Jump to content

Marna MB10A - justering og riktig propell til Polar 22

Muggebigge

Recommended Posts

Jeg har fått satt i en Marna MB10A i min Polar 22, men får ikke like mye effekt ut av denne motoren som av den gamle Albin O21 som satt i før. Motoren jobber mye uten av det er gir utslag i effekt framover, og det kommer også relativt mye røyk ut av eksosen. Jeg lurer derfor på om jeg må ha en annen propell, og i så fall hvilken, og om det eventuelt er andre ting som bør justeres så båten går bedre. Men dette er ting jeg ikke har greie på. Send gjerne PM hvis noen vet om kyndige snekkefolk i Kragerøskjærgården.

Mener å huske at Albinen yter max ved 1600 o/min normal justert til max 1450 o/min.

Marnaen maxer vel ut ved 1000 o/min.

Usikker på reduksjonsfaktorene men mener å huske at Marnaen ble oppgitt til 18 hk ved 1000 o/min med 2:1 reduksjonsgir. Har originalbrosjyren for denne motoren et sted.

Hvis alle faktorer for motorene dine er sammenlignbare er Albinpropellen for liten for Marnaen vil jeg tro.

Du kan laste ned manualer mv for Albinen. Søk via google.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

• 9 måneder senere...

Forsøker meg på å friske opp denne tråden. Siden sist har jeg funnet ut at jeg har en Marna MB10A med reduksjonsgir med utveksling 1,92-1, som yter 15 HK v 2000 omdreininger. Jeg skal ha en 3-bladet propell 16 x 11 venstre. Akslingen er 25mm og konen skal være 1 - 20. Jeg har fått tatt noen bilder av propellen som sitter på, og den ser sånn ut: 

bilde

bilde

Så vidt jeg forstår er denne propellen venstre og målene er 8 tommer fra akslingen til toppen av propellbladet, så det vil jo si at den er 16 tommer i diameter. Hva stigningen er, vet jeg ikke. Propellen er heller ikke montert med kon så vidt jeg kan se, noe som visstnok skal ha noe å si. Men dette har jeg ikke peiling på, så jeg håper noen i dette forumet kan veilede meg i retning av riktig dimensjonert og komplett propellanlegg. Noen som kan hjelpe?

• 3 år senere...

Hei.

Fått ordnet dette ?

Jeg har også satt inn en Marna MB10A med reduksjonsgir i en Polar 22

Har ikke sjekket propellen som står på, men tror den må være for liten.

Får vedlig liten framdrift men høyt turtall.

Ikke som den gamle FM motoren med vridbart propellanlegg ?

Jeg synes også det kommer lite vann i eksosen ...

Har byttet vendekran og sjekket vannpiumpe/ impeller.

Hei du. Jeg bestemte meg for å bytte tilbake til Albin O21, som var den motoren som originalt sto i min båt. Da jeg forsøkte å selge Marnaen, fikk jeg tilbakemelding fra potensielle kjøpere at det var veldig dårlig kompresjon i motoren. Så mulig det var derfor den gikk så dårlig. Nå går båten uansett som en drøm igjen. Men da med Albin :-) Mvh Muggebigge 

Redigert av Muggebigge (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...