andres Startet 20.Juli.2015 Del på Facebook Startet 20.Juli.2015 Hei Jeg har i noen år drømt å jobbe som fisker. Nå har jeg kommet i den situasjonen at jeg har råd til å kjøpe meg en båt med kvote, og har også funnet en jeg vil ha. Men. Jeg er igrunn helt blank når det kommer til hva som skal til for å gjøre dette mulig. Har sport en del folk her ute i Lofoten, men får svært mange forskjellige svar. Har også søkt en del på internett ang hva som må til for å kunne starte, men må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å finne frem når man er såpass fersk innen faget. Derfor spør jeg her; Er det noen som kan forklare hva jeg må gjøre for å kunne starte å drive fiske? Hva må være i orden før jeg kjøper båt? Hva må jeg gjøre i ettertid?Da tenker jeg på alt fra kurs til registrering osv. Hvis det er noen som ser det likt å gi meg et "steg-for-steg"-liste, så hadde jeg satt umåtelig stor pris for hjelpen. Jeg kan jo spesifisere at det er en 24fots sjark, og det vil bli juksafiske hvis det skulle være relevant informasjon. Båten er fiskeriregistrert og blir brukt den dag i dag. Det er Gruppe 2 kvote på den. Er det mer informasjon dere trenger fra meg for å gi relativt nøyaktige svar ift til min situasjon så spør gjerne, så skal jeg svare etter beste evne. På forhånd tusen takk for hjelpen Mvh André Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Spørsmålet er om du skal drive på hobbybasis eller ha fiskeri som yrke. Slik fiskeprisane er i dag, så er det mulig å gjere gode penger på fiskeri. En 24 fots båt er ikkje en båt enn kan drive det store fiskeriet med, men eit godt utgangspunkt for en uerfaren fisker, og det er muligheter å kjøpe seg større båt etter kvart om man føler at dette er veien å gå. Men skal du drive fiskeri utenfor kysten, så er en 24-foter alt for liten, da må du over 30 fot. Ei gruppe 2 kvote vil eg ikkje akkurat kalle ei kvote, men en deltageradgang for å delta i å fiske torsk, hyse og sei. Alle fiskeriregistrerte båter får automatisk adgang til å fiske i gruppe 2. For din aktuelle båt som er ca 7,3 meter, så er du garantert 15 tonn torsk, det er ikkje akkurat noko å leve av. Hadde du funnet deg en båt som er større enn 8 meter, så er du garantert 21 tonn torsk, det vil si at du vil tjene ca 100000 kr. meir i året på torsk om du finner deg en båt som er 70cm lenger, så eg anbefaler deg å finne en båt over 8 meter. Så lurer eg på kva erfaring du har med fiske frå før. Har du aldri vært på en sjark, så anbefaler eg deg sterkt å spørre "gutta på kaia" om du får vere med nokon turer ut for å sjå korleis det fungerer i tillegg til å lære deg hvordan du handterer båt, utstyr og fangsten din. Du finner alt du trenger å vite på http://www.fdir.no. Og for at du skal få korrekt svar på dine spørsmål om korleis du skal starte opp som sjarkfiskar, så må du ta kontakt med ditt nærmeste kontor. Har båten din VHF, så må du huske at du er nødt til å ha VHF-sertifikat. Sikkerhetskurs for fiskere er også veldig god investering, og så anbefaler eg deg å ta kystskippersertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
andres Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 hei bellen takk for svar. fiskeri som yrke ja. Har vært en del på have å fisket. men aldri vært med å levert på bruk. har "vokst opp på havet" da vi er fra Lofoten. så kjenner til hva det innebærer av arbeid osv. Fiske er min største fritidsinteresse, både på hav og i fjell. så jeg er så dristig nok å vil påstå at "basiskunnskapen" har man. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Siden du bor i Narvik, så blir vel nærmeste kontor til Fiskeridirektoratet i Sortland. Der er det Arnt Nilsen som er rådgiver, han kan du nå på tlf: 97436042 eller på e-post: arnt-eugen.nilsen@fiskeridir.no. Det er veldig greit å sende mail til Fiskeridirektoratet, der får du alltid svar (går gjerne noen dager) og dei gir deg alt av regelverk som du måtte trenge. Anngående salg av fisk, så er det mulig i sesongene å få kontrakt med fastpris på fisken hos forskjellige mottak. Det er også greit å snakke med gutta å for info om gode fiskeplasser og eit fint triks er å bruke http://www.marinetraffic.com for å sjå hvor dei andre sjarkene ligger og fisker (Det er mange sjarker som har AIS). Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Spørsmålet er om du skal drive på hobbybasis eller ha fiskeri som yrke. Slik fiskeprisane er i dag, så er det mulig å gjere gode penger på fiskeri. En 24 fots båt er ikkje en båt enn kan drive det store fiskeriet med, men eit godt utgangspunkt for en uerfaren fisker, og det er muligheter å kjøpe seg større båt etter kvart om man føler at dette er veien å gå. Men skal du drive fiskeri utenfor kysten, så er en 24-foter alt for liten, da må du over 30 fot. Ei gruppe 2 kvote vil eg ikkje akkurat kalle ei kvote, men en deltageradgang for å delta i å fiske torsk, hyse og sei. Alle fiskeriregistrerte båter får automatisk adgang til å fiske i gruppe 2. For din aktuelle båt som er ca 7,3 meter, så er du garantert 15 tonn torsk, det er ikkje akkurat noko å leve av. Hadde du funnet deg en båt som er større enn 8 meter, så er du garantert 21 tonn torsk, det vil si at du vil tjene ca 100000 kr. meir i året på torsk om du finner deg en båt som er 70cm lenger, så eg anbefaler deg å finne en båt over 8 meter. Så lurer eg på kva erfaring du har med fiske frå før. Har du aldri vært på en sjark, så anbefaler eg deg sterkt å spørre "gutta på kaia" om du får vere med nokon turer ut for å sjå korleis det fungerer i tillegg til å lære deg hvordan du handterer båt, utstyr og fangsten din. Du finner alt du trenger å vite på http://www.fdir.no. Og for at du skal få korrekt svar på dine spørsmål om korleis du skal starte opp som sjarkfiskar, så må du ta kontakt med ditt nærmeste kontor. Har båten din VHF, så må du huske at du er nødt til å ha VHF-sertifikat. Sikkerhetskurs for fiskere er også veldig god investering, og så anbefaler eg deg å ta kystskippersertifikat. hei. veit du kva det koster å fiskeriregistrere en 23 fot sjark? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 hei. veit du kva det koster å fiskeriregistrere en 23 fot sjark? Nei, det veit eg ikkje, men tror ikkje det er meir enn eit lite gebyr for å få den fiskeriregistrert. Spørsmålet er om kva tiltak du må gjøre på båten før du får godkjent registreringa. Det er en del krav som stilles til fartøyet uten at eg har oversikt over dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Hva i all verden er det slags fiske du har tenkt å bedrive som yrkesvei med en 23 fots båt? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 (redigert) Hva i all verden er det slags fiske du har tenkt å bedrive som yrkesvei med en 23 fots båt? Er her nokon som har sakt at dei skal ha som yrke å drive fiske med en 23 fots båt? Redigert 22.Desember.2015 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Nei det var vel 24 fot Men om en er lit realistisk kan nokk det by på problemer med dagens regime. Skal en drive som juksafisker som nokk er det en enklest kan få til med den minste båt typen. Stilles det i dag krav om bløggekar/utbløingskar kar til ising av fisk osv. Det blir fort fult i en liten båt. Den tiden da en kunne gå på Lofothavet med en 20 foting å dra den full av fisk å få solgt det på nærmeste fiskebruk er for lengst forbi. Kjenner folk som har måttet bytte ut sine 30 fotere fordi de rett og slett ble for små til at en mann kan drive juksafiske på en slik båt med alle karv som stilles i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Hva i all verden er det slags fiske du har tenkt å bedrive som yrkesvei med en 23 fots båt? om det er meg du sikter til, so var det bare eit spørsmål. eg har 100% jobb på land som eg ikkje har tenkt å sei ifra meg. Eg las lenger oppe, at om en fiskeriregistrere en båt, so kan ein få 15 tonns "kvote" torsk. og derfor lurte eg om det var en enkel sak å fiskeriregistrerte båten... ikkje noe verre enn det, so bare slapp av, skal ikkje gjer det til yrkesvei :-D Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 22.Desember.2015 Del på Facebook Svart 22.Desember.2015 Nei, det veit eg ikkje, men tror ikkje det er meir enn eit lite gebyr for å få den fiskeriregistrert. Spørsmålet er om kva tiltak du må gjøre på båten før du får godkjent registreringa. Det er en del krav som stilles til fartøyet uten at eg har oversikt over dette. takk for svar. det er kun HOBBY, so får utforske litt på nettet ka so må til, so får en vurdere det derifra. ser du er ifra giske, driv du fiske eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.