jensemann2 Startet 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2015 Har montert en Mikuni varmer i båten med Ca 30 cm isolert luftrør frem til en Y-forgrening som fordeler luften til to utløp. Kjørte varmeren en times tid, også stoppet den. Feilkode "overheating". Det viste seg at hele forgreningen (som er av plast) var smeltet og deformert slik at luften ikke slapp gjennom. Skal det ikke tåle såpass? Kjøpte original Mikuni forgrening. Må jeg fjerne isolasjonen på slangen frem til forgreningen ? Sto ingenting i manualen om minimum avstand fra varmer til forgrening. Tips noen? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Plast ??? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Ja, luftventilene er jo også av plast. Men de sitter jo mye lengre unna varmeren Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Og begge ventilene var åpne? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jensemann2 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Nei bare den ene var åpen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 (redigert) Nå kjenner ikke jeg kravene til diameter på varmluftslangene for din varmer, men det er viktig at en har stor nok dimensjon, spesielt med forgreninger og flere krappe bend. Dette er nøye beskrevet for min Eber, men det står det sikkert noe om i bruksanvisningen din også. Men uansett ville jeg valgt forgrening i metall. Her er det snakk om temperatur over 80oC. Redigert 20.Juli.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jensemann2 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Det er 55mm slanger på Mikuni. Jeg bestilte originale slanger fra England. Får prøve å få tak i /laget en forgrening i metall. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 (redigert) Har nok fått noe uorginale greier, prøv med en fra eber hvis det finnes samme dimensjon på forgreningen. Jeg var utsatt for det samme for noen år siden, klaget på varen og det viste seg at denne på ingen måte var levert fra eber men tatt inn av båtutstyrsbutikken som erstatningsvare. Min er montert 40 cm fra utløp på varmer, det blir grisevarmt vis jeg setter den på fullt Redigert 20.Juli.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Husk at varmluftutløpet nærmest varmeren alltid skal stå åpen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Opplevd det samme med 60mm til eber. Den lokale båtpusheren hadde levert meg deler til isoterm defroster ved ein feil. De tåler ikkje så mykje varme som eber orginal-plast-bend. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
KARILLA Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 (redigert) Det er 55mm slanger på Mikuni. Jeg bestilte originale slanger fra England. Får prøve å få tak i /laget en forgrening i metall. 55mm hørest lite ut, har akkurat og isolert slangene på Mikuni varmeren i båten og de er 80mm. De er isolert helt fra varmeren og til utslippene. Vil tro du har 80 eller mer rett etter varmeren, forgreines de til 55mm etter varmeren så bør et løp som minimum være 80mm i mitt hode, dette for å sikre seg mot overoppheting. Lykke til Redigert 20.Juli.2015 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Teerex Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 30 cm isolert fram til Y-en var veldig kort og varmt iallefall. Det skal alltid være et stort åpent utløp. Y'en stod vel montert rett vei? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
I.M.S. Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Vær klar over at det finnes en god del "China" varer ute på markedet. Har kjørt diverse tester på varmluftutstyr opp igjennom årene, og det har av og til vært komponenter som ikke tåler de temperaturer som luftvarmere avgir. Enkelte deler har blitt relativt myke med deformering som følge og noen har helt enkelt smeltet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 En slik Y skal vel helst være av metall eller et komposittmateriale og ikke vanlig plast. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Mener de jeg har til eber også er plast. Men det sto vel at de tidligst skulle moteres x meter fra selve varmeren, samt at det første stykket etter varmeren ikke skulle isoleres. Hvis jeg husker det riktig - er 5 år siden jeg monterte. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Har ennå ikke opplevd at "originale" Eber "plastdeler" ikke har tålt varmen fra varmerne. Monterte Eber for første gang i 1976 og siden har det blitt mange. Plast kan være så mangt. Redigert 21.Juli.2015 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Det var vel en annen på forumet her som hadde problemer med at det ble varmt på deler. Da ble det kommentert at det er viktig at også slange på tilførsel er stor nok slik at den ikke begrenser tilførsel av luft. Skjer dette blir det for lite luft som transporterer varmen og utlufttempen blir for høy. Selv har jeg er Eber D4 som også har en Y og en ny Y ca 30cm etter utblåsingen. Dette isolerte jeg i fjor. Men fikk en liten brent-lukt etter noen måneder. Så da at det svarte lakken eller hva det er på de originale slangene på Ø90/Ø75 rørene var brune og brente. Selve slangen ellers og Y-ene var ok ennå. Vet ikke hva det heller skyldes da minst 2 av åpningene har vært åpne til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Det ser ut for meg som om 55mm er standard. Utgangsstussene på varmeren er også 55. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Hva er betegnelsen på varmeren? Grunnen til at jeg spør er at det er som de fleste andre her mener det er oppgitt 80mm slange som standard på den typen det selges mye av her på berget. (MY30) I monteringsbeskrivelsen er både slanger og Y oppgitt til 80mm. http://nb870.almgrens.org/documents/Mikuni%20MY30.pdf Noe nytt vi ikke har fått med oss? Redigert 21.Juli.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Min er MY-16. En eldre modell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.