Jump to content

Feilsøking på TAMD 63L som ikke vil starte


All In

Recommended Posts

Vi er midt i ferie, og babord motor har stoppet. Trenger kyndig hjelp.

Hendelsesforløp: ved 2400 omdreininger begynte babord motor å jage ned og opp på turtall. Motoren ble varmere, gikk fra ca 80 til 95 grader. Motoren stoppet så.

Vi har sjekket impeller og kjølesystemet, og alt er ok. Vi har byttet dieselfilter og luftet. Vi har åpnet et dieselrør til dysa, og det kommer diesel. Likevel starter ikke motoren.

Vi ligger nå i Helgeroa og kommer ikke videre før vi løser problemet.

Noen kyndige her som kan komme med tips så hadde jeg satt stor pris på det.

Link to post
Share on other sites

Har tatt kvelden i dag, men må på igjen i morgen. Mener pumpa satt godt. Jeg undrer på hvorfor den stoppet. Det hadde kommet alarm om noe alvorlig hadde skjedd. Den mest logiske forklaringen er at den ikke fikk tilførsel av diesel, og stoppet av den grunn. Men skjønner ikke hvorfor vi ikke får startet nå. Har vi da ikke fått luftet godt nok? Den startet hvertfall ikke

Link to post
Share on other sites

Merkelige symptomer med jaging i turtall og temperaturøkning til 95 grader samtidig før den stoppet.

Har den ikke vært varmere enn 95 grader så bør ikke varmen ha gjort noe skade.

 

Virker egentlig som to separate ting hvor varmgang er den ene og jaging, stopp og mangel på start er den andre.

Kan noe ha hoppet av på registeret? Resonerer at vannpumpe og dieselpumpa har registeret som fellesnevner på 63 om jeg ikke husker feil.....

 

Når du prøver å starte, er det noen antydning til tenning, evt ser du noe røyk i eksosutløpet?

Vær forsiktig med å kinne for lenge om du har løftepotter (tror omtrent alle P og F akselbåter har det) da de kan fylle seg med vann som kan renne tilbake til sylindrene.

Man kan evt ta ut impeller eller koble fra vannslangen inn på eksosbend om man skal feilsøke og kinne mye på starteren...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei Ståle. Det er ikke antydning til tenning eller røyk. Vi har luftet og sett at det kommer diesel. Da burde den starte.

Vi må sjekke mer i morgen. Føler meg litt hjelpeløs når slike ting skjer.

Vi må sjekke hjelpepumpa til dieselpumpa var det en som fortalte. Hadde vært fint med en mekaniker i området nå....

Link to post
Share on other sites

jeg henger meg litt opp i det med varmgangen samtidig som den jaget og stoppet fra marsjfarten.

Om tenningstidspunket har blitt feil vil den ikke starte, men man burde nok sett litt røyk?

Jeg sitter bare og tenker litt på at om noe har skjedd med registeret kunne det kanskje forklart sammenhengen mellom stopp/ null start og varmgangen...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Et par forslag.

Ta en kontroll på drivakselen mellom register og brennstoffpumpe. Dersom denne løsner eller platene i denne ryker, vil fortenning endre seg ganske mye med tap av effekt og mulighet for høyere temp. som resultat. En annen mulighet er trykkventilen på brennstoffutløpet(returen) på pumpen. Den skal holde matepumpetrykket oppe  på ca 1,5 bar. Er dette "fortrykket" borte, vil det bli en lav fyllingsgrad på høytrykkselementene, brennstoff vil sannsynligvis komme ut av rørene til brennstoffventiler når de er løse, men muligens ikke når det blir mottrykk fra dyser. Vanligvis starter motoren til tross for dette, men har ofte en meget "uryddig" gange.

Link to post
Share on other sites

Hei Ståle. Det er ikke antydning til tenning eller røyk. Vi har luftet og sett at det kommer diesel. Da burde den starte.

Vi må sjekke mer i morgen. Føler meg litt hjelpeløs når slike ting skjer.

Vi må sjekke hjelpepumpa til dieselpumpa var det en som fortalte. Hadde vært fint med en mekaniker i området nå....

hvorfor lete i dieseltilførselen når motoren får diesel på dysene eller kanskje den ikke får det likevel?

 

Vp har vel et filter i fødepumpa som kan tilstoppes. Sugerøret fra tanken kan tilstoppes. Førsøk å blåse i slangen som går fra tanken til vannutskilleren. Sikker på at slangene er helt tette og ikke suger falsk luft.

Link to post
Share on other sites

Symptom:

Temp går opp på nåla (ikke derved sagt temp er høy)

Uryddig gange og stopp (kan det være stoppmagneten som tøyser med deg?)

Stoppmagnet slår ut og inn og ut og inn etter stopp

 

Du mangler ikke jord eller strøm et eller annet sted?

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vi har kommet så lang det lar seg gjøre med vår kunnskap. Vi venter nå på en mekaniker fra Stavern båt som skal feilsøke. Dette er et VP verksted. Han sier at han kan komme torsdag, så vi får bare vente å se. Eneste mulighet jeg har selv nå, er å å forsøke med litt startgass for å se om den starter da. Dersom det har vært vann i diesel, og at vi ikke har fått ut alt sammen, kan den trenge litt starthjelp første gangen. Men dette gjør jeg først etter samtale med VP. Det å sette babor motor i revers for å låse akslingen, og gå videre på en motor har vært en tanke. Men å gå utenfor rakke og Svenner med en motor frister ikke mye. Farten kan nok være levelig, men styringsevne med to meter bølger kan det være værre med. Båten vil trekke babord, og det er lite utslag mot styrbord.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tro på ar VP-mannen fra Stavern kjapt på liv i maskinen når han dukker opp. Er nok lurt å vente på han. I mellomtiden kan du jo ta et bilde av nye baten, All In ! Ikke alle som har fått med seg hva det er for slags skip.. Årner seg for snille gutter uannsett til slutt !

Link to post
Share on other sites

Du har vel hydrauliske gir som ikke låser utgående aksel om du setter spake i gir (zf220?)

På en annen side har jeg aldri hørt de har tatt skade av å gå på én motor.

 

Kjedelige greier All In, men satser på at VP mannen får kjapt liv i den igjen :-)

Det er meldt litt roligere i natt. Er selv på vei oppover og tar muligens langesundsfjorden og rakke i kveld/ natt

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Status: fortsatt starter ikke motoren. Men, kommet mere svar ut av testingen. Vi løsnet rør til dyser og når vi kinner så spruter det diesel som normalt. Så spruter vi inn startgass så motoren starter. Da kutter dieseltilførselen, dvs det spruter ingenting i fra rørene til dysene. Herfra blir det litt kvalifisert gjetning. Vi kan gjette på stoppventilen, den er mekanisk, eller dieselpumpa. Vi må nå måle spenning til stoppventilen for å se at den har likt utslag som styrbord motor. Er det noen som har erfaring på dette? På bildet vises dieselpumpa oppe og stoppventilen med tre slanger nederst på bildet.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

En ordinær turtallsregulator vil gi fullt pådrag på HP-pumpen inntil "satt turtall" er nådd. "Satt turtall" er justert med regulatorens pådragsarm (Dvs. vha manøverhendel).

Etter start så vil regulatoren kjapt justere ned pådraget for deretter for å holde satt turtall. Dermed vil det komme svært liten diesel mengde ut til dysene.

 

Altså, hvis du starter motoren med startgass og motoren ruser opp over regulatorens satte turtall så er det helt normalt at der ikke kommer noen diesel ut til dysene.

 

Få mekanikeren til å kontrollere innsprøytningsvinkelen. Dette gjøres ved bruk av måleur og en spesiell vinkelanordning som monteres på HP-pumpen ved pumpeelementet for cyl.#1. Ved å måle plungerens løftehøyde, og kontrollere mot gradering på svinghjulet, så kan han konstatere om innsprøytingsvinkelen har forandret seg.

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...