Jump to content

Løfte motor vha bommen...?


Arne Henriksen

Recommended Posts

God kveld folkens.

 

Jeg skal ha båten opp for å bytte membran på Volvo-drevet, fjerne og plaste igjen endel bunngjennomføringer, samt bytte den som skal være med videre med Trudesign...

 

Når det gjelder motoren må den jo løftes litt opp og fram for å få av drevet, vurderer å stroppe i bommen - gjennom taket og henge kjettingtalja på der.

Kladden veier knapt 180kg og ut fra kraft ganger arm osv skulle vel det gi en last på ca 100kg ute på enden av bommen - storseilfallet og masta generelt bør nå takle det? 

Brøkdelsrigg så lasten vil ikke gå direkte mot forstaget...

 

Eventuelt kan jeg legge en 2x8" over taket og la overbygget ta støyten...

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Hva tror ekspertisen om dette da?

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Jeg ville ikke brukt storseilsfallet når båten står på land. Solid krybbe?

Motoren din behøver ikke heises høyt for å bytte denne membranen. Søk på forummet her så finner du en fin beskrivelse av den jobben. Jeg  og en annen bruker på forumet her hjalp hverandre med dette byttet. Brukte en to-tre timer på hver båt. Tok ikke ut nedre delen av drevet for å bytte membranen.

Link to post
Guest Avmønstret#

Ang. løft av motor, om den bare må litt opp. Leste i ett eller annet forum om en som ble veldig overasket når han fant en flat basketball under motoren. 

 

Forklaringen var enkel, det blir brukt til å løfte motoren. Kobler til pumpe/kompressor og skyver den under motoren og pumper ballen/motoren opp :-) Så om du ikke må helt opp med motoren så kan kanskje det være noe å prøve? 

Link to post

Jeg har lest flere beskrivelser, men muligens ikke den du snakker om? Trodde det beste var å ta ut drevet helt, men kanskje det går greit å bare splitte det i båten? 

Det er en slippvogn med 2 kraftige støtter pr. side og i tillegg skal vi bygge opp under foran kjølen så båten bør stå greit - men jeg kan først prøve å legge noe over taket og løfte der så jeg slipper å involvere masta.

 

180kg er jo tross alt ikke mer enn et par slanke gubber så vekta bør ikke ødelegge noe bare man får det litt fordelt..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

krybba merker ikke forskjell på løftemetode, den merker kun vektforskyvning når motoren flyttes litt fram, uavhengig av løftemetode.

 

på min ble det benyttet en bjelkestubb som lå tvers over nedgang/luke til salong, og en talje fra denne. antar det ble gjort slik delvis pga at det er enkelt og delvis for å unngå krøll med kundens rigg. men jeg vil tippe metoden med bom og fall funker fint også, dog aner jeg ikke hva en slik motor veier.

Link to post

Så litt mer på det i dag, tror jeg prøver med en passe feit plank over taket og løfter der. Som flere har nevnt skal jeg jo bare såvidt løfte den framover noen cm, bør gå greit.

 

Fikk Trudesign-delene i dag, og ser en mulig utfordring der - noen som har montert utstyr av denne typen som kan si noe fornuftig her?

 

Gjennomføringen og ventilen er grei, men den 120-graders vinkelen jeg plukket med har da alt for kort med gjenger?

- lå ved en blå pakning og på papiret henvises det til en rød som den blå skal erstatte om den ikke peker rett når den er skrudd inn.

Er denne vinkelen tenkt brukt et annet sted, tro?

 

 

bilde

bilde

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Takk, nå ser jeg det ja.. får vurdere om jeg skal svinge innom byen og handle meg noe annet.

Jeg er heller ikke redd for at den vil skru seg ut, tenker mer på hvilken belastning den tåler - men den vil jo være lik om den står på en 3-veisventil også. :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Jau... da var båten oppe og jeg har fått vasket, fundert og skrudd litt.

 

Bra:

Gikk veldig greit å ta opp, båten vippet heller ikke fram men balanserte fint på kjølen, så oppbygningen i forkant ble mest for syns skyld, og litt beroligende når jeg går rundt i båten.

Gikk veldig greit å flytte motoren litt og splitte den fra giret, skrudde løs labbene og kjølevannsslangen fra drevet, resten henger på.

Drevet ser fint ut, ingen slark i utgående aksel, olja var ren og pen.

bilde

 

bilde

 

 

Litt mindre bra:

Det var en god del lakkrust på klemringen rundt belgen, har sandblåst og stått i og tror jeg skal prøve meg med å male den opp og montere igjen.

Selve tetningen mot sjøen ligger jo også mellom skroget og gummibelgen, ikke mellom ringen og belgen.

En annen utfordring er at det er for kort mellom drevet og skottet bak motorrommet, så jeg klarer ikke å vippe inn drevet. Må sannsynligvis skjære ei luke i kryssfineren for dette.  :worry:

 

Ikke bra:   :thumbsdown: 

Tidligere eier har tydeligvis ikke forstått dette med anoder og sånn - ALT var bunnsmurt og heldigvis er det kun propellbosset dette har gått ut over - det er i tillegg ganske mye slark i det så det må vel byttes anyhow...

Skal høre i byen i morgen om det finnes sånt nordfor Dovre, om det må hentes annet sted ifra rekker jeg det neppe til båten skal ut på mandagen, så da får jeg bare montere det gamle igjen og håpe det holder over vinteren.

 

 

 

 

Ellers pøser det ned, håper det blir bedre vær framover helga, skal plaste igjen 3 bunngjennomføringer og bytte den fjerde, må vel stå under presenning med varmelamper... 

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...