Windy 27cc Startet 18.Juli.2015 Del på Facebook Startet 18.Juli.2015 Hei, skal bygge om windyen min med 2xkad43 Noen som har gjort det samme? Lurer på hvilke propeller som vil passe best til denne innstalasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Vil den ikke bli fryktelig tung i hekken? Mener standard installasjon var enten en 40-motor på diesel, singel V8 bensin eller to bensinfirere. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Tror jeg vil fraråde det nå i 2015 som det finnes gode grunner og muligheter til å velge to lettere motorer evt. en stor motor. Ulempene er mange så som mye vekt bak, relativt høyt forbruk, støy, trangt i motorrom osv. osv. 2x D3-200/220 eller 1 x Yanmar 8LV-370 er noen eksempler på moderne lettvekts motorer. 1 x Mercruiser QSD 4,2 320/350 gir også grei fart, samme med 1 x D6 men den er vel så lang at det blir trangt i lengden kanskje. Hvilke motorer er det nå, eller har det vært i båten? Min Windy 27 ble (av forrige eier) omkring år 2000 bygget om fra en standard installasjon som var 2 stk Volvo Penta 6-syl 40-motorer (330 hk diesel totalt) til singel 4,2 liter 250 hk diesel. Resultatet ble bortimot samme toppfart, men mye lavere forbruk, mindre støy, enklere og billigere vedlikehold osv. osv. Windy 27 ble også levert med 2 x V8 bensin... Rundt år 2000 ble det montert 2 x KAD42 i en Windy 27 sørpå en plass. Bilder fra artikkel i Båtmagasinet i 2003. Her e artikkelteksten http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/gammel-klassiker-ny-igjen Toppfarten ble over 40 knop ja, men den ser tung ut i hekken da. Når man ser hvor fint båten går med 1 x 250 hk FNM 5-syl lettvektsdiesel (ca 30 knop) så kan man jo tenke seg med dobbelinstallasjon av disse eller 2 x D3-220 som har tilsvarende vekt/ytelse. Redigert 18.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy 27cc Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Hei å takk for svar :) er mulig den blir litt vell tung i hekken ja, har 2x aqad 30a i båten nå, det funker heilt greit når mann er 3-4 stk i båten, men må kjøre di veldig hardt for å klare å holde den i plan. Grunnen til at eg fikk lyst å hive inn 2xkad 43 er at eg kom over 2 stk til ein grei pris, kunne godt ha tenkt meg 1 d6 på 330hk og, men da blir det mye mer styr med ombygging osv, i tillegg er det jo kjekt å ha 2 maskiner da :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Ja kjekt med 2 maskiner, men jeg ville ikke ha hatt to slike store bamser i min. Tror ulempene overskygger fordelene for de flestes del iallefall. I en litt større båt derimot er det jo grei motorisering. Du når vel ikke 30 GPS knop med din motorisering? Greit å ha litt plass og oversikt Redigert 18.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy 27cc Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Hvor mye lettere er d3en i forhold til kad43? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Er vel drøyt 150 kg pr. motor såvidt jeg husker, eller muligens mere. Drevene er vel lettere også, hvis det er SX-drev. Så de er nok ca 200 kg lettere pr. motor/drev. D3 kom i nyfrisert utgave i 2009 (2010-modell), totalt redesignet http://www.klikk.no/motor/baat/article505502.ece Redigert 18.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy 27cc Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Ja er fint med litt plass :) men er mye jobb å bygge om til singel :) klarer 29.4 GPS knop nå :) eg har lyst å bikke 40knop :) ulv i fåreklær :D Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Med to mindre motorer trenger du ikke så mye diesel med heller, så totalt snakker vi vel om rundt 500 kg mindre vekt i båten med f.eks. 2 x D3. Den bikker nok lett 40 knop med 2 motorer nesten uansett hva man velger så lenge de er godt over 200 hk pr. stk. 40 knop er nok også innen rekkevidde med en D6-370 (eller 400 om man vil). Tipper 38 knop med Yanmar 8LV-370. Redigert 18.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy 27cc Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Ja er sant det :) driver å leiter etter 2xd3 brukt, men finner ingen tilsalgs, vet du ca pris på 2 sånne? :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Nei der må jeg melde pass.. det lå noen på finn i vinter/vår men er vel lite slikt på denne tiden. Her har du singel motor som gjør susen, men riktignok ikke helt 40 knop da http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?folderId=2176357&finnkode=55100617 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Skal du ha skikkelig fart på balja så er 2 x Huyndai Seasall 270 hk 3,0 V6 diesel tingen tror jeg. Men det blir trangt mellom motorene tror jeg, men kanskje ikke trangere enn 2 x KAD43. Men lavere vekt iallefall, og kortere motorer. Og med 540 hk kan du vinke farvel til de aller fleste Tipper 45-48 knop.... med de rette propeller da. Verdens raskeste Windy 27 blir det sikkert også. Den aller mest passende motoren i Windy27 for singelinstallasjon vekt og plassmessig iallefall og med gode fartsressurser er nok stadig vekk Yanmar 8LV-370 med 4,5 liters V8 diesel. Redigert 18.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy 27cc Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 45-48knop hadde ikkje vert feil :) Hehe :) singel motor har eg lagt i fra meg pga for mye ombygging :) eg vil vel kanskje klare 44-45 knop med 2xkad 43? :) er litt volvo frelst eg :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.