Efre Startet 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2015 En dobbelisolert lader vil ivareta problemtikken med jordpotensiale, men På et 1 polt annlegg og pulslader (intelligent, flerstegs etc) som ikke har trafo. Vil den være like flytende som ved trafo, eller vil jord (÷ batteri koplet til motor/aksling) kunne gi en strøm som kan slå ut landsikring. Jeg trodde i en optimisme at dette skulle gå, men det ser jo ikke helt ut til å holde stikk. Hva er det jeg overser her? Laderen er forøvrig en http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-IP68-12-V-8-A-2000035812/ Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Det står "Produkten är dubbelisolerad" så du skulle ikke få noe problem med krypstrøm til jord.. trafo er unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Problemet er, og det burde jeg lagt til. Spenningen i strømtårnet gikk. Sikringen på land. Noe som er plundrete da jeg ikke kan resette den uten videre Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Bruker du skjøteledning mellom stolpen i land og laderen? da kan jo feilen ligge i den kabeln, jordfeil f.eks. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Efre Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Bruker skjøt ja. Mener dog bestemt jeg målte den da jeg var redd for akkurat det. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Jeg tror ikke jord i konvensjonell forstand er problemet da det der er et fysisk skille. Det jeg lurer på er om strømmen på land kan ha problem med en at utgangen på laderen "låses" til jord (gjennom minus på batt. og moder jord). Her er jo ikke som på en gammel trafolader et skille fra nettet. Det er jo litt tilfeldig at sikringen skulle ryke akkurat når jeg bestemte meg for å lade hvis ikke noe er galt Sitér dette innlegget Link to post
Folke Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Kan være den drar for mye i starten når du slår den på. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Kan jeg egentlig ikke tro om ikke kursen allerede er kraftig belastet. Den laderen drar vel noe sånn som 150W worse case, og det fra en kurs som kan forsyne 3680W Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Problemet er enten feil på lader, feil på skjøteledning eller feil på strømuttak på brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Det blir vel ingen krets mellom jord på stolpen og minus på laderen. Slikt kan du vel sjekke om du tar av minusen på batteriet og så setter laderen på batteriet. Ikke noen av mine intelligente ladere har hatt lyst til å sende strømmen til sjø. Men som bellen hevder, det er feil et eller annet sted :-) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 skjøt hadde ikke kontakt mellom lederne med mindre der er en kabelskade jeg ikke så som tilfedigvis ga kontakt/kortslutning akkurat da. Laderen virket på batteriet på en stolpe på nabobrygga...da uten skjøt.....og båt Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 15.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Nå ser det ut til å virke fint i følge min utsendte representant hjemme i Stavanger. Skjøteledningen min var akkurat lang nok til å rekke nabotårnet.........Hvor alt virket greit. virket som der er en feil i "mitt" tårn Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Jeg vet det er 100 tråder om strøm i båt, men lurer på om dette er ok: Har landstømskabel jeg plugger rett i denne (se bilde) og rett på forbruksbatteriet. Er det ok? På dagtid bruker jeg landstømskabel rett i lading av ipad, iphone o.l. Kk Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2015 Den er helt ok KK Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Får 4 dårlige og 6 gode nyheter fra hjemmehavnen min. Alle 4 uttak i mitt tårn er defekt/ustand. Alle 4 uttak i nabotårn virker Skjøteledningen min er akkurat lang nok. Lading med pumper virker in sin skjønneste orden. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Maks ett par timer arbeid for en elektrikker, så er nok uttakene dine i orden igjen. En elektrikker har nok alle deler som trengs i sin bil. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Feil kan ligge flere steder. Stor belastning på utstyr på slike annlegg og forsåvidt også derfor det stilles krav til økt robusthet. Derav f.eks ikke standard kontakter en gjerne finner i garage anlegg etc. Uansett. Alt slik er så plundrete når en ikke selv er til stede, men nå er det "fryd og gammen" Sitér dette innlegget Link to post
Ørjans Svart 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Alle "nye" batteriladere er av switch-type, dvs. at vekselsstrømmen på nettet på 50 Hz omformes til en mye høyere frekvens - flere tusen Hz, før den blir omformet til lav spanning f.eks. 12 V. Dette fordi transformatorene som kreves for å omforme høye frekvenser er mye lettere, billigere og mindre enn for 50 Hz. Moderne halvlederteknologi har gjort dette mulig, og man slipper du tunge kolossene man ofte måtte dra på tidligere for lade noe. Men uansett vil en slik lader være galvanisk atskilt fra nettet, så de vanlige problemened med landstrøm mht. tæring osv. finnes ikke. Det kommer helt an på produsent, finnes en hel del switch-mode forsyninger/ladere som ikke er galvanisk isolerte - da må man sjekke opp merking/datablad på den enkelte. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 17.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2015 Jeg spurte da jeg ikke vet om de var galv. isolerte. Rent elektrisk er det ikke grunn til at de må, men heller ikke grunn til at de ikke skal være. .......og det blir nesten litt dumt å lage dem som ikke å være. Nå la jeg det uansett for sikkerhetsskyld til å kun gå på lading og pumpe, og det så ut til å fungere fint. Avhengig av pumpe kan ÷ legges til jord og skape utfordring, men jeg tviler på at noen pumper gjør det med mindre de er deffekte. Tæring mht jordproblematikk er noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Jord er som sagt ikke problemet. Er den dobbelisolert så er jord fysisk avkoplet. Om man er adskilt fra nettet på en god nok måte mht fase er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.