Jump to content

Når et hull skal flyttes bare ørlite....


Lotus

Recommended Posts

Jeg har et trykklager som festes med 2 stk M10 x 150 bolter gjennom en 10mm syrefast stålbrakett. Trykklageret må dessverre flyttes 1mm til siden og 3mm opp for å sentrere akselen i hylserøret. Siden trykklageret er en tung sak som henger på lange bolter, må jeg ikke ha slark i hullene.

 

Braketten er festet så godt et det er null håp om å løsne den uten masse ødeleggelse. Jeg må derfor borre nye hull på riktig sted i braketten. Sveise igjen de eksisterende hullene og så borre opp nye er intet alternativ. Hvis det da ikke er mulig å sveise med vanlig sveisepinner på det syrefaste. Et vanlig sveiseapparat kan jeg få lånt. Hvor vanskelig kan det være å sveise igjen et 10mm hull i en 10mm plate? Går ikke sveisegreiene, må jeg derfor fylle igjen de eksisterende hullene med noe annet og borre nye 1 mm til siden og 3 mm opp.

 

Så hva fyller jeg hullene med? En 10mm stålplugg? Stål epoxy? Diverse små stålbiter og litt epoxy? Noe annet glupt? Borre et 16mm hull og sette i en 10x16mm foring? Hvor får jeg i så fall tak i en slik foring? Borre 16mm hull er dessuten noe knot. Alt over 13mm er noe knot. Det betyr at jeg må låne spesialbor et eller annet sted. Dessuten vil nok en foring være i vanlig stål og være anodisk til den store syrefaste braketten. Men er det i så fall et problem?

 

Antar at jeg prøver varianten med diverse syrefaste stålbiter og litt epoxy først. Det er lettere enn å knote til en propp. Kanskje jeg skulle gjenge opp hullet og skru i en 12mm bolt duppet i epoxy, kutte av hodet og så borre i vei? Hva skjer da når jeg borrer vekk 80% av bolten igjen? Vil resten sitte der 3 mm lavere og 1 mm til siden? Kan jeg sveise den fast med et vanlig sveiseapparat før jeg borrer?

 

Kan jeg sveise med et vanlig sveiseapparat og vanlige pinner på 316L stål? I så fall har naboen et apparat jeg kan låne.

 

Tips mottas med takk.

 

Lotus

 

Jada, neste gang skal jeg borre riktig på første forsøk. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mulig jeg kan vri trykklageret mange nok grader til at det går klar av de gamle hullene og litt til og så borre 2 nye. At et trykklager med hullavstand 180 mm vris litt ut (30mmeller så?) ut av vater betyr kanskje ikke noe for kraftoverføringen. I så fall er problemet løst på en enkel måte. Selve braketten har festene sine i nedkant, men litt ut av vater er akseptabelt? Plass i kjølsvinet har jeg.

Braketten er vanvittig solid.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å sveise igjen disse hullene, noe jeg tror er den beste løsningen.

Men som før nevnt må du bruke sveisetråt tilsvarende det materialet du skal sveise i.

Unntaket er når du har stål så lar det seg gjøre å sveise med tråd for rustfritt/syrefast.

Dvs av bedre kvalitet enn det du skal sveise i, ikke motsatt vei.

Men hadde nok latt noen andre ta seg av sveisingen hvis du aldri har sveiset før.

Mvh

 

Ps:Hilsen gammel utrangert sveiser........

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan sveise igjen hullene. Merk: Du må ha sveiselikeretter, snu polariteten d.v.s. jordingen skal på pluss. Kjøp pinner som er for å sveise forskjellige stål sammen, bla. a. Avesta har disse pinnene. Grunnen er at disse pinnen sveiser lettere og sveiser alle stillinger. En del maskinforretinget selger disse pinnene i løs vekt. Hvis du ikke får fatt i disse pinnene, så har også Avesta en annen som er beregnet på sveising i alle stillinger. Går du for sveising og lurer på noe, send meg en IM. Pinnene ligger nede i Hulda, husker ikke betegnelsen i hodet.

Link to post
Share on other sites

du kan bruke helt vanlig sveiseapparat..trafo eller likeretter...helt vanlige 316 elektroder...litt godt med strøm så er det som smør..men kan være litt vanskelig å få boret hullene som er delvis i sveisen hvis du ikke har skikkelig gode bor ...hadde nok vurdert å vri lagret og boret nye hull hvis det ikke er andre ting som setter stopper for dette.. :confused:

Link to post
Share on other sites

Man kan borre og gjenge til M12 bolter. Skru disse inn, bruk loctite pinneboltsikring, kapp på begge sider, slip glatte flater og lag ny kjørnemerker der nye hull skal være. Evt. klink litt på boltene så de ekspandere i hullet slik at de sitter, kapp og slip.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Etter nitid sentrering av akselen i hylserøret, viste det seg at bare høyden var feil. Hevet det ene hullet 8mm og lot det andre være som det var. Puttet inn en plugg med epoxy på, lot det herde, slipte plant på begge sider. Borret nytt hull. Skiver på begge sider. Det ble bra.

 

Ny oljesmurt pakkboks ble vurdert og forkastet.

Pakkboks med fettkopp ble forkastet.

Volvos Black Jack gummipakkboks ble erstattet med en ny av samme type. 5 års levetid stod det på boksen fra Volvo. Med akselen 100% sentrert og en skipper som husker å lufte pakkboksen ved sjøsetting dette året, må det antagelig bli bra. :smiley: Og levetiden til Black Jack? Omtrent så lenge som kompisen fra Tyskland?

 

Hvis Black Jack'en lekker, så har du skikket fått et rift eller ødelagt den på en eller annen måte. Jeg kjenner mange som lovpriser Black Jack. Hulda er intet unntak. En kompis i Tyskland hadde samme saken montert i 19 år, potte tett. I august har Hulda ligget ute i 2 år sammenhengende, ikke ett eneste drypp har kommet inn.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for gode råd.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...