TerjeFjern Startet 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2015 Kjøpte bruktbåt i vinter med ankervinsj av typen quick Genius. Er noen meter kjetting først og så tau med bly på den.. Oppdaget når jeg prøvde den at den slurer voldsomt på tauet og nesten ikke klarer dra ankeret opp. Ser ut som om det er Biltema blytau på den. Ser i manualen at den skal ha 12,7 mm eller 14,28 mm tau og det er ikke størrelser som jeg finner i butikken da de jeg finner er enten 12mm eller 15 mm. Noen med erfaring av denne typen vinsj og har opplevde sluring? Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Har en Genius med kjetting som "sluret"....Hvis du bruker det håndtaket som fulgte med vinsjen og strammer kabularet,slurer den fortsatt? Kan jo være at tauet er slitt.... Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Har fått med et håndtak ja men visste ikke at det kunne brukes til å stramme kabularet. Står ikke noe om det i manualen jeg fant på nett så hvis du kan gi meg en beskrivelse av hvordan det gjøres er det fint. Jeg lurer også på om tauet er slitt da kjetting delen gikk greit opp. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Skal kun være å sette håndtaket I hullet som passer ytterst på kabularet og stramme til...ta et bilde å legg inn så er det lettere å "vise" deg :) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Finn ut HVA som slurer: 1:Tauet mot kabularet eller 2:kabularet mot motoren/giret. 1: Slitt eller feil tau. 2: Stram koblingen som nevnt over evt demontering og rengjøring av kobling (fjerne saltbelegg over alt og smør opp akslingen). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
TerjeFjern Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 (redigert) Har bare dette bildet fra motorrummet men skal prøve å stramme med håndtaket som ligger i båten. Redigert 14.Juli.2015 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Det hjelper ikke å stramme når det er tauet som slurer. Jeg hadde samme vinsjen for et par båter siden og den ble kjøpt med blytau. Da tauet dukket opp viste det seg å være et vanlig 3-slått tau med bitte lite blyinnlegg slik at det akkurat sank og det er definitivt ikke det jeg kaller blytau. Sendte det tilbake og fikk kjetting i stedet... Hadde en båt tidligere og den hadde skikkelig blytau, så ut som skjøteline (de som er over alt på seilbåter) og veide MINST like mye som kjetting. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Jangul Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Hvis tauet er slitt hjelper det vel ikke å stramme som SveinHa sier nei....mitt kabular sluret I konene og pga dritt I gjengene ble det tregheter.Tok det fra hverandre,rengjorde,smørte opp og fungerte top en stund.Må vel ta opp igjen og bruke mer og riktig fett men det er veldig enkelt og virker veldig slitetserkt hele vinsjen.Hadde vel satt en tier på å bruke kun kjetting istedetfor kombinasjonen tau / kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2015 Jeg har en slik Quick Genius 1000F. Den har 7m kjetting først ved ankeret og så ca 40-45m 3-slått tau i Ø14. Du trenger ikke bly i tauet så lenge du har kjetting nederst. Jeg tror ikke tauet du har fungerer etter hensikten. Jeg tror at det er kun 3-slått tau som vil fungere. Seatronic forhandler disse ankervinsjene og har sikkert riktig tau hvis du ikke får tak i ellers. Kabelaret er laget for en spesifikt kombinasjon av kjetting/tau. Du får kjøpt ferdige kombonasjsjoner på Seatronic til ca 2500,-. Ellers kan du spleise innpå tauet på kjettingen selv, da blir det mye billigere. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Da tar jeg og spleiser innpå tau siden jeg har kjetting på noen meter først selv. 3 slått vanlig ankertau er lett å få tak i ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Jeg har tilsvarende problem med min installasjon av Quick Genius og blytau. Jeg fant ut at årsaken er at tauet har for kort sektor der det ligger mot kabularet. Vil gjette på omtrent 70-75 grader fordi tauet kommer ganske høyt inn på vinsjen og går vertikalt ned på baksiden. Sluringen opphører om jeg klemmer tauet ned i forkant av vinsjen. Slik øker sektoren tll omtrent 95-100 grader. Så jeg planlegger å sette inn en trinse i forkant av kabularet som trekker tauet ned i forkant av vinsjen og øker sektoren. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Hadde en quick vinsj med kjetting. Ingen problemer. Har hørt og lest at flere har problemer med dette taukabelaret. Muligens man kan bytte ut kabelaret i et kjetting kabular, så vil problemet være løst. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gabi Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Kabelaret består både av inntrekk av kjetting og av tau. Laget for begge deler. Ganske fint prinsipp egentlig. Fungerer bra med 7m kjetting nederst og resten 3-slått tau. Svakhet med tau er vel felles for alle vinsjer; * følsomt for slim og glatt tau * følsomt for tau som fliser seg opp og kan tugge seg til * følsomt for anleggsflate mot kabelaret-må være passelig * etc Kjetting er vel beste løsning egentlig mht stabilitet for inntrekk. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 (redigert) Spleiset et 3 slått ankertau inn på kjettingen ( den er ca 5 meter) og nå virker vinsjen perfekt. Jeg må jobbe litt med spleiseteknikken ser jeg da spleisen kunne vært penere men det er bare estetisk. Redigert 16.Juli.2015 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Fint det virker bra nå! Spleising av tau har med litt øvelse å gjøre merket jeg selv da jeg gjorde det samme som deg med min kjetting og tau. Tok noen forsøk før det ble bra! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.