Jump to content

Hvorfor får jeg vann i oljen??


turbobjørn

Recommended Posts

Nå er jeg helt oppgitt!!

Har kjørt tre korte turer med båten etter at den kom på sjøen, og oljenivået er dobbelt så høyt som det skal være på peilepinnen, og helt grått.....

Jeg skiftet i dag olje, og kjørte en liten tur, og det var igjen altfor mye olje i motoren, og grått igjen.

I fjor var den helt i orden.

Noen som har noen tips om hvor det kan komme fra?

Motoren er en VP AQ211, V8 bensin.

Link to post
Share on other sites

Har den vært utsatt for frost i vinter? Uten frostvæske i kjølesystemet kan du få sprekker i blokken.

Har du noen indikasjoner på at noe var galt tidligere? Varmgang, Ulyder, Feil drivstoff?

Trenger mer info for å finne ut eksakt hva som er galt, selv om jeg heller til at det er toppakningen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Traurige greier dette, men jeg ville ha sjekket vannpumpa, har hørt om at disse KAN lekke vann vrangveien inn i motoren,eller det kan også være en defekt oljekjøler. (i tillegg til de tips du allerede har fått)!!

 

Håper det går bra for dette MÅ du ta rimelig kjapt!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt noen som helst problemer bortsett fra at jeg ikke får opp turtallet på motoren.

Det virker som om den sperrer på ca. 5000o/min i fri, og når jeg har den i gir får jeg ikke opp mer enn 3500 o/min. Tidligere har jeg fått den opp i ca. 4500 i fart..

Jeg har hatt bra med frostvæske på den, så jeg tror ikke den er frosset....

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg helt oppgitt!!

Har kjørt tre korte turer med båten etter at den kom på sjøen, og oljenivået er dobbelt så høyt som det skal være på peilepinnen, og helt grått.....

Jeg skiftet i dag olje, og kjørte en liten tur, og det var igjen altfor mye olje i motoren, og grått igjen.

I fjor var den helt i orden.

Noen som har noen tips om hvor det kan komme fra?

Motoren er en VP AQ211, V8 bensin.

<{POST_SNAPBACK}>

:crazy::confused: Dette høres ikke bra ut, - når oljenivået stiger så fort som du beskriver tyder det på at det kan være sprekk i en sylinder (frostskade). Da vil ikke denne sylinderen være med (null kompressjon) og du får vann i olja.

Da vil du heller ikke oppnå fullt turtall.

Hadde det "bare" vært toppakningen ville du sannsynligvis ikke fått så mye vann i olja på så kort tid. :headbang::headbang: Sorry :sad:

Link to post
Share on other sites

Oljekjøler er nevnt her, så vidt. Typisk at man sørger for frostvæske på motoren, men glemmer sjøvannskretsen. Hadde du frostvæske på her også?

 

Hvis ikke, er oljekjøleren noe av det første som går, deretter eksosmanifolden.

 

Hvis du har hatt frostvæske på motoren, sjekket du hvor mye den tålte? Hvor kaldt har det vært der du bor? Det er viktig å finne den mest sannsynlige årsaken.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vannpumpa, hvilken mener dere da?

Sjøvannspumpen er jo ikke i kontakt med motoren på slik måte at det kan komme noe vann derfra og inn i motoren. Vannpumpen til motoren sitter på en måte utenpå motoren den og, men kan det kome vann derfra og inn i motoren da? Og hvor sitter oljekjøleren på disse motorene? Finner ikke noen oljekjøler jeg.

Når det gjelder frostvæske, så har den vært god nok, men den lå på sjøen lenge før jeg tok den opp i fjor. Jeg hadde i frostvæske i motoren da og, men vet ikke hvor mange grader den tålte. Kan jo hende jeg har hatt såpass uflaks.

Men vannpumpa som sitter på motoren har begynt å bråke litt i lageret, så da kan det vel være den og?

Link to post
Share on other sites

:crazy:  :confused:  Dette høres ikke bra ut, - når oljenivået stiger så fort som du beskriver tyder det på at det kan være sprekk i en sylinder (frostskade). Da vil ikke denne sylinderen være med (null kompressjon) og du får vann i olja.

Da vil du heller ikke oppnå fullt turtall.

Hadde det "bare" vært toppakningen ville du sannsynligvis ikke fått så mye vann i olja på så kort tid.  :headbang:  :headbang:  Sorry  :sad:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette høres jo veldig logisk ut ja......

Noen som har ei fin blokk å gi bort???? :diving:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vannpumpa, hvilken mener dere da?

Sjøvannspumpen er jo ikke i kontakt med motoren på slik måte at det kan komme noe vann derfra og inn i motoren. Vannpumpen til motoren sitter på en måte utenpå motoren den og, men kan det kome vann derfra og inn i motoren da? Og hvor sitter oljekjøleren på disse motorene? Finner ikke noen oljekjøler jeg.

Når det gjelder frostvæske, så har den vært god nok, men den lå på sjøen lenge før jeg tok den opp i fjor. Jeg hadde i frostvæske i motoren da og, men vet ikke hvor mange grader den tålte. Kan jo hende jeg har hatt såpass uflaks.

Men vannpumpa som sitter på motoren har begynt å bråke litt i lageret, så da kan det vel være den og?

<{POST_SNAPBACK}>

Sjøvannspumpen kan lekke i indre lager og dermed føre til vanninntrengning. Se etter en liten vanndråpe på undersiden av pumpen.

 

Du sier du har hatt frostvæske på. Hva mener du? Etterfylling, eller utskiftning?

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Motoren er sjøvannskjølt, så jeg har tatt ut termostaten, og kjørt inn vann/frostvæske fra inntaksslangen og inn i motoren.

Sjøvannspumpen her sitter skrudd utenpå remhjulet ved veiva, så der får det ikke kommet vann inn i motoren. Jeg tror heller på frostspreng jeg nå, ettersom vannet virker som det kommer inn under kjøring, og ikke når den ligger stille.

Eller toppakning.

Link to post
Share on other sites

OK. Uansett er det når motoren går du får vanninntrengning.

 

Ulempen med å la motoren suge til seg frostvæske er at den blander seg med sjøvannet som allerede er i motoren. Derfor er det viktig å sjekke hva den holder etter at prosessen er gjennomført.

 

La oss håpe at blokken din har holdt. Det kan jo også være en av manifoldene som er gått. Uansett ser det ut til at motoren må ut, og demonteres.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Inden du starter med at tage motoren ud og skille den ad så prøv at tage begge manifolder af og få dem tryk prøvet. Du kan også prøve at køre motoren uden manifolder og lede returvandet overbord via lensepumpen.( det lamer og du skal have god udluftning) Er der stadig vand i olien - ja så er det motoren/topstykke og vis ikke så er det en eller begge manifolder/riser. Jeg har selv brugt metoden da jeg ikke kunne finde fejlen, men havde taget begge toppe af med udgifter til toppakninger/manifoldpakninger og problemer med tærede bolte.

Du kan også afproppe alle kølevands tilslutningerne på motoren og lave en trykprøvning - Du kan sikkert leje/låne et trykprøvnings apparat hos din lokale VVS smed.

Link to post
Share on other sites

Nå er motoren ute, ny motor er på vei inn, og jeg fant feilen på den "gamle" motoren!!!

Etter endel frem og tilbake, fant jeg ut at jeg like godt kunne kjøpe ny motor, og fikk tak i en Mercruiser 260Hk som var helt overhalt. Jeg kjøpte den, og tok ut den gamle i dag.

Etter at toppen på den siden hvor feilen lå ble var skrudd av, så jeg nøye på pakningen, og på sylinderen der hvor det hadde samlet seg vann, og fant til slutt en sprekk i toppen!!!

Kunne jo selvfølgelig fått tak i en ny topp, men med 50Hk, og endel mer dreiemoment er det like greit å sette inn den motoren jeg har kjøpt!!

Så nå tenkte jeg å få tak i en topp, overhale den gamle motoren skikkelig, og kanskje selge den.

noen som trenger??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...