Jump to content

Tamd30 blir varm - vurderer og kjøpe


Kyst1

Recommended Posts

Vurderer og kjøpe en båt med en TAMD30 fra -86.

 

Har prøvekjørt, og motor blir fort veldig varm, men holdt seg under 90 grader ved rolig gange. Syns også at det kommer vann litt sjelden av eksos sammenlignet med motor jeg har idag. (Yanmar 4jh-te) og det kommer litt gråhvit røyk, også når den er varm. Motor har vært sjelden ibruk de siste årene. Den gir også veldig mye vibrasjoner i båten ved lavt turtal i gir.

 

Er dette noe som er snakk om justeringer, eller er det bare og holde seg unna?

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post

Det virker som det er en blokkerting i sjøvannskretsen et sted. Impeller er første sted vannet skal til, den må sjekkes, så varmeveksleren. Det er vel 2 på denne maskinen. Den store er i beholderen du heller ferskvann/kjørevæske i, den andre i manifolden på toppen. De kan være korrodert eller fulle av avleiringer. Lurt å demontere disse for full rens uannsett. Tror ikke disse leveres nye lenger fra Volvo Penta, så man må være forsiktig med de. En annen ting som jeg var borte i, er at sinkstavene i gearet fort kan knekke. Den øverste av de 2, mener jeg..Da vil den evt blokkere for kjølevannet som skal opp til turboen. Demonter dette røret å blås i det, for å sjekke om det ligger en gammel sink der.

Disse tingene kan vel alle gjøre at det kommer gråhvit røyk.

 

Andre med flere tips til Kyst1 ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Så lenge du ikkje er sikker på årsaka til varmgang, så må du ta høgde for at det kan bli relativt kostbart å utbetra feilen..

Kjølarar er dyre saker viss det trengs utskifting ( I verste fall )

 

Eit anna forhold er kva følgefeil dette har fått? Har motoren vore kjørt for varmt over tid, så kan du ha skade på toppakning f. eks.

Kanskje litt "worst case" dette, men noko å ta med i vurderinga. Må nok også pårekna ein del skruing, prøving og feiling, før du er I mål.

Du bør vurdera om du sjølv kan gjera denne jobben, viss ikkje, så flyg verkstadtimane fort...

 

Eit kjedelig problem ved salg, - både for kjøpar og selgar.

 

PS! viss selgar hevdar at dette er småtteri og enkelt å fiksa, så bør du forlanga at han tek jobben, samt dokumenterer reparasjonen, før eit kjøp.. :giggle:

Alternativet er sjølvsagt at prisen blir justert ihht. risiko ved ukjent reparasjonsomfang.

Link to post

Et bilde av årsak til blokkering med påfølgende gråhvit eksos hos meg for noen år siden:

 

bilde

 

Sinkskruen sitter skrudd inn på babord side av gearet, om det er et MS3-gear for aksling:

 

bilde

 

Det er den nederste som knakk hos meg, ikke øverste (skrev feil). Øverste er kjøling inn, nederste, ut og opp til turbo (røret på øverste bilde).

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Tusen takk Worry || og dere andre for mye gode svar :-)

 

Er nå mer usikker enn jeg var, men vet mye mer ;-/

 

Kanskje best og la være og handle? Kan også nevne st oljetrylket ligger på ca. 4,5bar ved rolig gange, men detter til litt over 2 ved tomgang. Er det normalt? Min yanmarver stabil hele tiden.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post

Er litt i tvil om man skal ta sjansen.

Kan jo bli en dyr affære.

 

Turbo og eksosbend er mest sannsynlig ikke byttet ifølge selger. Men ser tilsynelatende bra ut.

 

Dynamo og dyser er byttet ca. År 2000 da eier syns den røyk litt, men ble visst ikke noe merkbart bedre.

Bruker ikke olje eller vann. Pen lyd på motor.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...