diamanten Startet 15.Juli.2015 Del på Facebook Startet 15.Juli.2015 Hei.Har for hånden en plastbåt og motor som skal være lite brukt, og lagret inne i 20 år. I de 20 årene er den ikke brukt. Jeg har ikke noe erfaring med båt. Har kun sett bilder av båten og den ser ok ut for meg. Motor har jeg ikke sett. Men jeg betaler nesten ingenting for båten og motot følger med. Skal se på båten og motoren om noen dager.Båten er av plast og jeg tenkte å vaske og polere den opp. Tenkte også å male den invendig. Men før jeg starter på den. Er det noe som er smart å gjøre med båten før jeg satter den på sjøen? Har ikke noe erfraring her så kom gjerne med noen innspill evt. Linker til steder der dette er omtalt tidligere :)Ang. motoren så er det en 2-takter som er lagret inne i 20 år. Har ikke sett den ennå. Men har fått beskjed om at den var lite brukt før den ble satt til lagring. Har skrudd litt bil tidligere, men ikke noe på påhengere før. Hva er deres tanker om motoren? Er det noe som er lurt å gjøre før jeg prøver å starte den?Setter pris på alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Ville skifta impeller, bytta gearolje, tappa bensin av forgasser, skifta bensinfilter og plukka opp forgasser, hvertfall tørka utav flotørkammer og stikke opp dyser, ta ut plugger og ha litt olje nedi og tørne motor uten plugger, sett i nye plugger, skyv båten fra land og start opp og kos deg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 best å blåse opp dysene med luft , iallefall ikke stikk opp med noe av metall. og starta opp motor på land , enten i dunk eller med headset , og kjøre den litt for å se at den går jevnt og fint. kjedelig når det stopper like etter utsett... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
T&P Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Tull! Gassarane bør du etter so lang ståtid hive i ultralyd. Dei er med største sikkerheit full i dritt Å "stikke opp" dyser & denslags er "ikke best"... Splitter du forgassar bør den pakkes opp. Ein par tre nye slangar er OK, er det bensinpumpe (membran) på motor er nok denne moden for skift Alt etter klimamotor har stått i, er eg litt betenkt åssen det ser ut nedi sylinder. Trekk ut pluggar (som du gjerne skifter) & ha nedi 6-65 el liknande & dra rundt Prinsipielt er ein full gjennomgang med dei nevnte servicepunktane særs tilrådelig. Ville latt den gå ei god stund i trygge omgivelsar (land?) før den gjekk uti. Du seier inten om kva motor det er.Er jo litt forskjell på ein 4hk Yamaha frå `95 og ein 60hk Mercury frå 60-talet Sitér dette innlegget Link to post
diamanten Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Hei Motoren er 6 hk Johnson. Jeg er usikker på modell. Utenom at den er fra tidlig på 1970 tallet. Finnes det reparasjonsbøker til disse motoren ennå? Evt. finnes det deler til dem? Sitér dette innlegget Link to post
diamanten Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Hei Takk for svar. Har i posten over skrevet noe av det samme, men det gjør sikkert ikke noe. Motoren er en 6 hk Johnson fra tidlig 1970 tallet. Vet du om det finnes rep. bøkerav disse motorene evt. andre bøker som kan være greie å ha? Også er det dette med deler, finnes det ennå? 6-65, er det det samme som biltemas x-5 spray? Eller bør man bruke 6-65? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 Du kn laste ned (kjøpe - USD 7,99 = Billig) reparasjonshåndbok til den her: http://kicksup.com/outboardmotors/1970-evinrude-6-hp-outboard-model-60073d-manual.htm Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.