Jump to content

Kjøpe båt med 2-takt utenbords, vært i opplag i ca. 20 år


diamanten

Recommended Posts

Hei.

Har for hånden en plastbåt og motor som skal være lite brukt, og lagret inne i 20 år. I de 20 årene er den ikke brukt. Jeg har ikke noe erfaring med båt. Har kun sett bilder av båten og den ser ok ut for meg. Motor har jeg ikke sett. Men jeg betaler nesten ingenting for båten og motot følger med. Skal se på båten og motoren om noen dager.

Båten er av plast og jeg tenkte å vaske og polere den opp. Tenkte også å male den invendig. Men før jeg starter på den. Er det noe som er smart å gjøre med båten før jeg satter den på sjøen? Har ikke noe erfraring her så kom gjerne med noen innspill evt. Linker til steder der dette er omtalt tidligere :)

Ang. motoren så er det en 2-takter som er lagret inne i 20 år. Har ikke sett den ennå. Men har fått beskjed om at den var lite brukt før den ble satt til lagring. Har skrudd litt bil tidligere, men ikke noe på påhengere før. Hva er deres tanker om motoren? Er det noe som er lurt å gjøre før jeg prøver å starte den?

Setter pris på alle svar.

Link to post
Share on other sites

Ville skifta impeller, bytta gearolje, tappa bensin av forgasser, skifta bensinfilter og plukka opp forgasser, hvertfall tørka utav flotørkammer og stikke opp dyser, ta ut plugger og ha litt olje nedi og tørne motor uten plugger, sett i nye plugger, skyv båten fra land og start opp og kos deg

Link to post
Share on other sites

best å blåse opp dysene med luft , iallefall ikke stikk opp med noe av metall. 

 

og starta opp motor på land , enten i dunk eller med headset , og kjøre den litt for å se at den går jevnt og fint.  kjedelig når det stopper like etter utsett... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tull!

Gassarane bør du etter so lang ståtid hive i ultralyd. Dei er med største sikkerheit full i dritt

Å "stikke opp" dyser & denslags er "ikke best"...

Splitter du forgassar bør den pakkes opp.

Ein par tre nye slangar er OK, er det bensinpumpe (membran) på motor er nok denne moden for skift

Alt etter klimamotor har stått i, er eg litt betenkt åssen det ser ut nedi sylinder. Trekk ut pluggar (som du gjerne skifter) & ha nedi 6-65 el liknande & dra rundt

Prinsipielt er ein full gjennomgang med dei nevnte servicepunktane særs tilrådelig.

Ville latt den gå ei god stund i trygge omgivelsar (land?) før den gjekk uti.

Du seier inten om kva motor det er.Er jo litt forskjell på ein 4hk Yamaha frå `95 og ein 60hk Mercury frå 60-talet

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar.

 

Har i posten over skrevet noe av det samme, men det gjør sikkert ikke noe.

 

Motoren er en 6 hk Johnson fra tidlig 1970 tallet.

Vet du om det finnes rep. bøkerav disse motorene evt. andre bøker som kan være greie å ha?

Også er det dette med deler, finnes det ennå?

6-65, er det det samme som biltemas x-5 spray? Eller bør man bruke 6-65?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...