Humrefisker Startet 12.Juli.2015 Del på Facebook Startet 12.Juli.2015 Hvor mange dager var Adam i paradis? Min datter sa her om dagen at jeg ikke måtte skifte lyspære i kjøleskapet, for da er det noe annet som ryker - og jeg fikk to dager med "alt funker" før hun fikk rett. Ligger nå i Grebbestad med noe som ligner snekke og toppfart på syv knop. Kompressoren vil ikke slå inn ved pådrag og det kommer "varning: kolla motorn" i EVC.Hva kan det være? Blir å vente på at VP åpner i morgen. Er det bedre alternativ å krype ned til Hamburgssund? Noen har tipset om en sikring på kompressoren - men hvor sitter evt. den? Har kollat motorn og den ser jo fin ut den. Alt går rundt! Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Kan være mange feilkoder som gir dette utslaget, det er bare en generell advarsel om at motoren ikke vil gi deg full effekt, da det er en eller flere sensorer som ikke har forventet utslag i hastighet/trykk/temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Sist gang jeg var borti dette, check engine og ned i nesten tomgangsfart var det en stor og betydelig feil, NOT... Etter mye feilsøking viste det seg at det manglet 2 dl kjølevæske på motoren, etterfyllte det og hørte aldri noe mer... Det skal ikke alltid så mye til for at disse overømfintlige alarmene går Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 (redigert) Du kan lese ut feilkodene på display (enten EVC LCD display eller LCD display i turteller) Om du ikke har tilgang til en manual hvor disse kan dekodes så post de her så kanskje noen kan dekode de for deg :-) Redigert 12.Juli.2015 av Cheng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Humrefisker Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Takker for tips, skal sjekke! Feilkoden forsvinner når tenning er av, men den kommer nok igjen bare vi går ut av havnen tenker jeg. Skal sjekke kjølevannet også. Oljen er sjekket, og den var ok. Kompressoroljen skiftet for to år siden, clutchen og reim likeså. Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Kan jo prøve å ruse motoren i fri og se om feilen kommer da. Hold nede "N" knappen ved siden av navigasjonshjulet til EVC og kjør spaken. Kan ikke ruse turtallet så veldig høyt i fri (maks 1500 rpm?) men mener at kompressor skal slå inn; høres ut på min D4-260 at kompressor slår inn når spaken draes langt nok i fri. Siden du får "Check Engine" kan det være at du kan se feilkoden(e) i klartekst? Når i hovedmenyen i EVC vri på EVC navigasjonshjulet og velg "Faults" et tall skal da vise deg hvor mange feil det er. Når en da vrir på navigasjonshjulet skal en kunne se de forskjellige feilene. Vil bytte mellom å vise "Cause of Fault" og "Measures to take" Om du har i tillegg har EVC instrumentet med 7 forskjellige alarmlamper skal vel en av disse også lyse opp? Feilkoder forsvinner som du sier når en har slått av tenningen. Edit: hva som menes med EVC instrument med lamper. Alarmlamper er: Water in fuel filter, Battery, Coolant temperature, Coolant level, Oil level, Fault/serious fault & Oil pressure. http://www.iboats.com/mall/image/view/3/4/2899_2.gif Redigert 13.Juli.2015 av Cheng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Humrefisker Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Jeg har ingen lamper, men kun lite display. Snakket med VP og de anbefalte meg å koble ut kabelen til kompressoren - kanskje magneten er koblet inn konstant og vil således frigjøres. Så gjort, og vi kom oss til servicebrygga til VP i Grebbestad etter at jeg verifiserte at kompressoren ikke gikk. Det virket som den var konstant på i morges da jeg startet med kald motor, det var hylekor fra remma da jeg gikk opp till 800 rpm, men ikke etter akuttoperasjonen. Det kommer en VP-mann om en times tid, så da får jeg vel mer klarhet. Etter at jeg koblet ut kompressoren er feilmeldingen konstant, også ved oppstart. En kamerat av meg foreslo å sette inn den gamle lyspæren i kjøleskapet, det var jo byttet der som trigget dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
Humrefisker Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Ja ja. Havari på kompressorclutchlager. Og jeg som sa at det er billigere med båt enn all-inclusive i Thailand. Får bite det i meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.