Jump to content

Raymarine C80 slår seg av med en gang.

goorf

Recommended Posts

Hei!

Har vært utsatt for det samme - prøv med en resetting av plotteren - det gjøres slik:

Hold nede startknappen og knappen ved siden av samtidig. Du får da (etter noen sekunder) spørsmål om å konfigurere plotteren på nytt, her svarer du ja. Ved å gjøre dette mister du all innlagt informasjon i plotteren, og du får tilbake fabrikkinnstillingene. Deretter blir det en jobb å legge inn ting pånytt, men det er vanligvis kurant.

Såvidt jeg vet er det ikke noe internt batteri i selve plotteren - kun i antenna, så det er nok ikke en problemstilling i forhold til din feil!

Lykke til!

Hvor i verden er du? Jeg holder til i Oslo, og har nettopp tatt ut en C80 fra min båt (har oppgradert til nyere modell). Du kan få låne min og teste om den også skrur seg av. Hvis den ikke gjør det har du om ikke annet lokalisert feilen til din plotter.

Jeg legger forøvrig min ut for salg for en beskjeden penge når jeg er tilbake fra båtferie på søndag.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg ville aller først ha kjørt en test med alternativ strømkilde, gjerne hentet strøm rett fra batteriet.

Har selv opplevd dårlig kontakt til plotter mens ST60 vind, dybde, fart funket ok. Plotteren fikk ikke nok spenning og slo seg av.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Tusen takk for alle tips og tilbud om lån av plottere. Nå har jeg sjekket det opp og målt strømkabelen inn på plotteren. 

Litt flaut, men det viste seg at strømledningen var på vei til å løsne. Fikk festet den skikkelig igjen og alt er som det skal være. 

Plotteren er innfelt, limt fast med Tec7 så var litt jobb å komme på baksiden.

• 3 uker senere...

En slik plotter trekker rundt 3A mener jeg. Hvis du har en eneste dårlig kopling så faller spenningen muligens for mye under oppstart. Jeg ville målt spenningen inn på plotteren mens den slås på for å eliminere den feilkilden. Dropper den må du måle videre på pluss og minussida. Ofte hentes minus fra en minusskinne som har alt for tynn kabel til batteriet.

En slik plotter trekker rundt 3A mener jeg. Hvis du har en eneste dårlig kopling så faller spenningen muligens for mye under oppstart. Jeg ville målt spenningen inn på plotteren mens den slås på for å eliminere den feilkilden. Dropper den må du måle videre på pluss og minussida. Ofte hentes minus fra en minusskinne som har alt for tynn kabel til batteriet.

Akkurat, kan derfor bare gjenta meg selv og anbefale å teste plotteren via en alternativ strømkilde, gjerne hentet rett fra batteriet. Om plotteren da kjører feilfritt ligger feilen i kablingen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 1 måned senere...

På Søndag skjedde dette med plotteren min, Raymarine C70. Det var bare Raymarinelogoen/startbilde som dukket opp for så gå i sort, dette repeterte seg hele tiden. Eneste løsningen jeg fant, var og resette hele plotteren. Måtte holde inne første knappen til høyre for on/off til det kom en beskjed i skjermen med sekunder som telte ned. Alt OK etterpå, men man må gå gjennom alle innstillinger på nytt, men billigere enn å kjøpe ny.

Løsningen min på problemet ble å bytte plotteren. 

Jeg teste gamle plotteren rett på batteriet og samme skjedde da. Prøvde også å resette den. Det gjorde ikke noe forskjell. Plotteren min er godt brukt. Det vil si en Karibien tur og vært åpnet minst fire ganger for reperasjon. Jeg tror den hadde gjort nytten sin.

Nå fikk jeg kjøpt en meget pent brukt plotter av en på forumet her. Nå fungerer det som det skal.

Hei.

Etter at jeg foretok en kartoppdatering en stund tilbake, begynte plotteren å restarte gang etter gang. Løsningen ble å starte opp plotteren uten kartbrikken i. Og så satte jeg inn kartbrikken etter at plotteren var opp å kjøre. Men dette var jo bare en work-around. Problemet var at softwaren i plotteren ikke var oppdatert. Så etter at jeg fikk oppdatert den, fungerte plotteren som en drøm igjen.

• 1 år senere...

Trolig ingen ting med saken å gjøre, siden den er så tynn. Så på min plotter at jeg også har 1 sort jeg ikke har koblet til. Hos meg var den tegnet opp som ekstra jording, som skulle brukes i noen sære tilfeller. Det er ikke sikkert det er det samme hos deg. Jeg hadde isolert denne, slik at den ikke treffer + eller - punkter i kontrollpanelet. Det kan isåfall tvinge frem at plotteren skrur seg av.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...