Jump to content

Batterilader i båt uten landstrømannlegg

Efre

Recommended Posts

En dobbelisolert lader vil ivareta problemtikken med jordpotensiale, men

På et 1 polt annlegg og pulslader (intelligent, flerstegs etc) som ikke har trafo. Vil den være like flytende som ved trafo, eller vil jord (÷ batteri koplet til motor/aksling) kunne gi en strøm som kan slå ut landsikring.

Jeg trodde i en optimisme at dette skulle gå, men det ser jo ikke helt ut til å holde stikk. Hva er det jeg overser her?

Laderen er forøvrig en

bilde

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-IP68-12-V-8-A-2000035812/

Jeg tror ikke jord i konvensjonell forstand er problemet da det der er et fysisk skille. Det jeg lurer på er om strømmen på land kan ha problem med en at utgangen på laderen "låses" til jord (gjennom minus på batt. og moder jord). Her er jo ikke som på en gammel trafolader et skille fra nettet.

Det er jo litt tilfeldig at sikringen skulle ryke akkurat når jeg bestemte meg for å lade hvis ikke noe er galt

Alle "nye" batteriladere er av switch-type, dvs. at vekselsstrømmen på nettet på 50 Hz omformes til en mye høyere frekvens - flere tusen Hz, før den blir omformet til lav spanning f.eks. 12 V. Dette fordi transformatorene som kreves for å omforme høye frekvenser er mye lettere, billigere og mindre enn for 50 Hz. Moderne halvlederteknologi har gjort dette mulig, og man slipper du tunge kolossene man ofte måtte dra på tidligere for lade noe. Men uansett vil en slik lader være galvanisk atskilt fra nettet, så de vanlige problemened med landstrøm mht. tæring osv. finnes ikke.

Det kommer helt an på produsent, finnes en hel del switch-mode forsyninger/ladere som ikke er galvanisk isolerte - da må man sjekke opp merking/datablad på den enkelte.

Jeg spurte da jeg ikke vet om de var galv. isolerte.

Rent elektrisk er det ikke grunn til at de må, men heller ikke grunn til at de ikke skal være.

.......og det blir nesten litt dumt å lage dem som ikke å være.

Nå la jeg det uansett for sikkerhetsskyld til å kun gå på lading og pumpe, og det så ut til å fungere fint.

Avhengig av pumpe kan ÷ legges til jord og skape utfordring, men jeg tviler på at noen pumper gjør det med mindre de er deffekte.

Tæring mht jordproblematikk er noe annet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...