LENB Startet 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2015 4 hestern til jolla hang på pushpiten, og den ble prøvestartet før den ble montert på jolla i dag. Det var ikke så lurt da det etterpå lakk oljeblandet bensin ned på teakdekket? Hva gjør man? Har skrubbet med zalovann og svamp. skylt/vasket med sjøvann etterpå. Det har ikke tørket ordentlig opp ennå, men det ser ut som det fortsatt er en flekk der. Tips? Man lærer noe hver dag! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Jeg har hatt mange dieselflekker på ubehandlet teakdekk. De trekker inn i teaken og forsvinner etter hvert av seg selv. Zalo på teak er ikke bra. Jeg bruker kun sjøvann og børster på tvers av fibrene maksimum en gang i året. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LENB Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Ok, får ta tiden til hjelp da og la zaloen bli i oppvasken! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Fett på teak fjernes med aceton. Jeg hadde alltid en liten flaske med dette ombord på Bitteliten V. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Aceton på teak er fy! Teaken bør få beholde sin naturlige impregnering. Den bør ikke vaskes ut med såpe, og særlig ikke løsningsmidler. Og såkalte teakrensemidler bør man unngå. Det er veldig sterke saker som tærer sterkt på veden. Desverre ser jeg svært ofte tekdekk som er totalt nedslitt og ødelagt av slik behandling. Saltvann er tingen. Og det er gratis. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Er nok litt ulike skoler her. Dessuten er det stor forskjell på teak og teak som du vet :-) jeg er i skolen som bruker olje på teaken, dog kun Golden Teak. Kjørte forbi et lokalt skipsbyggeri i Asia for en tid tilbake. Meter på meter med fin og feit, mørk teak til skroget. Skikkelig vare antakelig i samme klasse som du har på båten din. Desverre mangelvare i Vesten Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Satte flekken inn med grønnsåpe og skylte rikelig med vann. Ser allerede langt bedre ut. Får ta tiden til hjelp, blir nok borte etterhvert. Ser jo også at kombinasjonen barn/ mat ikke gjør underverker for teaken i cockpit! Jeg behandlet teaken med Boracol for 2 uker siden, og dekket var sølvgrått og fint før vi startet ferien for 3 dager siden! Båten er ny for oss, er ikke vant til slik flott teak overalt! ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 anbefalingen om aceton kommer fra Benny som bygde NordWest. Få båter med så mye bra teak ombord i våre farvann :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Apropos teak Se stablene på kaia... Hele skroget på båten under bygging er teak. Skikkelig teak. [ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 (redigert) Apropos teak Se stablene på kaia... Hele skroget på båten under bygging er teak. Skikkelig teak. [ Redigert 15.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Aceton løser de fleste natmasser. Vel bekomme! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LENB Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Jeg skylte med reint vann et par ganger i dag, flekken blir svakere for hver gang. Med litt tålmodighet blir den nok borte uten kjemikalier. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Det skal fryktelig mye aceton til for å løse opp hedret Epoxy.. Det samme gjelder for Sikaflex og lignende produkter. Du kunne med god samvittighet bruke en acetonvætet filler her. Når det er sagt er dette totaktsolje som forsvinner av seg selv etter en stund Nyt sommeren og slapp av:-))) Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
NilsPils Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Sikeflex og tilsvarende produkter løser seg i aceton. Derfor kan aceton forsvares dersom du har fått flekker av Sica, Tec7 eller lignende, men med stor forsiktighet. Ellers kun saltvann og myk børste en sjelden gang på naturteak. Saowanee har naturteak på akterdekket som benyttes til fritid og fiske. Der har jeg sølt blant annet masse diesel og fiskeblod. Alle flekker er borte etter hvert. Det største problemet er sot og skitt fra luften og grønske etter mye regn, men alt går lett bort uten bruk av kjemikalier. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.