Martin Grandalen Startet 17.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2015 Mariner 50hk, 2 takt, 3 sylinder, 1997 modell, utenbords, bensin. Har byttet pumpeblære og tennplugger. Pumpeblære blir hard, og motoren gikk noe bedre etter at jeg byttet tennplugger. Motoren fusker når jeg gir full gass, ellers går motoren pent. Når jeg kjører sakt, eller står på tomgang, går motoren jevnt og bra, men når jeg belaster motoren og skal gasse, så begynner den å fuske. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59745/img_0668.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59745/img_0667.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59745/img_0666.jpg Det første bildet er nederste sylinder og siste bildet er øverste sylinder. Disse tennpluggene er splitter nye, og så slik ut etter en liten tur ut på fjorden. Kan defekt coil på nederste sylinder være problemet, eller har det noe med bensinblanding å gjøre? forslag? Redigert 18.Juli.2015 av Martin Grandalen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune75 Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 (redigert) Ville tatt en rens/sjekk på forgasseren som tilhører den sorte pluggen. Sjekk om flotørnålen tetter som den skal. Kan være at forgasseren flyter over. Hvis det er relativt enkelt og bytte om på coilene så kan du jo prøve det også. Da ser du om problemet flytter seg med coilen. Du må egentlige bare prøve en av delene eller begge delene for å finne utav det. Start med det enkleste. Redigert 18.Juli.2015 av Rune75 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Jeg fikk ikke byttet om på coilene, men har fått tak i én ny coil som jeg skal prøve med, samt bytte pluggledninger. Motoren sviver bra på tomgang, og går på alle sylindre, sjekket dette da jeg koblet ut coilene én etter én. Ville ikke motoren gått dårlig på tomgang hvis flotørnålen ikke stoppet bensintilførsel? Uansett et bra forslag, skal ta ut forgasseren og rengjøre den iløpet av uka. Takk for råd! Sitér dette innlegget Link to post
Rune75 Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Jeg tenkte at bensintrykket kanskje ble høyere på høyt turtallet og at flotørnåla ikke klarte å holde like tett da. Vet ikke helt om det funker sånn men bensinpumpa er vel mekanisk så det kan hende. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Jeg tror du er inne på noe. Byttet Coil i dag på sylinderen med den sorte pluggen, og nå går motoren bra. Det er markant forskjell og motoren fusker ikke lenger, men allikevel så er pluggen mørk, men ikke like mørk som før jeg byttet coil. De to andre sylindrene er helt normale. Kan den da fortsatt få litt mye drivstoff som gjør pluggen sort? Sitér dette innlegget Link to post
Rune75 Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Hvis du fortsatt bruker den samme pluggen, den som har blitt mørk, så vil det ta veldig lang tid før den får normal farge igjen. Vi snakker nok om mange timer. Kanskje den aldri blir som di andre igjen. Du kan jo evt bytte om på pluggene så ser du det ganske kjapt om sylinderen fortsatt får for mye. Evt en ny plugg da selvf. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Tror jeg ville fulgt litt med på den øverste sylinderen også,den er ganske lys som kan bety at den får litt mager blanding eller går litt varm. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Lars K: kan dette være en justeringssak? Jeg synes også den øverste er litt i overkant lys. Motoren kjennes ikke spesielt varm ut etter å ha kjørt på maks hastighet over ca 20 min. Motoren ser ut til å kjøle bra, men det kan tenkes ja at den får litt mager blanding. Rune75: skal bytte om på tennpluggene i dag og se om det skjer forandring. Takker for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Ja, ville sjekket hvordan skruene står på den øvre i forhold til de andre. Sitér dette innlegget Link to post
Rune75 Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Når tomgangen er fin og gassresponsen er fin (Hvis du kan gi full gass kjapt fra tomgang uten at motoren nøler, i gir) så lar du lufteskruene være. Di påvirker kun bensinmengden opp til rundt 25%. Hvis den ene sylinderen går litt magert er det sannsynligvis hoveddysen i den tilhørende forgasseren som er delvis tilstoppet. Jeg tenker det er litt tidlig å bruke fargen på pluggene som sikker diagnose på om en av sylindrene går magert. Det tar et par timer å få en grei farge på pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Hei! Jeg er nesten sikker på at det er to-delt tenningsspole på denne. Den ene delen gir tenningspulser til tenningsmodulen ved lave turtall og den andre ved høyere turtall. Ved brudd i høyturtallsspolen vil jeg tro at du får slike symptomer som du hadde. Det står litt mer om dette her: https://baatplassen.no/i/topic/91202-2-delt-tenning-g%C3%A5r-fint-p%C3%A5-tomgang-kutterstopper-ved-p%C3%A5drag/?hl=%2Bmariner+%2B60hk#entry1289048 Sitér dette innlegget Link to post
Martin Grandalen Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Ja jeg har ikke fått kjørt den så lenge, tenker en lengre tur om et par dager, er bare rett for å skjære sylinderen hvis den får for mager blanding. Båten går fint opp i plan nå, og går bra på høyt turtall, men jeg vil prøve å få pluggene til å se bra ut. Tenkte jeg skulle ta ut forgasseren (og dysa) som du nevner her, eventuelt, kan det hende den suger falsk luft? Forrige eier (motoren er akkurat kjøpt) har tatt ut forgassere flere ganger for å rengjøre de, han hevder også å ha gjort det i år, men jeg er ganske sikker på at han ikke har byttet pakninger på noen år, selv etter å ha tatt de ut og inn flere ganger. Arvid_A: Ja det har den. Jeg diskuterte dette med en ansatt fra Ravns Garage og han mente det samme, men etter at jeg bytta coilen på den nederste sylinderen, så ble problemet borte; at den ikke gikk jevnt på høyt turtall for det gjør den nå, så da vil jeg tro at tenningsmodulen er i orden, men et godt forslag, for det ville eventuelt vært neste steg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.