skyhawk Startet 18.Juli.2015 Del på Facebook Startet 18.Juli.2015 (redigert) Båten min jobber mye for å komme i plan når vi er flere enn 3 voksne ombord. Den er utstyrt med en Mercruiser 200 HK turbodiesel, og båt og motor var ny i 2007. Jeg må bruke full "flaps" for å få den til å legge seg. Båten som det er snakk om er en Bayliner 275 med en egenvekt på 3 tonn. En tanke som har slått meg, er å chippe motoren - den vil da yte ca 50 Hk mer. Spørsmålet er om dette er å anbefale med tanke på ekstra belastning på motor og drev (bravo 3 drev). Motor er kjørt ca 200 timer. Jeg har funnet et chipsett på nettet som jeg vurderer: http://www.chipexpress.com/products/1490/ Redigert 18.Juli.2015 av skyhawk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Neppe noe problem for drevet, Er det ikke et Bravo 3 X drev? Anbefaler ikke en slik powerbox for chiptuning. Her er div. begrunnelser for det: http://norskmotorkompani.no/index.php?name=HVA_ER_POWERBOKS.html Derimot "ekte" omprogrammering av eksisterende motorstyring er ikke dumt, og det fungerer best. Her kan du lese mere om det, fra et norsk firma som kan dette http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_D-TRONIC.html http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1 Redigert 18.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Omprogramerte samme motor i en Falcon 26 for bedre respons. Beholdte propellene som gav 3800 før chip. Dette for å holde eksostemp normal ved masjfart. Toppturtall økte noe, og responsen adskillig bedre. Sitér dette innlegget Link to post
SS350 Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Jeg har hatt samme motor i min forrige båt. Tror heller ikke motoren har problem med å bli oppjustert litt, men er mer skeptisk på drevene.. Du skulle kanskje prøvd med noen lettere propeller. Jeg hadde en Flipper 760, marsjet på 24 knop på 3200 omdreininger. Max omdreining var 3900. Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Takker for svar. Jeg skal ha en service på motoren mandag 27. hos autorisert verksted. Da skal jeg diskutere en evt omprogramering med verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Verkstedenes holdning til omprogrammering varierer nok veldig. Noen er kanskje negativ fordi de ikke har egen erfaring med det, eller mener at en båtmotor går på såpass høy belastning fra før av. Men slik omprogrammering av dieselmotorer har nå vært gjort i en 10-15 års tid så hvis det var overveiende negative erfaringer vedr. det så ville det nok ha vært mere kjent. Man må dessuten skille mellom omprogrammering fra en lav effektutgave til en høyere effektutgave som produsenten selv allerede leverer. Evt. omprogrammering som går ut over det høyeste effekttrinnet produsenten selv leverer. Mulig at det kan være smart å montere en eksostemperaturmåler så kan man iallefall holde et øye med den om man skulle bevege seg nær en evt. grense. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Jeg vet om vp verksted som synes det er helt ok at motorer havarerer og må byttes pga chipping. Jeg ville aldri gjort dette med en båtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Men faktum er vel at det er ikke spesielt mye mere havarier med motorer som er omprogrammert. En årsak er vel at eier er mere oppmerksom på ting og tang, og mere nøye med vedlikehold og slikt når man nå en gang er mere opptatt av motorytelser enn folk flest. Så lenge kjølevannstemperatur, oljetemperatur og eksostemperatur er innenfor normale verdier er det heller ingen grunn til at den skal havarere. Selv om det ikke er direkte sammenlignbart så er det jo nå i bilverdenen blitt ganske normalt med omkring 200 hk i en 2 liters dieselmotor. En 2,8 liter har 40% mere kubikk og ta av, så noen ekstra hk eller i dette tilfelle Nm er alltids mulig. Såfremt det utføres av folk med kompetanse og erfaring, vil jeg legge til. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 (redigert) Poenget mitt er at en båtmotor går konstant tungt belastet. Mye varmgang. Jeg vet om flere motorer som har varmskjært pga chipping. Man må være klar over at all garanti, reklamasjonsrett og motorskadeforsikring opphører om man chipper. Og restverdien øker vel ikke akkurat kanskje. Antakelig billigere og bedre å bytte til litt mindre propell :-) Redigert 19.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Betviler ikke at det finnes havarier pga. chipping. Derfor må det gjøres av folk som vet hva de driver med. Ikke bare plugge inn en boks man har kjøpt på web web web osv.. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
skyhawk Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Nå har jeg vel allerede skrinlagt chippingen som man kjøper via nettet. Jeg tar en prat med verkstedet om "ekte" omprogamering (det kan godt hende at de er negativ til dette). Jeg pleier i hvertfall å få det jeg oppfatter som ærlige svar fra dem når jeg spør. Takk for alle svar. Det er interessant å se hvilke erfaringer man har med dette.... Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Jeg hadde selv denne båtpakken. Veldig knapp motorisering, men jeg fikk den da i plan med full dieseltank, Jolle og påhenger på badeplattform og alle fire i familien ombord. Gå ned på propeller som noen foreslår er nok ikke et tema, da den marsjer på 20-22knop originalt, går man ned på propeller vil marsjfart bli for lav. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 (redigert) dobbelpost Redigert 19.Juli.2015 av Kal-El (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Har kjørt med omprogrammert 3,1 TD VM-diesel i min Jeep i 5-6 år. Funker helt fint. Er VM Motori som lager Mercruisers 2,8 liter også så de er nært beslektet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 selv om jeg er fan av høyturtals bilmotorer, har jeg en helt annen opfattning for en båtmotor.. i båt må man ha en motor med med nokk volum og dreiemoment! En marinemotor er ganske nøyaktig dimensjonert både for kjøling og motorkonstruksjonen.. leveres gjerne i ulike størrelser, men ofte med andre komponenter tilpasset effektutak. Personlig kommer jeg aldrig til å chippe en båtmotor, og kommer aldrig til å kjøpe en brukt chippa motor, heverken i bil eller båt! mulig jeg er konservativ men det er min mening.. Berdre å kjøpe båt som ikke er undermotorisert.. har man litt krefter til gode vil det påvirke motorens levetid i positiv retning samt på forbruk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 (redigert) Men om man allerede har "undermotorisert" båt og det finnes løsninger som kan funke, så.... ja det blir opptil den enkelte. Og her det er ikke snakk om å øke turtallet men primært å øke momentet noe for å komme opp i plan. Belastningen på motor øker jo ikke ved vanlig marsjfart, dersom man bruker samme propell. Redigert 19.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
svendis Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 (redigert) Uten tvil et tema med mange meninger dette.. Spesielt i båt. Min mening er at det er veldig individuelt mtp båten og ikke minst motoren. Er motoren levert originalt med høyere effektutgaver uten andre endringer enn software så er jo det et godt utgangspunkt. Denne motoren ble levert med 170hk eller 200hk og heter ES. 2.8qsd som kom etter blir levert med opptil 230hk er det vel. Så vidt meg bekjent så ble det ikke endret på motoren annet enn commonrail innsprøytning. Å tune den opp for å komme lettere over kneiken burde vel ikke være noe problem i dette tilfellet. Spesielt ikke hvis du beholder de propellene du har Redigert 19.Juli.2015 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Det er greit å få ulike synspunkter på dette, og spesiellt om man har gjort erfaringer med effekttrimming av Mercruiseren. Nå får jeg båten i plan med fulle tanker. Men on vi er flere enn 3 ombord må jeg flytte folk forover i båten for å hjelpe den i plan. Flaps er en god hjelp, og disse heves så snart den ligger stabilt i plan. Båten cruiser fint på 3200 omdreininger, og hastigheten varierer mellom 21 og 22 kts. Maks turtall når jeg er alene er 3600-3700 omdr. (maks hastighet 25 - 26 kts) Nå har jeg stort sett bare kjørt den med kalesjen oppe (mye drag fra denne), og bunnen begynner vel etterhvert å gro til endel (virker nok inn på egenskapene dette og). Vi kjøpte båten i fjor høst, så jeg har ikke logget allverdens timer med den ennå.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 (redigert) Større flaps hjelper også. Det er enkelt å bytte. Bytt bare selve plata. Regner med at du tilter drev helt inn og kjører flaps ned når du skal opp i plan :-) Med mindre propell kommer du raskere opp i plan, du mister kanskje en knop toppfart. Jeg hadde prøvd alt annet enn chip trimming :-) Redigert 19.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Hvis du bare får 36-3700 alene er vel propellen for tung. Er det ikke ca 3900 den skal gjøre? I så fall ikke rart den sliter opp i plan med mer last og folk ombord. Motoren og turboen din vil få et lettere liv med lavere forbrennings- og avgasstemp med riktig propell. Jeg har alltid lurt på hvordan enhver chipleverandør pumper ut chipper til et hundretalls motorer så kjapt at motorene knapt er på markedet. Noen som virkelig tror de har hatt alle motorene i benk og målt alle parametre? No way ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Nei og det funker kanskje til en viss grad i bilverdenen, men i båt er det litt mere nøye. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
skyhawk Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Nye stålpropellere til Bravo III drevet koster vel en 10 000 ++ ?.... Turtall med meg alene i båten får en ta litt med en klype salt. Jeg har ikke testet dette veldig seriøst. Og det er også andre forhold som strøm, vind, groe og kalesje med stort vindfang som spiller inn og er en brems. Bitteliten: Ja, jeg kjører full flaps + maks trim på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Bare litt groe hemmer ytelsen. Test når alt er tipp topp:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 (redigert) Brukte propellsett finner man alltids innimellom på finn.no til +/- 5.000. Nye Solas 4+3 blad sett koster rundt 10.000 ja. Redigert 20.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
cmb Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Uten tvil et tema med mange meninger dette.. Spesielt i båt. Min mening er at det er veldig individuelt mtp båten og ikke minst motoren. Er motoren levert originalt med høyere effektutgaver uten andre endringer enn software så er jo det et godt utgangspunkt. Denne motoren ble levert med 170hk eller 200hk og heter ES. 2.8qsd som kom etter blir levert med opptil 230hk er det vel. Så vidt meg bekjent så ble det ikke endret på motoren annet enn commonrail innsprøytning. Å tune den opp for å komme lettere over kneiken burde vel ikke være noe problem i dette tilfellet. Spesielt ikke hvis du beholder de propellene du har Hvis det stemmer hva Svendis sier, så er det vel ingen problemer med en snau oppjustering med noen eksta NM og HK dersom det er et firma som kan gjøre jobben riktig med omprogrammering av styreenheten:) Tross alt er det ikke mange % det er snakk om. Jeg tror at de som er seriøse med tuning ikke ønsker negativ omtale, og derfor tilbyr kunden noe som skal vare. Ser man litt på VM Mottori sine diesel motorer, så har 2.8 200 hk 71 hk pr liter slagvolum Det som da blir blir resultatet for VM 4.2 320 hk er 76 hk pr liter slagvolum. Det bekrefter egentlig hva SVENDIS prøver og si. De som har litt god kunnskap med delekataloger kan se at VM motorene er såkalt modul blokk motorer, da de bruker samme deler så langt produksjonskostnader tillater det. Moderne industri gjør dette i motor produksjon og i produksjon av alt annet. Volvo, Mercruiser, Yanmar, Evinrude, Audi, Bmw, Toyota, ETC. ETC Det er mange eksempler innen mariemotorer på dette, så jeg kan ikke se at det er noe problem med og oppgradere dersom dette blir tatt hensyn til og at justering blir gjort via software og med seriøse firmaer. CMB Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.