goorf Startet 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2015 Som overskriften sier. Min plotter skrur seg av med en gang den starter opp. Får kun opp startskjermen før den starter på nytt. Noen som vet hva som kan være galt? Hvor jeg eventuelt skal starte med feilsøking? Eller er den bare moden for utskifting? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Kaaan det være dårlig kontakt i koblinger til strømkabel evt sikringer ? Det hender man får 12v spenning igjennom en kabel, men ikkje nok strøm til å drifte en lyspære. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
goorf Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Det var det første som slo meg også, men vind, dybde, autopilot og fart fungerer. De instrumentene er på samme kurs. Derfor jeg frykter plotteren har tatt kvelden Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Det kan være det innebygde batteriet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
goorf Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Er det innebygd batteri i plotteren? Er det mulig å bytte selv? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Hei! Har vært utsatt for det samme - prøv med en resetting av plotteren - det gjøres slik: Hold nede startknappen og knappen ved siden av samtidig. Du får da (etter noen sekunder) spørsmål om å konfigurere plotteren på nytt, her svarer du ja. Ved å gjøre dette mister du all innlagt informasjon i plotteren, og du får tilbake fabrikkinnstillingene. Deretter blir det en jobb å legge inn ting pånytt, men det er vanligvis kurant. Såvidt jeg vet er det ikke noe internt batteri i selve plotteren - kun i antenna, så det er nok ikke en problemstilling i forhold til din feil! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
goorf Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Tusen takk. Det skal jeg prøve ? jeg skal si ifra når jeg har prøvd Redigert 21.Juli.2015 av goorf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Hvor i verden er du? Jeg holder til i Oslo, og har nettopp tatt ut en C80 fra min båt (har oppgradert til nyere modell). Du kan få låne min og teste om den også skrur seg av. Hvis den ikke gjør det har du om ikke annet lokalisert feilen til din plotter. Jeg legger forøvrig min ut for salg for en beskjeden penge når jeg er tilbake fra båtferie på søndag. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Rolf Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Jeg ville aller først ha kjørt en test med alternativ strømkilde, gjerne hentet strøm rett fra batteriet. Har selv opplevd dårlig kontakt til plotter mens ST60 vind, dybde, fart funket ok. Plotteren fikk ikke nok spenning og slo seg av. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Og skulle Stord være nermere kan du prøvelåne en C80 her. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
OLESVE Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Du bør gjøre som Svee skriver før du prøver noe annet. Har hatt samme problem to ganger og har tatt en restart og alt er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
goorf Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Tusen takk for alle tips og tilbud om lån av plottere. Nå har jeg sjekket det opp og målt strømkabelen inn på plotteren. Litt flaut, men det viste seg at strømledningen var på vei til å løsne. Fikk festet den skikkelig igjen og alt er som det skal være. Plotteren er innfelt, limt fast med Tec7 så var litt jobb å komme på baksiden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Godt det :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
goorf Svart 13.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2015 Nå viser det seg at dette ikke var løsningen på problemet. Den skrur seg fortsatt av. Nå er strømfeil helt utelukket. Har også prøvd å resette plotteren som foreslått over. Er det noen som har noen lure tips? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.August.2015 Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 Inni slike plottere er det vel ikkje hvermansen som har ærend. Eg har ikkje fleire tips en tilførsel. Og sjølvsagt kan du fortsatt få låne eit c80 display for å teste om feil alikevel kan ligge i kabling eller kontakter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fantino Svart 15.August.2015 Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 En slik plotter trekker rundt 3A mener jeg. Hvis du har en eneste dårlig kopling så faller spenningen muligens for mye under oppstart. Jeg ville målt spenningen inn på plotteren mens den slås på for å eliminere den feilkilden. Dropper den må du måle videre på pluss og minussida. Ofte hentes minus fra en minusskinne som har alt for tynn kabel til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 15.August.2015 Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 En slik plotter trekker rundt 3A mener jeg. Hvis du har en eneste dårlig kopling så faller spenningen muligens for mye under oppstart. Jeg ville målt spenningen inn på plotteren mens den slås på for å eliminere den feilkilden. Dropper den må du måle videre på pluss og minussida. Ofte hentes minus fra en minusskinne som har alt for tynn kabel til batteriet. Akkurat, kan derfor bare gjenta meg selv og anbefale å teste plotteren via en alternativ strømkilde, gjerne hentet rett fra batteriet. Om plotteren da kjører feilfritt ligger feilen i kablingen. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Normarco Svart 21.September.2015 Link til dette innlegget Svart 21.September.2015 På Søndag skjedde dette med plotteren min, Raymarine C70. Det var bare Raymarinelogoen/startbilde som dukket opp for så gå i sort, dette repeterte seg hele tiden. Eneste løsningen jeg fant, var og resette hele plotteren. Måtte holde inne første knappen til høyre for on/off til det kom en beskjed i skjermen med sekunder som telte ned. Alt OK etterpå, men man må gå gjennom alle innstillinger på nytt, men billigere enn å kjøpe ny. Sitér dette innlegget Link to post
goorf Svart 22.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2015 Løsningen min på problemet ble å bytte plotteren. Jeg teste gamle plotteren rett på batteriet og samme skjedde da. Prøvde også å resette den. Det gjorde ikke noe forskjell. Plotteren min er godt brukt. Det vil si en Karibien tur og vært åpnet minst fire ganger for reperasjon. Jeg tror den hadde gjort nytten sin. Nå fikk jeg kjøpt en meget pent brukt plotter av en på forumet her. Nå fungerer det som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 22.September.2015 Link til dette innlegget Svart 22.September.2015 Det var synd at du måtte handle "nytt" men som du sier, den var godt brukt og gjort sine nautiske. Jeg var redd en stund jeg måtte ta frem sjekkheftet og stille meg i kassakø hos Seatronic.....men som vi ser er dette forumet kjernen til mye kunnskap Sitér dette innlegget Link to post
Rexus Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 Hei. Etter at jeg foretok en kartoppdatering en stund tilbake, begynte plotteren å restarte gang etter gang. Løsningen ble å starte opp plotteren uten kartbrikken i. Og så satte jeg inn kartbrikken etter at plotteren var opp å kjøre. Men dette var jo bare en work-around. Problemet var at softwaren i plotteren ikke var oppdatert. Så etter at jeg fikk oppdatert den, fungerte plotteren som en drøm igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 a77 her. Skrur seg av med ujevne mellomrom, har ikke prøvd å resette enda. Dobbeltsjekket nå at kablene satt, og da fant jeg denne tynne svarte ut fra plotteren som ikke var koblet til noe. Hva bør den kobles til, og er det sannsynlig at problemet blir borte da? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Trolig ingen ting med saken å gjøre, siden den er så tynn. Så på min plotter at jeg også har 1 sort jeg ikke har koblet til. Hos meg var den tegnet opp som ekstra jording, som skulle brukes i noen sære tilfeller. Det er ikke sikkert det er det samme hos deg. Jeg hadde isolert denne, slik at den ikke treffer + eller - punkter i kontrollpanelet. Det kan isåfall tvinge frem at plotteren skrur seg av. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Chiefengineer Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Jeg kjøpte en ny båt i 2006 der dette hendte med min E120 som var sammenkoplet med en E80 fra første dag. Fikk beskjed fra forhandler at problemet skyldtes en softwarefeil som man enda ikke hadde en løsning på. Software ble oppdatert så snart ny software kom og da forsvant feilen. Forsøkte full reset uten hell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.