Kaptein Knudsen Startet 14.Juli.2015 Del på Facebook Startet 14.Juli.2015 For noen år siden måtte vi se oss nødt til å bytte motor i vår gamle Nidelv 24. Sør Marine AS i Arendal greide rett og slett ikke få den gamle MD11-motoren til å svive igjen etter service. To sommere gikk vekk... Vi fikk tilbud av Sør Marine på en ny Volvo Penta D1-30 og slo til, for båten var vi rett og slett altfor glade i. Mer venting, men så var dagen endelig der og Nidelven hadde fått ny drivkraft.... Nå tenkte jeg at jeg skulle sjekke impeller. Men så lurer jeg på om det jeg tror er impellerhuset er blokkert av et av motorfestene, kan det virkelig stemme?? Har tatt et bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Nei impellerhuset sitter i forkant. Og du ser det bak i bildet du har kalt drivreim. Den runde saken med slange oppe og nede Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Nei impellerhuset sitter i forkant. Og du ser det bak i bildet du har kalt drivreim. Den runde saken med slange oppe og nede Der var den! Javisst, jeg trodde langt i mitt fjerne bakhode at det skulle være mer som et lokk med endel skruer i... og så har jeg ikke lagt merke til det engang. Nå ble jeg ganske letta, takk for info!! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Fant en pdf.-fil på nett nå med servicemanual til D1-30. Og der står det jeg også trodde jeg har hørt eller lest et sted: "IMPORTANT! D1-30, D2-40: Be careful to ensure that the alternator belt is placed in the groove closest to the alternator." Da tror jeg at jeg foretar en liten reimflytting i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Det første bildet viser girkassa og da tipper jeg at det er en oljekjøler til denne vi ser. De boltene som mangler gjør nok ikke så mye men det er rart at de ikke har satt inn alle boltene. Jeg ville spurt verkstedet om dette, og de burde også ha gitt deg en brukerhåndbok på motoren hvor det står alt du trenger å vite om servicepunkter og vedlikeholdsintervaller. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 (redigert) Fant en pdf.-fil på nett nå med servicemanual til D1-30. Og der står det jeg også trodde jeg har hørt eller lest et sted: "IMPORTANT! D1-30, D2-40: Be careful to ensure that the alternator belt is placed in the groove closest to the alternator." Da tror jeg at jeg foretar en liten reimflytting i morgen. utifra hva jeg ser så har du ikke kilerem men multirem på dynamo og således bare ett spor på dynamo. Så skal nok være sånn ☺ husk, reima skal jo treffe rett på neste remhjul også. Redigert 14.Juli.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 14.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 DieselDahl: Ja, det kan du si.. Var egentlig altfor slapp selv der - var lei av venting, og bare glad til at den var klar. Så det gikk litt for fort unna. Boble65: Nei, den har flere spor, men som du sier, den skal jo ikke sitte skjevt heller. Den SER faktisk rett ut, men det er vrient å bedømme. Det er et ledig "spor" innerst på dynamohjulet. https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41967/fra_min_iphone_sommer_2015_115.jpg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 Reima sitter helt rett den! Det du beskriver som et "ledig" spor er en adapter for å få reimskiva ut dit den skal være. Ikke tukle med noe som fungerer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Osten56 Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 (redigert) På drivreim-bildet lenger opp ser man at sporet i drivhjulet er bredere enn drivreima. Det kan se ut som det er en rille mer i drivhjulet enn i reima. Sitatet fra servicemanualen sier at reima skal settes i innerste rille i drivhjulsporet. Det er ganske enkelt å måle om reima går skjevt. Sett et vater eller en rett plankebit på en av reimskivene, og mål fra vateret inn til kanten på reima ved alle tre reimskivene. Redigert 15.Juli.2015 av Osten56 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Takk igjen, index og Osten56. Jeg skal vatre og se. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.