Jump to content

Bunnstoff som flasser av fra primeren


OT-flyktning

Recommended Posts

I år ble det skikkelig ille...

 

Satt ut sjaluppen idag - en Terhi Microfun - fra 2001. Selv om båten er i ABS og ikke trenger noe osmosebeskyttelsen ble den primet med en SeaJet-primer som er sølvfarget. Dette for at bunnstoffet skal holde på den (anbefaling av forhandleren). Problemet er bare at det gjør nettopp ikke det - bunnstoffet flasser av, tidligere i mindre biter og i år i store flak. Noen som vet årsaken? Bunnstoffet er også SeaJet - selvpolerende.

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg fikk til å duge på ABS-plast var Hempel Epoksy Sealer 599.

 

Her er oppskriften:

Når du skal stoffe jollen, bør det være mer enn 5 plussgrader i luften for at stoffene skal herde.

 

1. Vask bunnen med glassfiberavfetter (Glasfibre Degreaser).

2. Slip den delen av skroget som skal stoffes, med vannslipepapir i korning 80 samtidig som du bruker avfetteren.

 

3. Vask over igjen med avfetter for å få vekk alt slipestøv. Vent så til av-fetteren har tørket.

 

4. Innen det har gått to timer etter at avfetteren har tørket, påføres Epoxy Sealer 599. Dette er en tokomponent primer som blandes ut i forholdet 2 deler primer, 1 del herder. La primeren herde til den er lett klebrig. Da får bunnstoffet bedre vedheft. Ved 15-20 pluss-grader vil det ta 1-2 timer.

5. Stryk på bunnstoffet.( Vi brukte Monopol Hempels Hard Racing). Hvis primeren har herdet for lite, vil bunnstoffet "-krakelere ". Det vil du se på den måten at stoffet ikke vil dekke ordentlig. Det er ingen fare på ferde, for ved første gangs stoffing skal du ha to strøk med bunnstoff. Når du legger på 2. strøk med bunnstoff, vil du merke at den er seig å smøre på. Det kommer av at det ferske stoffet du smører på delvis løser opp det første strøket. Når stoffet er tørt, kan du sjø-sette båten. Neste år behøver du ikke prime på nytt. Da kan du bare vaske bunnen ren og legge på et nytt strøk med stoff.

 

 

Link to post
Share on other sites

Bare bunnstoffet sitter ikke på primeren.

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat, det var det jeg trodde var problemet ditt. :confused:

Hempel Epoksy Sealer 599 er en to-komponent epoksy-polyamid lakk, blank/gjennomsiktig på fargen som nærmest koker ihop med Hard Racing bunnstoff hvis påført korrekt. Det er ingen "vanlig" epoksy grunning. Problemet er nemlig mykplast båten din, den lever og krever at første strøk bunnstoff nærmest må "spikres" fast.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har et lignende problem med bunnstoff som ikke biter på primeren.

En malingskonsulent (fra Jotun) besiktiget båten og mente at primeren hadde for høy grad av herding. Enten hadde primeren fått herde i for lang tid innen bunnstoffet kom på (hvilket jeg ikke mente), ellers kunne det være en blandingsfeil i primeren (fabrikasjonsfeil).

En tredje teori var at dunken med bunnstoff hadde vært utsatt for frost.

Rådet jeg fikk var: av med alt bunnstoff (det var ikke vanskelig, børsting var nesten nok), deretter nedmatting av primeren (sliping) og så nytt bunnstoff.

Har utført prosedyren, men er ikke tilfreds med resultatet (jeg burde kanskje slipt grundigere?)

Skal kontakte konsulenten igjen over helga.

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har utført prosedyren, men er ikke tilfreds med resultatet (jeg burde kanskje slipt grundigere?)

Skal kontakte konsulenten igjen over helga.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville i ditt tilfelle lagt på ett strøk primer til, og deretter påført bunnstoff før primeren herdet helt.

Har selv brukt 5 strøk Jotun Antipest på "moderskipet" og avsluttet med Nonstop direkte på primeren og det sitter.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Hallais.

 

Det sølvfargede bunnstoffet fra seajet er et en komponets bunnstoff som brukes under vannlinjen. Det er også laget for å brukes oppå gammelt bunnstoff.

 

Fjern løst bunnstoff. Slip med p100 sammen med vann. Legg på seajet underwater primer. Slip igjen med p100 uten vann. (Husk at du matter ned ikke galsliper). Vask med vann. Legg på hardt bunnstoff. Matt ned igjen med p100. Vask med vann. Legg på mykt bunnstoff OM du har en hurtiggående båt.

 

Mesteparten av dette står med mikroskopisk skrift på "underwater primeren"

 

 

Ps. Et lite tips for dere som har/skal lakkere båten. Du kan påføre alle disse lagene etter hverandre, til og med om du skal prime og lakkere først. Når første lag er befølingstørt / klebig uten at du har det på fingrene så påfører du neste lag. Slik kan du fortsette til du er ferdig.

 

Legger du på et lag før dette tidspunktet blir neste lag for tett for at avgassene fra forrige lag skal slippe ut. Venter du til første eller hvilken som helst lag blir helt tørt biter ingenting uten nedmatting.

 

Håper dette var avklarende. Jeg har nettopp gått gjennom alle disse prossessene med vellykket resultat. Har fåt god hjelp fra en profesjonell båtlakkerer.

 

Kan legge med et bilde av min Windy 22 HC hvor underwater primeren er påført.

 

Båten er også nettopp primet og lakkert. (Koboltblåfargen)

 

 

20180601_230014.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...