Gew77 Startet 16.Juli.2015 Del på Facebook Startet 16.Juli.2015 Hei, Reiser nedover mot Sverige på mandag 20/7. Har 3 uker til rådighet, kan vi forvente at det blir greit å få plasser i havnene nedover Bohuslänkysten? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Etter den første uken i august er det rolig. Da kan en velge og vrake i plasser i havnene og fruene kan gå bananas i alle krimskramsbutikkene. Det er skilt med "rea" over alt, dersom det ikke står "Takk for i år, velkommen neste år". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gew77 Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Takk for svar Lars H:) Nå driver jeg å leser ferietråden din mens jeg har følger reisen din på kartet på en annen skjerm, her planlegges det ferie:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Uken etter siste fellesferieuke, rett uti august, er det som om noen har dratt ut pluggen. Men om det blir noe rimeligere ferie når damene går banans på REA er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Jeg har jo flere ganger tidligere rapportert fra Svenskekysten, og da i august. Tråden 4 väckor på Bästkusten med Trudelutt er fra august 2013 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gew77 Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Da blir det enda mer lesing:) Takk! Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Uglesett Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Hei, Reiser nedover mot Sverige på mandag 20/7. Har 3 uker til rådighet, kan vi forvente at det blir greit å få plasser i havnene nedover Bohuslänkysten? Nå er ikke jeg den rette til svare men mitt inntrykk er at det værste trykket avtar når det er høytrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Og vil du lese mer om min tur på Svenskekysten i August sist år, kan du gå inn her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Trrykket i gjestehavnene er størst når det er dårlig vær. Og da er det jo gjerne lavtrykk. Så med høytrykk og pent vær, trekker folket ut i skjæra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Uglesett Svart 16.Juli.2015 Del på Facebook Svart 16.Juli.2015 Nå er det heldigvis veiskilt enkelte steder på svendkekysten hvor nordmenn har en tendens til å manøvrere feil. Da er det skiltet Gothenburg sør, Oslo nord,Hamburgsund øst og Jorvik New York vest. Da har man ihverfall noen himmelrettniger å forholde seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Hvis du ikke vil gå i kjølvannet til L H kan du dregge opp i Sandspollen første natta og få litt erfaring i å ligge på svai . Start tidlig neste dag å gå til Koster og legg deg gjerne på Ursholmen.Her er det ingen butikker , men bare salt sjø, tang og tare, måker , klart vann , frisk luft og en enestående utsikt mot havet. Sett kursen rett syd neste dag og gå et par timer. Vederøarna åpenbarer seg i horisonten. Her er det mange ankringsplasser rundt om eller legg deg i havnen. Opplev stemningen på øya . Få med deg solnedgangen og utsikten når sjøen har lagt seg om kvelden.Opp neste dag og legg kursen sydøst mot land. Etter et par timer dukker Smøgen opp med vanntårnet som landemerke. Her er det masse badeplasser og ankringsplasser ute i skjærgården. Ta jolla inn kanalen hvis du vil oppleve kaoset i gjestehavnen , støyen fra musikken eller en stekt makrellfile m potatis Neste dag setter du kursen for Karrinø. Mange fine plasser ute blandt øyene. Ta jolla inn til øya og se bebyggelsen og opplev stemningen. Gå innom kirkegården og les historien om øya. Unngå Peterson. Ekstremt dyrt og oppskrytt og som regel aldri ledig bord. Så kommer indrefileen. Ta det rolig på tilbaketuren. Gå innom uthavnene som ligger som perler på en snor. Første stopp Vasholmarna. Ligg her et par dager... God tur Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Har de siste dagene nå gått forbi Koster Eknes, Havstensund og Strømstad. Var ikke noe problem med plasser der, men så har det vært meget pent vær da. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Er du tidlig ute får du plass hvor som helst. Nå har jeg vært på svenskekysten i tre uker og har ikke sett noe kaos noen steder. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Ja, det er jo ganske fullt i gjesthavnene, men det går fint. Man finner plass til slutt. ? Kom over fra Smøgen nå i ettermiddag. Der tror jeg det var så fullt at noen ble avvist, men det tror jeg er det eneste stedet også. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Hvis du ikke vil gå i kjølvannet til L H kan du dregge opp i Sandspollen første natta og få litt erfaring i å ligge på svai . Start tidlig neste dag å gå til Koster og legg deg gjerne på Ursholmen.Her er det ingen butikker , men bare salt sjø, tang og tare, måker , klart vann , frisk luft og en enestående utsikt mot havet. Sett kursen rett syd neste dag og gå et par timer. Vederøarna åpenbarer seg i horisonten. Her er det mange ankringsplasser rundt om eller legg deg i havnen. Opplev stemningen på øya . Få med deg solnedgangen og utsikten når sjøen har lagt seg om kvelden.Opp neste dag og legg kursen sydøst mot land. Etter et par timer dukker Smøgen opp med vanntårnet som landemerke. Her er det masse badeplasser og ankringsplasser ute i skjærgården. Ta jolla inn kanalen hvis du vil oppleve kaoset i gjestehavnen , støyen fra musikken eller en stekt makrellfile m potatis Neste dag setter du kursen for Karrinø. Mange fine plasser ute blandt øyene. Ta jolla inn til øya og se bebyggelsen og opplev stemningen. Gå innom kirkegården og les historien om øya. Unngå Peterson. Ekstremt dyrt og oppskrytt og som regel aldri ledig bord. Så kommer indrefileen. Ta det rolig på tilbaketuren. Gå innom uthavnene som ligger som perler på en snor. Første stopp Vasholmarna. Ligg her et par dager... God tur Har ennå ikke ligget på Ursholmen, men har det på lista over steder som skal besøkes. Hvor er det lurt å ligge der og hvordan er dybde forhold inn mot land? Longside eller anker fortøyning? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 På Ursholmen er det bolter i fjellet N for den lille bryggen som stikker ut. Hulda med dypg. 2,15 meter har ikke problemer. Men vær også obs på skjærene til høyre på bildet som er under når det er høyvann. Bryggen jeg skriver om er den som vises som enden på veien opp mellom husene. Det er ikke egnet fortøyningsplass syd for denne bryggen. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Det er mulig å ligge longside mot fjellet mot øst. Da må du ta jolla over for å komme til fyrtårnene og fyrvokterboligene. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Skal dit på neste tur. De skjærene er vel merket på kartet. Faste bolter er flott og forenkler landgang når det litt vind. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.