Jump to content

Volvo Penta md40 god motor??


Hanto

Recommended Posts

Hei! Jeg vurderer å kjøpe en Joda 7500 med en Volvo Penta md40 på 95 hk.

Begge er 84 mod, er det spesielle problemer med disse motorene eller er de stort sett bra?

Trenger råd her! :crazy: Lurer også på hvor sinkanodene på sjøvannssiden er? samt div filter, det er nemlig temmelig trangt i motorrommet, men det er jo en originalinstallasjon så man skulle vel komme til servicepunktene?? Båten må sies å være hel og pen med litt oppgraderinger de senere årene (puter,kjøleskap,ekkolodd) Hva er riktig pris på denne?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg vurderer å kjøpe en Joda 7500 med en Volvo Penta md40 på 95 hk.

Begge er 84 mod, er det spesielle problemer med disse motorene eller er de stort sett bra?

MD40B, den siste forkammermotoren fra Volvo. Kjent som en svært god og pålitelig motor hvis den er vedlikeholdt. Sjekk gjennomblåsing fra oljepåfyllingslokket og generell tilstand ellers.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg kjenner motoren. Har selv en TMD40 fra 1984, forskjellen er at min har turbo og har dermed 124 HK. Problemet med motoren kan være varmeveksleren, men tåler den full gass over lengere periode (10 min) uten å overstige 88-90 grader, så er nok den ok. I bakkant av varmeveksleren kommer det ut to rør som bare sitter presset inn med o-ring. Sjekk at dette er tett. Har forøvrig byttet alle glødepluggene på min egen i år, og den starter nå som et skudd. Ellers har jeg ikke hatt noe "hyss" med denne motoren bortsett fra et turbobytte for et par år siden. Dette er jo ikke aktuelt for deg. Min motor var forøvrig avbildet i Båtmagasinet i aprilutgaven i en artikkel om bruktbåter. Den og motorromet var altså det gode eksempelet på det tekniske i en brukt båt! Artig! Bildet stammet fra en bruktbåttest av Wiking 28 i mars 2000 der min båt ble testet. Du kan se den her:

 

Bilde

 

OBS!!! Kraner og gjenomføringer ble byttet i fjor!

Redigert av Jon_P (see edit history)

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

joda,, kjempemotor,, !!

85 hk uten turbo, 124 med turbo, og 158 med turbo og intercooler.

Med andre ord en motor som har det svært fint, denne kan du dersom den er godt vedlikehold ha glede av i mange år.

Sjekk gjerne rundt oljekjøleren etter lekkasjer på sjøvannsiden

Grei vinterjobb og ta denne av og skifte tetninger og pakninger på hjemme i garasjen.

Dersom den er 84 modell har du rørkjøler som varmeveksler og denne har plenty kapasitet på en MD versjon.

Denne er også grei å ta en sjekk på om vinteren, sjekk spesielt "gavelen" inne i kjøleren som skiller tur og retur, denne blir litt slakk i fisken etter endel år og og kan godt byttes dersom den viser tegn til slitasje.

Redigert av LarsB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildet stammet fra en bruktbåttest av Wiking 28 i mars 2000 der min båt ble testet. Du kan se den her:

Strøkent motorrom! på "min" md40 så er innsugsmanifoilen annerledes. Den er liksom litt større også ligger den over veksleren. Forresten hvor sitter sinken på disse vekslerene? Og de to rørene som kommer ut i bakkant av veksleren, stemmer det at de går til oljekjøler på gearet?
Link to post
Share on other sites

TMD 40A har platekjøler og 40B har rørkjøler.

Rørkjøleren er ogsø litt firkantet utvendig men kjøleelementet er en rørsats

For meg ser det ut som om Jon P sin motor er en A versjon med platekjløer, men da stemmer det ikke helt med 84 modell ?? tror jeg ?? mener "b" versjonen kom i 84 ,,, REM ????

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg kjenner motoren. Har selv en TMD40 fra 1984, forskjellen er at min har turbo og har dermed 124 HK. Problemet med motoren kan være varmeveksleren, men tåler den full gass over lengere periode (10 min) uten å overstige 88-90 grader, så er nok den ok.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Har selv ikke en TMD40, men en TAMD31-A der det i år var nødvendig og overhale oljekjøleren. Den var praktisk talt helt tett og ble renset på VP verksted. I tillegg viste det seg nødvendig å bytte en del slanger, rense intercooler.

Jeg er glad for at jeg ikke har belestet denne motoren over lengre tid, da hadde jeg fått store problemer med temperaturen.

 

Så disse problemene virker kanskje like på VP sine motorer av denne årgang.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Riktig observert, den er en A, og er nok produsert i 83. Båten er allikevel produsert i 84. Kjøleren er en platekjøler, og jeg har blitt advart om problemer på denne. Foreløpig gjør den jobben, kjørte en tur på 2 timer forrige tirsdag med turtallet på 3000. Temperaturen lå konstant på 85 grader, så da går det nok en stund til! Uansett, på så gamle motorer må man forvente hva som helst selvom vedlikeholdet gjøres etter boka!

 

PS: Rørkjøleren er rund, og platekjøleren er firkantet.

Redigert av Jon_P (see edit history)

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...