RumpelStiltskin Startet 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2015 Er det noen som bor permanent i båt her? Hvordan fikset dere i så fall til flyttemeldinger og slike ting med kommunen dere bor i? Blir man stemplet som UFB (uten fast bopel) eller er det fullt mulig å bo i ein båt over veldig lange perioder uten noen slike problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Uten å melde flytting til båt (altså bli UFB) må du ha fast bosted i f.eks. en leilighet eller hus, da kan du bo i båten uten å bli UFB. Flytter du i båt uten å ha bosted på fast grunn kreves det at du må levere flyttemelding om at du ønsker bli UFB. Flyttemeldingen leveres til det lokale skattekontoret ditt, dermed sier du fra at du flytter fra der du bor nå. Kan sikkert få gjort slikt på nett, men for meg var det enklest å svippe innom skattekontoret i Stavanger for å fylle ut og levere flyttemelding der. Hilsen en som har vært UFB siden 2011 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Man kan ikke ha bostedadresse i båten, men det var snakk om noen regelendringer om dette for en tid tilbake. Ting tar som kjent tid. Den enkle løsning: Ha bostedadresse hos en slektning, men bo i båten. Dette er egentlig i grenseland, da man skal bo der man har "sin regelmessige døgnhvile". Men gjør myndighetene det umulig, er det deres problem. Ingen bryr seg uansett. Jeg meldte meg som UFB nærmest i protest mot regelverket, og er det fremdeles. Posten kan man få i en postboks (det er forskjell på postadresse og bostedadresse). Å være UFB er stort sett problemfritt, men medfører et par mindre utfordringer. Man blir f.eks. automatisk avvist på kredittsjekker. Men dette kan man stort sett fikse ved å ringe til selskapet man vil tegne abonnement hos og forklare hvorfor. Jeg fikk mobilt bredbåndsabb. hos Netcom ved å ringe å si at jeg bodde i båt og ville derfor feile kredittsjekken. No problem. Og så er det litt tungvint å stemme i valg. Man får f.eks. bare stemme på parti, ikke enkeltpersoner. Ut over det, står man ikke i skattelistene, så naboen kan ikke sjekke deg Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
millisivert Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 [...]Ut over det, står man ikke i skattelistene, så naboen kan ikke sjekke deg Også blir ting litt plundrete om man vil eie våpen, det kan bli litt omveier om man trenger sikkerhetsklarering og litt sånn... ikke noe problem for de fleste men om det gjelder deg kan det være nok til å stoppe drømmen Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Da får man "flytte inn" hos en kompis eller slektning, så man har en bostedadresse på papiret... Men forøvrig er det forholdsvis uproblematisk å være UFB. Synes det er på høy tid Skatteetaten lager en ordning for båtboere. How hard can it be? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
KennethStrand Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Jeg har stått som UFB i 1,5 år nå. Har ikke hatt noen problemer enda. Koser meg med båtlivet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 Og så er det litt tungvint å stemme i valg. Man får f.eks. bare stemme på parti, ikke enkeltpersoner. Er dette nye regler? Fikk stemt på enkeltpersoner ved forrige valg så vidt jeg husker. Men det ble et såre styr å finne meg i listene for inspektørene i stemmelokalet, endte opp med at de fant meg på en egen liste for lasaroner - UFB-lista Og i forbindelse med utvidelse av billapppen for et par år siden plumpet hun bak disken ut med "du eksisterer ikke"! Noe jeg raskt kunne påpeke at jeg gjorde da jeg faktisk sto rett foran henne Også der måtte de lete etter meg i en annen liste enn den vanlige lista. Diskriminering ville enkelte sagt, men er vel noe man bare må leve med som UFB; ting kan ta litt lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2015 (redigert) Hm.. Jeg var innom rådhuset for å sjekke om jeg stod i mantallet, og det gjorde jeg, så jeg forhåndsstemte der og da. Men jeg fikk av en eller annen grunn bare avgi partistemme. Dette var vel forrige lokalvalg. Muligens det var en misforståelse ute og gikk. Redigert 18.Juli.2015 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2015 Og man får tildelt NAV kontor basert på fødselsdato hvis man bor i en by med flere bydeler. Dvs at man kan ende opp med et kontor i andre enden av byen, hvis det har noe å si... Det blir gjort en del "antagelser" basert på UFB som man selv aktivt må informere "mot", ikke bare hos NAV men også andre plasser. Kan sikkert være ubehagelig for enkelte... type "nei jeg er ikke uteligger/rom folk" ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.