Jump to content

Dattera vil ha båt i julegave - hva skal jeg velge?

Pequod

Recommended Posts

Min 19 år gamle datter er nesten blitt like båtfrelst som meg og det er sjelden det er nei i hennes munn hvis jeg spør om hun har lyst på båttur, alene, sammen med søsknene, sammen med kljæresten eller med venninner.

Hun har flere ganger sagt at hun har lyst på egen båt, og har planer om å ta båtførerbeviset. Her om dagen sa hun også at hun ønsker seg båt i julegave...riktignok med et smil om munnen, for jeg tror ikke at hun virkelig tror at det er mulig.

Hun er glad i eldre ting, og etter et kjapt søk på Finn i dag fikk jeg opp denne perlen:

http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=61589854#image2

Dette ville være en perfekt båt for henne, det er plass til å ha med noen venninner, og den går fortere enn snekka mi... I tillegg er den litt gammel. Og ikke minst, en Nidelv.

Denne båten ser veldig bra ut på bildene i alle fall, og har bare hatt én eier. Men den er tross alt fra 1967, så hva burde man se etter på en slik båt? Og jeg kjenner at jeg er litt mer skeptisk til utenbordsmotorer fra 1974 enn jeg er til min 30 år gamle Yanmar i snekka...

Hva synes folk? Meningen er selvsagt å pusse den litt opp!

Redigert av Pequod (see edit history)

Hva er budsjettet, den båten som foreslås går nok ikke motoren så mye lenger, dessuten bruker den mye drivstoff.

Jeg tenker det er viktig med båt som er driftsikker, ikke for dyr i bruk og har plass til venner og bagasje på tur.

Det er greit at båten er litt eldre men motor bør ikke være det syns jeg

Fant egentlig ikke så mye brukbart på finn

Men her er en båt jeg selv kunne kjøpt

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=59842532&class=3827&price_to=40000&sort=1&ref=fas

I prisleiet +/- 10K er det et stykke mellom brukbare & godt holdte objekt. Ikkje minst med påhengs av nyare dato......

Eg har sjølv handla båt i denne kategorien & var bevisst på at det ville vere litt "snacks" for ein var ferdig.

Det vert ei prioritering, smastundes er "tapet" overkommelig om dottra di fin ut at a; dette blei kleint eller b; Motor er "ferdig" & du må selge et ufullstendig objekt. 

Påhengsen ville eg, såframt ein er marginalt motorkyndig, ikkje vore særlig bekymra for. Deler er å få tak i med litt godvilje

Trur dottra di har ein snill far som handlar båt!!

Jeg tenker at en pris på rundt 10 lapper er overkommelig, nettopp med utgangspunkt i det T&P skriver om overkommelig tap. Og sorry, Bidevind, du skal ha for forsøket, men det blir nok ingen seilbåt... :-)

Jeg har mest llyst på Nidelven, synes den ser litt "freshere" ut enn Rana-båten. At den har hatt en eier siden 1967 sier meg også at den har blitt satt pris på. Jeg er innstilt på at jeg kanskje må kjøpe nyere brukt motor, og samtidig må nok treverk pusses opp/skiftes ut. Sofa og stoler skal også få nytt trekk, og jeg tenkte å kanskje legge noe "jukseteak" på de hvite flatene forut på begge sidene av pulpiten. Så må den nok vaskes og males innvendig.

Alt dette er overkommelig for meg å få gjort i løpet av høsten. Men hvis jeg velger å kjøpe/får kjøpt den, må jeg ha et sted å plassere den som hun ikke vet om, slik at overraskelsen kan bli fullstendig... :-)

Redigert av Pequod (see edit history)

Hadde ikke nødvendigvis vært skeptisk til gammel motor. Om den er godt holdt kan den funke i mange år. Men 10k er voldsomt lite penger.... Jeg ville heller investert litt mer. Legg sammen jule- og bursdagspresanger de neste 3 åra og få besteforeldre o.l. til å gjøre det samme. Ikke noe moro med båt/motor som ikke funker.

Her er en klassiker fra Skipsplast:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61132466&length_feet_from=13&length_feet_to=20&price_to=20000&sort=3&ref=fas

Kk

Men 10k er voldsomt lite penger.... Jeg ville heller investert litt mer. Legg sammen jule- og bursdagspresanger de neste 3 åra og få besteforeldre o.l. til å gjøre det samme. Ikke noe moro med båt/motor som ikke funker.

Her er en klassiker fra Skipsplast:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61132466&length_feet_from=13&length_feet_to=20&price_to=20000&sort=3&ref=fas

Kk

vet ikke om jeg hadde betalt dobbelt så mye for å få en marginalt nyere motor..  (74 vs 79 modell) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...