Jump to content

Chiptrimme Mercruiser 2.8 Diesel - er det lurt?


skyhawk

Recommended Posts

Du kan heller sammenligne med den første VM 4,2 som nådde 300 hk i 2002 var det vel.

Det var i utgangspunktet en D-tronic 250 men med litt større turbo og litt annet småtteri.

Den hadde da 71,428 hk/liter.

Tilfeldigvis? helt nøyaktig samme tall på desimalen som 2,8 med 200 hk  :smiley:

 

Så tok de etterhvert ut 320 hk av 4,2 motoren, og 350 hk da den kom med common rail.

4,2 D-tronic 250 anno 1998 med den lille turboen kan omprogrammeres til ca 290 hk, mens de nyere har uante kraftreserver for den som tør  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå har jeg akkurat hentet båten hos Båt og Motorservice. Jeg tok opp med dem spørsmålet om effektøkning på motoren, evt hva som kan gjøres for å hjelpe en tungt lastet båt i plan.

Svaret som jeg fikk var at 200-hesteren som står i båten tar ut det den kan. Det er ikke mer å hente på denne.  den er nok litt i minste laget, men likevel OK. Heller ikke noe propellskift er å anbefale. Når jeg nå er alene i båten, ser jeg at jeg glatt får 3900 omdreininger på motoren, og den går raskt i plan uten flaps.

Jeg har hatt en lengre tur med båten og familien i helgen, og båt og drev er godt renset for groe nå. Det var etterhver heller ikke noe problem å få en fullastet båt til å ligge på cruise i 23 knop (3500 omdr) etter noen timers kjøring.

 

Det har vært snakket litt her om temperaturer på avgassen, og jeg spurte om dette også. Jeg fikk til svar at selv om motoren jobber tungt med full båt, så er ikke dette noe problem så lenge den får nok kjøling. Og temperaturen på kjølevannet ligger stabilt på 90 grader.

Så det betyr nok at jeg legger tanken om trimming på hyllen. Kan vel også legge til at gjennomsnittsforbruket på turen i helgen var 27 liter diesel i timen - det er jo ikke så gale medsnittfart på 21 knop.

Link to post

Det er ingen overraskelse at verkstedet mener det ikke er mere å hente.

Det er jo det enkleste for dem i si, slik at de ikke blir tatt til inntekt for å anbefale chiptuning/omprogrammering.

 

Men at det er litt mere å hente vet vi jo, og det kan nok Norsk Motorkompani bekrefte.

Det er ganske mange, også her inne på baatplassen, som har erfaring med omprogrammering av 4,2 literen (D-tronic/ES) som er samme motor som 2,8 men med 2 ekstra sylindre.

Har hittil ikke lest noen negative erfaringer vedr. det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 7 år senere...
vandal1 skrev for 8 timer siden:

Gammel tråd men prøver her alikevel. Har en trim tuning box til 2,8 qsd men finner ikke hvilken plugg/ hvor den er . Noen som vet / eventuelt har bilde ?

 

Mvh Roger

 

Har du bilde av sakene?

 

Har en mistanke om at det ikke er plugg/kontakt men ledninger du ser etter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...