Jump to content

Solcellepanel 1x100w eller 2x50w ?

rmyra

Recommended Posts

Jeg tenker på å innstallere solcellepanel i båten. Jeg har lest en del på forumet her om emnet. Men er litt usikker hva jeg skal velge. På hardtoppen har jeg plass til et 100w panel eller 2stk 50w paneler fra alternativenergi.no .

Hva vil virke best?

Ser noen anbefaler seriekobling av 2 paneler for best utnyttelse.

Mulig dette har vært tatt opp tidligere,isåfall beklager jeg denne tråden

Takknemmelig for tilbakemeldinger:)

Vi har brukt dette 100w panelet fra Sparlys et års tid nå, og det har fungert veldig bra. Det var det minste 100w vi fant enkelt tilgjengelig den gangen. Koblet det til en rimelig MPPT regulator kjøpt på ebay. Så har du plass til det ville jeg kun brukt et panel., mindre styr å montere et panel.

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1627&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Er det serlig utsatt for skygge OL der panelet skal stå?

Har hørt at paneler får vesentlig foringet ytelse dersom det faller skygge på en del av panelet. Om en da har to paneler, og skyggen bare faller på en del av det ene panelet, så vil effekten på panelet i skyggen, bli foringet, mens det andre panelet yter fult.

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...