Jump to content

Dieselvarmer, original Mikuni Y-ventil smeltet

jensemann2

Recommended Posts

Har montert en Mikuni varmer i båten med Ca 30 cm isolert luftrør frem til en Y-forgrening som fordeler luften til to utløp. Kjørte varmeren en times tid, også stoppet den. Feilkode "overheating". Det viste seg at hele forgreningen (som er av plast) var smeltet og deformert slik at luften ikke slapp gjennom. Skal det ikke tåle såpass? Kjøpte original Mikuni forgrening. Må jeg fjerne isolasjonen på slangen frem til forgreningen ? Sto ingenting i manualen om minimum avstand fra varmer til forgrening. Tips noen?

Nå kjenner ikke jeg kravene til diameter på varmluftslangene for din varmer, men det er viktig at en har stor nok dimensjon, spesielt med forgreninger og flere krappe bend. Dette er nøye beskrevet for min Eber, men det står det sikkert noe om i bruksanvisningen din også. Men uansett ville jeg valgt forgrening i metall. Her er det snakk om temperatur over 80oC.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har nok fått noe uorginale greier, prøv med en fra eber hvis det finnes samme dimensjon på forgreningen.

Jeg var utsatt for det samme for noen år siden, klaget på varen og det viste seg at denne på ingen måte var levert fra eber men tatt inn av båtutstyrsbutikken som erstatningsvare.

Min er montert 40 cm fra utløp på varmer, det blir grisevarmt vis jeg setter den på fullt

Redigert av Janoho (see edit history)

Det er 55mm slanger på Mikuni. Jeg bestilte originale slanger fra England. Får prøve å få tak i /laget en forgrening i metall.

55mm hørest lite ut, har akkurat og isolert slangene på Mikuni varmeren i båten og de er 80mm. De er isolert helt fra varmeren og til utslippene.

Vil tro du har 80 eller mer rett etter varmeren, forgreines de til 55mm etter varmeren så bør et løp som minimum være 80mm i mitt hode, dette for å sikre seg mot overoppheting.

Lykke til

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

30 cm isolert fram til Y-en var veldig kort og varmt iallefall. Det skal alltid være et stort åpent utløp.

Y'en stod vel montert rett vei?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

En slik Y skal vel helst være av metall eller et komposittmateriale og ikke vanlig plast.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det var vel en annen på forumet her som hadde problemer med at det ble varmt på deler. Da ble det kommentert at det er viktig at også slange på tilførsel er stor nok slik at den ikke begrenser tilførsel av luft. Skjer dette blir det for lite luft som transporterer varmen og utlufttempen blir for høy.

Selv har jeg er Eber D4 som også har en Y og en ny Y ca 30cm etter utblåsingen. Dette isolerte jeg i fjor. Men fikk en liten brent-lukt etter noen måneder. Så da at det svarte lakken eller hva det er på de originale slangene på Ø90/Ø75 rørene var brune og brente. Selve slangen ellers og Y-ene var ok ennå. Vet ikke hva det heller skyldes da minst 2 av åpningene har vært åpne til enhver tid.

Hva er betegnelsen på varmeren?

Grunnen til at jeg spør er at det er som de fleste andre her mener det er oppgitt 80mm slange som standard på den typen det selges mye av her på berget. (MY30)

I monteringsbeskrivelsen er både slanger og Y oppgitt til 80mm.

http://nb870.almgrens.org/documents/Mikuni%20MY30.pdf

Noe nytt vi ikke har fått med oss?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...