk syl 2 og 6 og hopp over syl 4 i midten. Så er ganske sikkert at riser pakning leke, lett å undersøke, først tapper vann fra manifolden og så demontere riser og kontrollere pakning/riser/manifold. Som sagt få ut den sjøvann en gang ellers det blir veldig dyrt!

Det er tilbakeslag ventiler i exhaust røret så du skull ikke få vann opp i motoren når du gå i revers.

Redigert av Spannerman (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...