Jump to content

Mariner 50hk, 1997 modell fusker på høyt turtall/belastning


Martin Grandalen

Recommended Posts

Mariner 50hk, 2 takt, 3 sylinder, 1997 modell, utenbords, bensin. 

 

Har byttet pumpeblære og tennplugger. Pumpeblære blir hard, og motoren gikk noe bedre etter at jeg byttet tennplugger. Motoren fusker når jeg gir full gass, ellers går motoren pent. Når jeg kjører sakt, eller står på tomgang, går motoren jevnt og bra, men når jeg belaster motoren og skal gasse, så begynner den å fuske. 

 

Noen forslag? 

Link to post

https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59745/img_0668.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59745/img_0667.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59745/img_0666.jpg

 

Det første bildet er nederste sylinder og siste bildet er øverste sylinder. Disse tennpluggene er splitter nye, og så slik ut etter en liten tur ut på fjorden. Kan defekt coil på nederste sylinder være problemet, eller har det noe med bensinblanding å gjøre? forslag? 

Redigert av Martin Grandalen (see edit history)
Link to post

Ville tatt en rens/sjekk på forgasseren som tilhører den sorte pluggen. Sjekk om flotørnålen tetter som den skal. Kan være at forgasseren flyter over.

 

Hvis det er relativt enkelt og bytte om på coilene så kan du jo prøve det også. Da ser du om problemet flytter seg med coilen.

 

Du må egentlige bare prøve en av delene eller begge delene for å finne utav det. Start med det enkleste.

Redigert av Rune75 (see edit history)
Link to post

Jeg fikk ikke byttet om på coilene, men har fått tak i én ny coil som jeg skal prøve med, samt bytte pluggledninger. Motoren sviver bra på tomgang, og går på alle sylindre, sjekket dette da jeg koblet ut coilene én etter én. Ville ikke motoren gått dårlig på tomgang hvis flotørnålen ikke stoppet bensintilførsel? Uansett et bra forslag, skal ta ut forgasseren og rengjøre den iløpet av uka. Takk for råd! 

Link to post

Jeg tror du er inne på noe. Byttet Coil i dag på sylinderen med den sorte pluggen, og nå går motoren bra. Det er markant forskjell og motoren fusker ikke lenger, men allikevel så er pluggen mørk, men ikke like mørk som før jeg byttet coil. De to andre sylindrene er helt normale. Kan den da fortsatt få litt mye drivstoff som gjør pluggen sort? 

Link to post

Hvis du fortsatt bruker den samme pluggen, den som har blitt mørk, så vil det ta veldig lang tid før den får normal farge igjen. Vi snakker nok om mange timer. Kanskje den aldri blir som di andre igjen. Du kan jo evt bytte om på pluggene så ser du det ganske kjapt om sylinderen fortsatt får for mye. Evt en ny plugg da selvf.

Link to post

Lars K: kan dette være en justeringssak? Jeg synes også den øverste er litt i overkant lys. Motoren kjennes ikke spesielt varm ut etter å ha kjørt på maks hastighet over ca 20 min. Motoren ser ut til å kjøle bra, men det kan tenkes ja at den får litt mager blanding. 

 

Rune75: skal bytte om på tennpluggene i dag og se om det skjer forandring. 

 

Takker for tips! 

Link to post

Når tomgangen er fin og gassresponsen er fin (Hvis du kan gi full gass kjapt fra tomgang uten at motoren nøler, i gir) så lar du lufteskruene være. Di påvirker kun bensinmengden opp til rundt 25%. Hvis den ene sylinderen går litt magert er det sannsynligvis hoveddysen i den tilhørende forgasseren som er delvis tilstoppet. Jeg tenker det er litt tidlig å bruke fargen på pluggene som sikker diagnose på om en av sylindrene går magert. Det tar et par timer å få en grei farge på pluggene.

Link to post

Hei!

 

Jeg er nesten sikker på at det er to-delt tenningsspole på denne. Den ene delen gir tenningspulser til tenningsmodulen ved lave turtall og den andre ved høyere turtall. Ved brudd i høyturtallsspolen vil jeg tro at du får slike symptomer som du hadde. Det står litt mer om dette her:

https://baatplassen.no/i/topic/91202-2-delt-tenning-g%C3%A5r-fint-p%C3%A5-tomgang-kutterstopper-ved-p%C3%A5drag/?hl=%2Bmariner+%2B60hk#entry1289048

Link to post

Ja jeg har ikke fått kjørt den så lenge, tenker en lengre tur om et par dager, er bare rett for å skjære sylinderen hvis den får for mager blanding. 

 

Båten går fint opp i plan nå, og går bra på høyt turtall, men jeg vil prøve å få pluggene til å se bra ut. Tenkte jeg skulle ta ut forgasseren (og dysa) som du nevner her, eventuelt, kan det hende den suger falsk luft? Forrige eier (motoren er akkurat kjøpt) har tatt ut forgassere flere ganger for å rengjøre de, han hevder også å ha gjort det i år, men jeg er ganske sikker på at han ikke har byttet pakninger på noen år, selv etter å ha tatt de ut og inn flere ganger. 

 

Arvid_A: Ja det har den. Jeg diskuterte dette med en ansatt fra Ravns Garage og han mente det samme, men etter at jeg bytta coilen på den nederste sylinderen, så ble problemet borte; at den ikke gikk jevnt på høyt turtall for det gjør den nå, så da vil jeg tro at tenningsmodulen er i orden, men et godt forslag, for det ville eventuelt vært neste steg. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...