Jon-Kåre Startet 12.Juli.2015 Del på Facebook Startet 12.Juli.2015 Montert trimplan i helgen på min buster xxl og sjøsatte ikveld. Til min store overraskelse sank farten med 4-5 knop, mye vannsprut bak ved fart over 30 knop. Planene er montert på ferdige fester sveiset bak på båten beregnet for montering av trimplan, høyde over bunn 1-1,5 cm. Hva er det som gjør dette? Med de vannsøylene er det tydelig at det bremser Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Kasper22 Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Regner med du fulgte en monteringsanvisning da du monterte, men vanligt er vel å ha noe negativ vinkel når planene ikke brukes. Så hvis du la en rettholdt under båten ville du ha bakkanten av trimplanet noen cm høyere enn bunnen på båten. Burde ikke bremse da (sålenge du ikke kjører ned trimplanene ofc. ) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 (redigert) De har negativ vinkel va 1 cm ytterst i tillegg til 1-1,5 inntil skroget Redigert 12.Juli.2015 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Kasper22 Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 (redigert) Høres jo helt fint ut det..Busteren ligger vel ganske rett i vannet rundt 30 knop. Har aldrig hatt trimplan selv, men trodde ikke det skulle bremse merkbart på farten,, Redigert 12.Juli.2015 av Kasper22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Ved 29 knop ser det bra ut men derfra og opp til 37 som jeg toppet på så det rotete ut der bak. Før toppet jeg på 42-43 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
sailorboy Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Det kan være Coanda effekten som forårsaker dette... Selv om trimplanet er noen cm over vannet som kommer under båten i stor fart så vil vannet av og til komme opp i platene. Når dette først skjer, så vil vannstrømmen "lime" seg fast til platen og ikke slippe taket. Dette vil da erfares som om vannet spruter opp bak trimplanet dersom det har negativ vinkel. Enkelt forsøk for å demonstrere Coanda effekt er å skru på vannet på kjøkkenvasken på full guffe. Før fingeren bort til vannstrålen og beveg fingeren forsiktig tilbake. Du vil da se at vannstrålen følger med. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Vil denne effekten og føre til en slik brems som jeg opplever? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.