Jump to content

Bistand rundt valg av ny foldepropell, VP 2003 28hk med S120-drev.

Arne Henriksen

Recommended Posts

Hei!

Som tidligere nevnt var ikke propellen min i særlig bra stand når jeg tok opp båten forrige uke.
Etter diverse forsinkelser ankom erstattningsbosset fra Volvo Penta i dag, men det passer naturligvis ikke med vingene fra den gamle propellen... og da er man like langt.

Jeg kan ikke ta opp slippen til evig tid, så jeg skrur på den gamle og satser på at ting henger sammen over vinteren, så da har jeg litt bedre tid på meg.

Noen som har forslag til stigning og størrelse jeg trenger?  Det er ikke mulig å lese noe serienummer/data fra hverken propell eller blad...

Båten veier vel ~4 tonn, gjør 7-7.5 knop på full spiker med eksisterende propell. 

VP 2003, 28hk

bilde

S120C seildrev, kan tallet bak navnet være (2.24) være utvekslingen?  I så fall er vel maksturtall på propellen omkring 1400 rpm..

bilde

Finnes det noen online-kalkulatorer for slikt?

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Det beste er om du finner noen med maken båt og motor som du kan få erfaring av.  Hvis du skal få leverandørens hjelp til å velge propell må de ha skrog data og vekt i tillegg til motortype for å kunne regne ut hvilken stigning du skal ha. Hvis båten din er fra et verft som fremdeles finnes så spør dem.

Siden jeg fant dimensjon og stigning på eksisterende nav er det strengt tatt ingen problemstilling lenger - for meg ihvertfall  :-)

Har skrudd på den gamle propellen og setter ut i morgen - børsta litt mer av og det står ganske tydelig 16x11, har da forhåpentligvis fram til våren på meg for å finne en passende erstatning - enten komplett propell eller et eldre type nav.

Takk for tipsene!

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...