Jump to content

40hk eller 50hk på Sunwin 14?

Benjamin98

Recommended Posts

Hei ! Jeg tenker at jeg skal kjøpe meg ny motor neste år til min sunwind 14 fot. Har 30hk(90modell) og syntes den går dårlig får bare 26-27knop. Så tenker en ny motor burde funke bra! Men blir 40hk for lite? Bare 30knop? Har lyst på ca 35+ knop eller burde en 50hk funke bedre? Tenker en 40hk eller 50hk yamaha 3syl.

Ps bruker denne motoren mye? Har ikke penger til en 4takter 40hk pga er bare 16 år og ikke så bra med penger :p

Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, fra "Sunwind" til "Sunwin"

høres kanskje ut som at 50hk er tingen..  vær obs på at det er 2 ulike yamaha modeller, 50D som deler blokk med 40hk, og 50G som deler med 60/70hk.  pga mindre vekt så ser jeg kanskje for meg at D modellen vil passe best for deg..

har hatt en 40hk , men det er en stund siden så husker ikke hva den brukte

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis båten klarer den beskjedne vektforskjellen fra F40 til F50, ville jeg valgt F50. En sylinder ekstra, ekstra sylindervolum, og mulighet til å ta ut mere hester senere, om en skulle finne ut at 50 er litt lite. Dette er samme motor som F60, bare begrenset. ;)

Bra motorer, har erfraring med en 40 heste og en 60 hester, kjøpt samtidig, av meg og en venn. Men liker den firesylindrede best.. 

Hvis båten klarer den beskjedne vektforskjellen fra F40 til F50, ville jeg valgt F50. En sylinder ekstra, ekstra sylindervolum, og mulighet til å ta ut mere hester senere, om en skulle finne ut at 50 er litt lite. Dette er samme motor som F60, bare begrenset. ;). 

de tidligste årgangene av F50 er ikke samme blokk som F60 (935cc vs 995cc om jeg husker rett) , husker ikke når de byttet. 

Litt forskjellig vekt på 2t 50 hesterne, 50D som kom først mener jeg veide rundt 80 kg (+- avhengig av utstyr) , 50G/60/70 veier 102-105 kg.   F40 fullt utstyrt med powertrim veier 92 kg, F50 bortimot 110 kg. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har selv en Sunwin med 40 Hk Yamaha.

http://www.seljeseths.net/baater/bilderSunwin/page_01.htm

http://www.seljeseths.net/baat.html

Dersom man velger en av de aller letteste 50 hesterne vil det vel også fungere greit. Men denne båttypen var vel originalt godkjent for 25 Hk...(?) 50 Hk er jo i så fall det dobbelte. Ser for meg tanke-eksperimentet med at jeg skulle hatt 300 Hk på min SKibsplast 655 som er godkjent for 150 :giggle:  :giggle: :giggle:  :giggle:  

Redigert av Helge (see edit history)

hvor mye fart får du med 40hk? 

Får ikke mer enn rett i overkant av 30 knop på min 14 fot Sunwin. Men jeg synes slett ikke det er så lite tatt i betraktning at jeg ikke får mer enn drøyt 10 knop til med dobbelt så stor motor (80 Hk) på en Skibsplast 450 VS som bare er en fot lengre (15 fot), men noe tyngre også da.  

Ut fra mine erfaringer tror jeg skroget til Sunwin krever relativt mye ekstra krefter for å få opp farten enda mer. Joda den er svært lettplanende med liten motor, men så butter det liksom imot litt. Jeg har prøvd Sunwin med 3 forskjellige motorstørrelser:

15 Hk (trimmet 9,9)

25 Hk

40 Hk

15 Hk er jo ikke noe særlig.... men går faktisk såvidt i plan med to ungdommer i båten (dog under 20 knop). Dette var imidertid på en annen Sunwin enn min. 

25 HK ga ca 25 knop og 40 Hk gir drøyt 30 knop på min Sunwin så en økning på 15 Hk (tilsvarer 60 % økning) resulterte i bare drøyt 5 knop økning i farten (tilsvarer bare 20 % økning).  60 % økning i krefter meførte altså bare 20 % økning i farten :thumbsdown:  Skulle jeg gjette ville jeg tro man får bare ytterligere 3 til 4 knop ved å gå opp fra 40 til 50 Hk -  altså 33 til 34 knop. Jeg synes det er lite "bang for the buck". Årsaken til at jeg likevel synes det er kjekt med 40 Hk på Sunwin'en (sammenlignet med 25) er mer pga krefter til vannsport enn pga fart.

Lurer jeg på også :p kanskje 40hk holder? Leken med 40hk? Så på bildene dine av båten har du bytta "vindu"? Evt hvor kjøpte du det? Ser ingen ting ut av mitt hehe

"Vindu" eller vindskjerm har jeg byttet ja. Det gjorde jeg når jeg pusset opp båten rett etter at jeg fikk tak i den i 2005. Jeg skrudde hele vindskjermen av fra båten, borret opp alle popnaglene som festet det gamle "glasset" (plexiglasset). Jeg kjøpte en passende stor bit Lexan og bøyde ut og la det gamle glasset som mal oppå Lexanen og markerte langs kanten med tusj før jeg forsiktig saget til den nye glasset. Borret hull til popnaglene og festet det nye glasset igjen med popnagler før jeg skrudde vindskjermen på båten.

Redigert av Helge (see edit history)

Oja,men da går jeg for 40hk. Får ikke mer enn 25-26knop med 30hk nå. Men han som hadde den før meg hadde bygdopp akterspeilet så bruker langstamma nå. Tror akterspeilet er litt for lavt så fjerner dette når jeg kjøper ny motor. Med 40hk så blir den vell mer kraftig? Nå klarer den å få 3stk på ca 80kg opp i plan men må ha bånngass. Og går bare 20-23knop.

Var det dyrt med det nye vindsjærmen? Og var det lett bøylig eller måtte du varme det opp?

Oja,men da går jeg for 40hk.

40 eller 50 Hk... Jeg ville tatt det gunstigste alternativet ut i fra pris, alder på motoren, vekt med mer. Jeg ville imidlertid ikke gått for noen av de tyngre 50 Hk

Var det dyrt med det nye vindsjærmen? Og var det lett bøylig eller måtte du varme det opp?

Nå er dette allerede 10 år siden... men da betalte jeg bare 700 kr for den Lexan-plata jeg kjøpte. Lexan kan bøyes UTEN at den varmes opp så det gjorde jeg.

Men han som hadde den før meg hadde bygdopp akterspeilet så bruker langstamma nå. Tror akterspeilet er litt for lavt så fjerner dette når jeg kjøper ny motor. 

i denne klassen så vil jeg tippe det er flest motorer med lang stamme å finne

Det jeg tenker :/ fattern har en yamaha 40hk 4takter. Veier 88-100kg eller no.men dette blir vell for tungt? Vist jeg kjøper 40hk så kanskje jeg finner 4takter til en grei pris. Jeg er på fjorden mye og liker å kjøre sakte i blant. Med en 4takter bruker ingen ting og går ann å snakke med folk ? men jeg får se hva jeg finner takk for svar!

Ps jeg skal ha båten som prosjekt i starten av neste år her på baatplassen ;) da blir det teak gulv,lys,flere høytalere osv.

• 2 uker senere...

Jeg tørr ikke si hvor grensen går for hva som i praksis er for tungt/ugunstig og hva som ikke er for tungt på hekken av en Sunwin, men på min har jeg faktisk 88 kg (motor + 3.parts trim/tilt). Dette fungerer greit, men er litt baktungt. Med en eller to personer i framstolene merkes det ikke - og delvis ikke med en i "aktersofaen" heller. Men med to eller tre bak.... :nonod:  Joda, man kommer i plan med såpass som 40 Hk på en såpass liten og lett båt, men da må de bak lene seg godt forover til man er oppe :giggle:  Du kan eventuelt montere lang bensinslange og ha bensintanken helt framme under framdekket - det vil nok hjelpe på litt mht vektbalanse - i hvert fall om tanken er på minst 25 liter (min er 28 liter)

Den er grei, jeg har funnet motor nå. Tohatsu 30hk 4takt. Fjerner det akterspeilet som er bygd opp og kjøper kortstamma. Den motoren er det el tilt og el start og bruker ingen ting nesten ;) står i mellom 2takt 40hk og 4takt 30hk så velger den minste motoren. Har så vidt rå til bensin på den jeg har nå så hehe. Må fylle 5l etter vær tur.(er på fjorden nesten vær dag)Tohatsun veier 70-80kg mener jeg vil få rundt 30knop vil jeg tro. Målte på nytt i går å fikk 27 knop med denne gamle motoren jeg har nå + vann i båten

Greit med en motor som ikke bråker så mye uansett :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...