Jump to content

Oppnår ikke angitt toppfart i Beetle m Mercruiser 1,7 dti

Goodspeed

Recommended Posts

Som tittel sier så oppnår jeg ikke det som skal være maksfart for denne båten (ca 30/31 knop - muligens når ny). Jeg oppnår maks turtall på motor, opplever ingen ulyder, slingringer eller lignende. Det er altså en 1,7 dti med alpha one (gen II)-drev. Maks turtall er oppgitt å ligge mellom 4300 og 4400. Turtelleren min viser 4400 (faktisk noe over) på maks fart. Likevel oppnår jeg bare rundt 27 knop målt med GPS. Da er flaps'ene helt oppe og drev tiltet så vidt opp "et lite knepp".

Spørsmålet mitt er da om propellen min kan virke som den er for liten, og kan det i så fall ha så mye innvirkning som rundt 4 knop?

Ifht hva jeg har lest om tilsvarende båter, så burde min marsjfart vært rundt 23-25 knop på 3800 omdr, mens jeg får nå bare rundt 20.

Noen med samme båt og motor som har lignende erfaring? (motor og båt er 2005-modelle - 120 hk).

Det er for øvrig ikke så nøye for meg om jeg marsjer i 20 eller 24 knop, men jeg vil bare vite om jeg kan slappe av med at det skyldes propell, eller om det er motor som ikke yter fullt og som jeg burde sjekke ut. Båten er for øvrig nylig bunnsmurt og har lite groe.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Hadde denne båt-motor tidligere men var en 2002 model.

Propellen din er litt liten. Du bør ha en propell, gjerne stål som gir max turtall på ca 4200 rpm. Manualen sier at max turtall for motoren skal være mellom 4000-4400rpm. Du ligger i overkant. Dvs litt liten propell. Riktig propell skal gi ca 23 knop på 3600 rpm på våren. Du mister litt fart senere på året.

Tror ikke det er lurt å marsje på over 3600 rpm.

Pass på varmgang.

Glimrende båt og motor men motoren tåler nok ikke å bli for hardt kjørt. Aksepter 22-23 knop og den lever kanskje lykkelig i mange år.

Basert på 11 års erfaring med kombinasjonen.

Sushi

Ja, da virker det som det kan være hensiktsmessig med å teste ut en større propell. Nettopp ifht det du sier at marsj ikke bør ligge noe særlig over 3600 (da ligger jeg på rundt 18 knop, og jeg føler båten da går akkurat litt for tungt i sjøen enn til sammenligning når jeg ligger på et parogtyve knop. Da går det nok litt mot at jeg kjører sesongen ut med gammel propell og satser på å prøve med ny propell til neste sesong.

Takk for hjelpen! :smiley:

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Du finner sikkert en rimelig propell på finn.no som passer.

Jeg hadde ikke fått sove om natten før jeg hadde prøvd en større propell  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du finner sikkert en rimelig propell på finn.no som passer.

Jeg hadde ikke fått sove om natten før jeg hadde prøvd en større propell  :saint:

Ikke helt umulig at nattesøvnen blir såpass prega at jeg må fremskynde testingen noe. :giggle:

Goodspeed

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...