Kyst1 Startet 15.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2015 Vurderer og kjøpe en båt med en TAMD30 fra -86. Har prøvekjørt, og motor blir fort veldig varm, men holdt seg under 90 grader ved rolig gange. Syns også at det kommer vann litt sjelden av eksos sammenlignet med motor jeg har idag. (Yanmar 4jh-te) og det kommer litt gråhvit røyk, også når den er varm. Motor har vært sjelden ibruk de siste årene. Den gir også veldig mye vibrasjoner i båten ved lavt turtal i gir. Er dette noe som er snakk om justeringer, eller er det bare og holde seg unna? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Worry II Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 (redigert) Det virker som det er en blokkerting i sjøvannskretsen et sted. Impeller er første sted vannet skal til, den må sjekkes, så varmeveksleren. Det er vel 2 på denne maskinen. Den store er i beholderen du heller ferskvann/kjørevæske i, den andre i manifolden på toppen. De kan være korrodert eller fulle av avleiringer. Lurt å demontere disse for full rens uannsett. Tror ikke disse leveres nye lenger fra Volvo Penta, så man må være forsiktig med de. En annen ting som jeg var borte i, er at sinkstavene i gearet fort kan knekke. Den øverste av de 2, mener jeg..Da vil den evt blokkere for kjølevannet som skal opp til turboen. Demonter dette røret å blås i det, for å sjekke om det ligger en gammel sink der. Disse tingene kan vel alle gjøre at det kommer gråhvit røyk. Andre med flere tips til Kyst1 ? Redigert 16.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Så lenge du ikkje er sikker på årsaka til varmgang, så må du ta høgde for at det kan bli relativt kostbart å utbetra feilen.. Kjølarar er dyre saker viss det trengs utskifting ( I verste fall ) Eit anna forhold er kva følgefeil dette har fått? Har motoren vore kjørt for varmt over tid, så kan du ha skade på toppakning f. eks. Kanskje litt "worst case" dette, men noko å ta med i vurderinga. Må nok også pårekna ein del skruing, prøving og feiling, før du er I mål. Du bør vurdera om du sjølv kan gjera denne jobben, viss ikkje, så flyg verkstadtimane fort... Eit kjedelig problem ved salg, - både for kjøpar og selgar. PS! viss selgar hevdar at dette er småtteri og enkelt å fiksa, så bør du forlanga at han tek jobben, samt dokumenterer reparasjonen, før eit kjøp.. Alternativet er sjølvsagt at prisen blir justert ihht. risiko ved ukjent reparasjonsomfang. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 (redigert) Et bilde av årsak til blokkering med påfølgende gråhvit eksos hos meg for noen år siden: Sinkskruen sitter skrudd inn på babord side av gearet, om det er et MS3-gear for aksling: Det er den nederste som knakk hos meg, ikke øverste (skrev feil). Øverste er kjøling inn, nederste, ut og opp til turbo (røret på øverste bilde). Redigert 16.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Her, en tråd den demontering av vekslerene, bare så du ser omfanget av jobben: https://baatplassen.no/i/topic/90384-bilder-fra-demontering-varmeveksler-tamd30aqad30/ Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Det er en 30 år gammel motor du vurderer å kjøpe, så vær forsiktig, det kan bety store utgifter. Er du usikker så ta kontakt med en motorkyndig person og få en fagmessig vurdering av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Vurdering av verdi på motoren alene, si 27.000,- ? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=61483808&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Systemrens i ferskvannskjølern har løst mange varmeproblemer på Tamd30, vet ikke om det er det eneste som skal til her, men skader ikke å prøve. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Worry II Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 .. Syns også at det kommer vann litt sjelden av eksos sammenlignet med motor jeg har idag. (Yanmar 4jh-te) Det skal komme ganske bra med vann i eksosen, så om det kommer "sjeldent", vil jeg tro det er et problem i saltvannkjølinga. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Tusen takk Worry || og dere andre for mye gode svar :-) Er nå mer usikker enn jeg var, men vet mye mer ;-/ Kanskje best og la være og handle? Kan også nevne st oljetrylket ligger på ca. 4,5bar ved rolig gange, men detter til litt over 2 ved tomgang. Er det normalt? Min yanmarver stabil hele tiden. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Worry II Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Kanskje best og la være og handle? Jeg ville ikke kjøpt denne Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 En stykk Innsats til kjølerne koster rundt 10 -12 båtpenger så pengene renner fort ut når en må begynne og koste på disse motorene. Sjekk for tæring rundt på aluminiumskomponentene slik som varmeveksler og oljekjøler. Er gamle motorer.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Vurdering av verdi på motoren alene, si 27.000,- ? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=61483808&searchclickthrough=true i mine øyne er denne verdt maks 20 lapper. Når jeg ser slik slurvete lakkering så blir jeg skeptisk. Lettest og se lekkasjer på ulakkert motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Helt normalt det med oljetrykket. Og kjølingen lar seg sikkert greit fikse. Så jeg ville ikke ha stusset så veldig på dette kjøpet. Prøv å prute litt pga kjøleproblemet, så har du litt å jobbe for.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kyst1 Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Er litt i tvil om man skal ta sjansen. Kan jo bli en dyr affære. Turbo og eksosbend er mest sannsynlig ikke byttet ifølge selger. Men ser tilsynelatende bra ut. Dynamo og dyser er byttet ca. År 2000 da eier syns den røyk litt, men ble visst ikke noe merkbart bedre. Bruker ikke olje eller vann. Pen lyd på motor. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Jeg skal gi ett godt råd, er du ikke motorkyndig og er innstilt på å bruke mye penger på motorrep, så styr unna. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Utganspunktet: styr unna, eller la selger fixe problemer først. Alternativt: at du får den så billig at du kan legge inn og bytte motor i regnskapet (brukt).. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 (redigert) Husk at denne motoren ble faset ut av produksjon allerede i 1986 ,da kom 31 serien. Så det er ikke å anbefale å gjøre store kostnader på denne etter min mening. Redigert 16.Juli.2015 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.