Jump to content

Bilder fra demontering varmeveksler TAMD30/AQAD30:


Worry II

Recommended Posts

Om noe skulle behøve en liten innføring i demontering av varmeveksler til TAMD30 og AQAD30, her er noen bilder:

 

Intercooler må av !

Løsne skruer og slanger til denne:

 

dsc_0068.jpg

 

 

 

Løfte den opp, pass på så ikke overgangen til turbo faller ned i bunn (trangt):

 

dsc_0069.jpg

 

 

 

Pass på å dekke over innsug så intet havner ned der (jeg tok papir nedi og plast over):

 

dsc_0072.jpg

Da var den ute !

 

 

Så var det varmevekslerhuset. Løsne de 3 skruene på siden (vises tydelig her, 14mm nøkkel):

 

14_1479885374_xl.jpg

 

 

Rør på siden løsnes (vet ikke hva det er, går til Turbo)

 

dsc_0074.jpg

 

 

 

Klemme (sitter med 1 skrue mellom rørene) må av så løsner rørene lett:

 

dsc_0076.jpg

 

 

 

Kjølerøret sitter festet i vv-huset, en på siden her, og en under:

 

dsc_0077.jpg

dsc_0075.jpg

 

 

Så var den løs:

 

dsc_0078.jpg

 

 

 

På vei til syrebad og trykktesting hos Radiatorservice:

 

dsc_0085.jpg

 

 

Takk til Sun 33 for IM-er med bistand !

 

Fortsettelse følger :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig og hjelpe:-)

Det lille røret som var skrudd i varmeveksler som kommer fra turbo er returen for kjølevann, eksos delen på turboen. får kjølevann fra der turboen er skrudd fast i eksosmanifolden, her er det ett typisk problem at det tærer, slik at du får eksos trykk i kjølevann, her måtte jeg på min støpe i med kjemisk metall og en tur i fresen:-)

Sjekk dette før du monterer:-)

Redigert av Sun 33 (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

som du ser på denne sprengskissen: manifold

Der turboen er skrudd fast i eksos manifold der er det en eksosutløp (til turbo) og utenfor den så ligger det en kjølekappe, ferskvannet kjøler ned eksosmanifolden og eksos turbinen på turboen, vannet til og kjøle ned turboen kommer og ut her, så viss det er tæring her slik som på min, så går eksos trykket ut i ferskvanns siden på motoren,.

Det er i bak denne pakningen du må se: nr 3 på skissen.

item nr 3

Håper du skjønte dette, er ikke så flink og få slikt på tekst;-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du ser ikke om det er tæring på det bildet der, er det tæring så må turboen av så du får sett der den er skrudd i eksosmanifolden.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

193_1.jpgDet som er rødt på bildet er der ferskvannet sirkulerer rundt eksos turbinen i turboen, det som er blått er der eksosen kommer inn slik at turboen roterer.

Det er i motsatt ende, altså der turboen er montert på eksosmanifolden at tæringen var på min, da var det tæring i mellom rødt og blå side, slik at det kom eksos trykk i kontakt med ferskvannssiden, slik at det ble overtrykk her og vannet forsvant.

Alt dette tok jeg i lag med lokket som du snakket om tidligere, så disse to feilene var feil på min, så får vi håpe at du ikke har tæring på din eksos manifold,

Det går ikke noe saltvann i turboen i hele tatt, det kommer kun saltvann i eksosbendet etter turboen før eksosslangen, dette er for å kjøle ned eksosen.

lykke til:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sånn! Da er alt montert tilbake. Det var ikke lekkasje i varmeveksker. Jeg har ligget med hodet nedi maskin å titta etter lekkasje nå og jeg kan se at det drypper fra et sted. Det er fra "hollow screw" som går inn i varmeveksler-housing fra returvann turbo. Håper inderlig at lekkasjen stopper når jeg får satt i ny hul skrue med to nye skiver! .. Fortsettelse følger..

Link to post
Share on other sites

Zøørn ! Det er gjengene inne i vv-huset som er problemet, de er så godt som borte. Dette er til skruen på retur-kjølevann fra turbo som går inn i varmevekslerhuset på siden foran. Hvem i Oslo kan hjelpe meg med å støpe nye gjenger?

Link to post
Share on other sites

Kjøp ett sett med helicoil gjenger, så fikser du dette selv, tror biltema og har løsgjenger.

Eller så kan du sette på en større banjo og borre større hull og gjenge opp.

 

lykke til:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Så litt på bildene dine, ser du har ett rør imellom turbo og varmeveksler med påloddede banjoer, mitt rør var rustet hull i, så jeg kjøpte løse banjoer med slange tilkoblinger og la en 6 eller 8mm slange imellom. Funket like greit det.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

..jeg kjøpte løse banjoer med slange tilkoblinger og la en 6 eller 8mm slange imellom..

 

Det høres jo ut som en enkel backup-plan ! Jeg får hjelp av Andre på Skjerden Mek, Brobekkveien 102B til å lage nye gjenger. Jeg ønsker ikke å ha min debut som "gjengelager" på denne saken :giggle: Den er ikke lett å få tak i lenger. Takk igjen (og igjen)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skjerden Mek, Brobekkveien 102B

 

Tja, hva kan jeg si.. Leverer varmeveksler klokken 12 i dag, ligger klar til avhenting nå, samme dag !!

Han har laget ny hul skrue tilsvarende den som stod i, men med tykkere gjenger og borret opp i vv.

425,- + mva ! Gull værd å vite om slike steder ! Telefonnummeret deres er 22194150, om dere har behov for hjelp fra et mekanisk verksted. Anbefales !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er sikkert bare pakningen som er gåen (vet at det er ferskvannspunpa, ref. IM)

Pumpa sitter i 6 skruer foran på blokka (drives av viftereim) Spørsmålet er om det er like trangt hos deg som det er hos meg, for jeg må ha ut motoren for å komme til foran der :-(

Pakningen har delenummer 859027 og den får du hos La-Sa. Nummer 15 på dette bildet: http://www.marinepar...0-26-18149.aspx

Bytte heller denne, contra tette med Biltema-pakning.En helt annen ting, kjøp også et par bokser mad VP lakk og spray godt på der maling er flasset av, så unngår du rust ! Ser mange som slurver med dette...

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg har ikke. Her ser du den i expoded view, selve kjøleren: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-26-18151B.aspx

Foran på styrdord side, men det vet du sikkert, Plotte ? Har du fått problemer allerede ?

 

Noe mer i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/77801-volvo-penta-tmd30a-oppgradering/

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er bare messing pluggen til zinken i oljekjøleren som jeg ikke har fått opp enda . pelte av det andre for og få bedre plass, bare får og se at pluggen er helt ødelagt. får ikke tak på noen som helst måte. Tengte og løsne kjøleren og gå til noen som kan dette :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...