Jump to content

Motorbytte med komplikasjoner?


Kaptein Knudsen

Recommended Posts

For noen år siden måtte vi se oss nødt til å bytte motor i vår gamle Nidelv 24. Sør Marine AS i Arendal greide rett og slett ikke få den gamle MD11-motoren til å svive igjen etter service. To sommere gikk vekk... Vi fikk tilbud av Sør Marine på en ny Volvo Penta D1-30 og slo til, for båten var vi rett og slett altfor glade i. Mer venting, men så var dagen endelig der og Nidelven hadde fått ny drivkraft....
 
Nå tenkte jeg at jeg skulle sjekke impeller. Men så lurer jeg på om det jeg tror er impellerhuset er blokkert av et av motorfestene, kan det virkelig stemme?? Har tatt et bilde:

bilde

Link to post

Nei impellerhuset sitter i forkant. Og du ser det bak i bildet du har kalt drivreim. Den runde saken med slange oppe og nede

Der var den! Javisst, jeg trodde langt i mitt fjerne bakhode at det skulle være mer som et lokk med endel skruer i... og så har jeg ikke lagt merke til det engang. Nå ble jeg ganske letta, takk for info!!

Link to post

Fant en pdf.-fil på nett nå med servicemanual til D1-30. Og der står det jeg også trodde jeg har hørt eller lest et sted: "IMPORTANT! D1-30, D2-40: Be careful to ensure that the alternator belt is placed in the groove closest to the alternator."

 

Da tror jeg at jeg foretar en liten reimflytting i morgen.

Link to post

Det første bildet viser girkassa og da tipper jeg at det er en oljekjøler til denne vi ser.

De boltene som mangler gjør nok ikke så mye men det er rart at de ikke har satt inn alle boltene. Jeg ville spurt verkstedet om dette, og de burde også ha gitt deg en brukerhåndbok på motoren hvor det står alt du trenger å vite om servicepunkter og vedlikeholdsintervaller.

Link to post

Fant en pdf.-fil på nett nå med servicemanual til D1-30. Og der står det jeg også trodde jeg har hørt eller lest et sted: "IMPORTANT! D1-30, D2-40: Be careful to ensure that the alternator belt is placed in the groove closest to the alternator."

 

Da tror jeg at jeg foretar en liten reimflytting i morgen.

utifra hva jeg ser så har du ikke kilerem men multirem på dynamo og således bare ett spor på dynamo. Så skal nok være sånn ☺ husk, reima skal jo treffe rett på neste remhjul også. Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post

DieselDahl: Ja, det kan du si.. Var egentlig altfor slapp selv der - var lei av venting, og bare glad til at den var klar. Så det gikk litt for fort unna.

 

Boble65: Nei, den har flere spor, men som du sier, den skal jo ikke sitte skjevt heller. Den SER faktisk rett ut, men det er vrient å bedømme. Det er et ledig "spor" innerst på dynamohjulet. https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41967/fra_min_iphone_sommer_2015_115.jpg

Link to post

På drivreim-bildet lenger opp ser man at sporet i drivhjulet er bredere enn drivreima. Det kan se ut som det er en rille mer i drivhjulet enn i reima. Sitatet fra servicemanualen sier at reima skal settes i innerste rille i drivhjulsporet. Det er ganske enkelt å måle om reima går skjevt. Sett et vater eller en rett plankebit på en av reimskivene, og mål fra vateret inn til kanten på reima ved alle tre reimskivene.

Redigert av Osten56 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...