Jump to content

Twin disc mg-502, mister fremdrift og skrapelyde oppstår


Marius1978

Recommended Posts

Har et Twin disc mg-502 gir som mister kraft og begynner å lage lyd ved belasting. Problemet oppstår ved ca. 1200 rpm.

Hadde for litt siden et uhell med at akslingen og giret delte seg i flensen under fart. Dette har nok påført giret noen uheldige belastninger.

 

Oljetrykket er ok i fri og ved litt belastning, Ved liten belastning er det noe lavere enn vanlig.

Etter forrige tur peilet jeg olje og det viser seg å være lite olje. Har ikke etterfylt enda da jeg regner med at giret må ut. 

 

Noen som har erfaring med lignende problem, hva kan være galt? Kan det evt. fikses i båten, eller må giret ut?

 

Tar gjerne imot synspunkter og erfaringer.

Tar også imot tips om verksted evt. mekanikere som kan være behjelpelig.

 

Har vært i kontakt med forhandlere i Bergensområdet, men alle mekanikere er på ferie.

 

Ferien nærmer seg og giret skulle gjerne vært reparert.

 

 

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva du mener med at gear og aksling delte seg.

Hvis du mener at akslingen slapp i klemflensen kan det kanskje, ja kanskje være årsaken til at den nå lager lyder.

Sett et tusjmerke/strek på akslingen der den går inn i flensen og et på gearflensen. Koble inn og øk turtallet til lyden kommer.

Hvis tusjmerkene nå ikke er nøyaktig overrett som før testen er feilen lokalisert. :pray:

Link to post
Share on other sites

Har lagt inn service/verksted manual i dokumentarkivet til Twin Disc MG502.

 

Den kan du laste ned her:

https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=1847

 

Tegning over pumpens sugefilter finner du i manualen s.54. Har pos.29 - screen. Plugg pos.27 har nøkkelvidde 1" (26mm). PS! påse at O-ring pos.28 blir montert ved re-montering.

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekket silen. Fant noen små urenheter men heldigvis ikke noe metallspon.

 

Har også tappet av resten av oljen, ikke noe metallspon der heller.

 

Kjøper ny olje i morgen, og prøver ut neste teori om at akslingen slipper i klemflensen.

 

 

Mange takk for konstruktive tilbakemeldinger og servicemanual.

 

 

Marius

Link to post
Share on other sites

Er det lite olje må du etterfylle, selvom du evt skal ha det ut. Dette er ikke et gir du kjører på lite eller på gammel olje. Benketest koster ca 1700 kr på dette giret, så får du en god feeling med hvor det evt er problemer. Måtte selv bytte er slikt i fjor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...