rmyra Startet 18.Juli.2015 Del på Facebook Startet 18.Juli.2015 Jeg tenker på å innstallere solcellepanel i båten. Jeg har lest en del på forumet her om emnet. Men er litt usikker hva jeg skal velge. På hardtoppen har jeg plass til et 100w panel eller 2stk 50w paneler fra alternativenergi.no . Hva vil virke best? Ser noen anbefaler seriekobling av 2 paneler for best utnyttelse. Mulig dette har vært tatt opp tidligere,isåfall beklager jeg denne tråden Takknemmelig for tilbakemeldinger:) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Avh. hva du har best plass til og muligheten for å justere mot sola. Noen andre problem er det neppe. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Dersom du skal seriekoble, må du ha en MPPT regulator. Dersom du har det, kan seriekoblede paneler gi ladestrom under marginale forhold der parallelkoblede/enkeltstående paneler ikke ville overstige batterispenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Vi har brukt dette 100w panelet fra Sparlys et års tid nå, og det har fungert veldig bra. Det var det minste 100w vi fant enkelt tilgjengelig den gangen. Koblet det til en rimelig MPPT regulator kjøpt på ebay. Så har du plass til det ville jeg kun brukt et panel., mindre styr å montere et panel. http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1627&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
aileenll Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Er det serlig utsatt for skygge OL der panelet skal stå? Har hørt at paneler får vesentlig foringet ytelse dersom det faller skygge på en del av panelet. Om en da har to paneler, og skyggen bare faller på en del av det ene panelet, så vil effekten på panelet i skyggen, bli foringet, mens det andre panelet yter fult. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Tore B Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Det er et vesentlig poeng aileenll! Sitér dette innlegget Link to post
rmyra Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 (redigert) Takk for svar:) Panel(ene) blir liggende oppe på hardtopen. Det kan jo bli litt skygge fra lanternemasten kanskje. Så da tror jeg utifra svarene at jeg går for 2 stk paneler og har ett på hver side av lanternemasten. Det blir da en Victron MPPT regulator tror jeg Igjen, mange takk for svarene :) Roger Redigert 21.Juli.2015 av rmyra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Jeg har denne sesongen anskaffet meg en Victron MPPT regulator som jeg har koblet to 68W til i serie. Det funker utmerket for meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rmyra Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Da blir det to på meg også. er det lov Lars H. å spørre hvor du har kjøpt panelene dine? Jeg har kikket på noen på sparelys.no og alternativ energi. Takk for svar Roger Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Jeg har 2stk 68W Solara semifleksible montert fast på fordekket på min Saga 27. De er kjøpt hos Seatronic. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.