Jump to content

Tønsberg-Kristiansand.


Hanto

Recommended Posts

Skumle områder avhenger litt av hva slags båt du har. Ser at du snakker om en Joda - hva slags?

 

De mest omtalte områdene er kanskje Rakkebåaene mellom Jomfruland og Svenner og området rundt Tønsberg Tønne. Ellers kan du jo gå innaskjærs meste av veien om været er litt rufsete.

Link to post
Share on other sites

Han har i et tidligere innlegg angitt:Jeg vurderer å kjøpe en Joda 7500 med en Volvo Penta md40 på 95 hk. Begge er 84 mod, er det spesielle problemer med disse motorene eller er de stort sett bra?

Går ut fra at det fortsatt er denne båten det siktes til

Link to post
Share on other sites

Hei, har kjørt denne strekningen selv, noen ganger, og det kan bli svært tøft rundt tvistein, rakke båene. Elllers så er det åpent strekke fra Risør til Jomfruland som kan føles veeeldiig langt om det er sjø. Sjekk også at tankene dine er skikkelig rene + ta med ekstra diesel filter, om båten kun er benyttet i rolig farvann så kan mye grums løsne om du får litt sjø. Ellers er dette en kjempe tur som du kan glede deg til :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er om det er noen spesiellt skumle områder på denne strekkningen??

Skummelt?? Nei, men du må se an været og mannskapet. Kvåsefjorden kan være ganske plaskete. Velger du å gå innaskjærs oppover kan du få 10minutter rundt Sildodden nord for Lyngør med litt pjask før du kommer inn i Fiesund. Fra Risør til Portør må du ut, men gå ikke for langt ut. Det graver ofte ekstra over forlengelsen til Jomfruland. Langesundsbukta mellom Stråholmen og Nevlunghavn kan være livat også. Plagen kan reduseres noe ved å legge turen innom Langesund og Helgeroa. Selve Rakke er oppskrytt. Det tar deg mindre enn 10 minutter å komme igjennom, men vær oppmerksom på at det graver en del inni der på tungt svell. Tønsberg Tønne tar det deg 5 minutter å runde. Mye rar sjø pga strøm og svell på syd og østsida. Kaoset forsterkes ytterligere når det er mye trafikk og all på død og liv skal gå for fullt rundt odden.

Kjempefin tur som for det meste kan gå innaskjærs.

God tur om det blir aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Innaskjærs og innaskjærs fru Blom. Det er ikke mye beskyttelse en har mellom Tønna og Kragerø. Jeg har gått strekningen Nøtterøy Risør mange ganger, men kun en gang har jeg opplevet smørseilas. Som regel er det ruskete hele veien med mye gammel sjø og lange dønninger. Når sørvesten står på i tillegg er det alt annet enn morsomt.

 

Hvis denne turen skal bli fin, er det lønnsomt å se an været. Gå tidlig om morgenen før nordavinden snur. Da kan du komme deg til Kragerø på fem-seks timer i noenlunde smult farvann. Hvis du ikke er kjent, anbefaler jeg å gå ytre leden over Rakke, og den tar ikke ti minutter, heller en time, så sant man ikke går i 25 knop da :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Da kan du komme deg til Kragerø på fem-seks timer i noenlunde smult farvann. Hvis du ikke er kjent, anbefaler jeg å gå ytre leden over Rakke

Klarer du å bruke så mye som 5-6 timer Tønsberg - Kragerø med marsj 13-14kn må du bomme stygt på kursen flere ganger underveis tror jeg. Forøvrig er Midtere Rakke så godt merka at det er bortkasta å gå utafor om du vil gå "innaskjærs" nedover. Men selvfølgelig er det det tryggeste om du ikke er helt stø i kartbruk og navigasjon.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er Midtere Rakke så godt merka at det er bortkasta å gå utafor om du vil gå "innaskjærs" nedover. Men selvfølgelig er det det tryggeste om du ikke er helt stø i kartbruk og navigasjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom du har en billig GPS med 8 - 10 waypoints lagt inn til en rute, så har du et fint tillegg til kart og kompass.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Klarer du å bruke så mye som 5-6 timer Tønsberg - Kragerø med marsj 13-14kn må du bomme stygt på kursen flere ganger underveis tror jeg. Forøvrig er Midtere Rakke så godt merka at det er bortkasta å gå utafor om du vil gå "innaskjærs" nedover. Men selvfølgelig er det det tryggeste om du ikke er helt stø i kartbruk og navigasjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Marsfart 13-14 knop er under ideelle forhold vil jeg tro. Hvis det er 7-9 m\s vind, og en bølgehøyde på 1 - 1,5 skal du ha en meget robust båt og et godt sjøbein for å marsje i slik hastighet. Reel marsfart vil kanskje i heldigste fall være 10 knop. Tønsberg - Kragerø er ca 40 sjømil, altså burde man klare turen på ca 4 timer hvis alt er greit. Er man i tillegg litt ukjent, behov for å lese kart underveis, kanskje det blåser litt mer enn forutsatt etc etc, så er det ikke galt å sette av 5- 6 timer på den turen. Gode marginer til sjøs er sikkerhet.

 

Midtre lei over Rakke? Gjerne det hvis du er kjent og farvannet er rolig. Hvis ikke, gå ytre.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Marsfart 13-14 knop er under ideelle forhold vil jeg tro. Hvis det er 7-9 m\s vind, og en bølgehøyde på 1 - 1,5 skal du ha en meget robust båt og et godt sjøbein for å marsje i slik hastighet. Reel marsfart vil kanskje i heldigste fall være 10 knop. Tønsberg - Kragerø er ca 40 sjømil, altså burde man klare turen på ca 4 timer hvis alt er greit. Er man i tillegg litt ukjent, behov for å lese kart underveis, kanskje det blåser litt mer enn forutsatt etc etc, så er det ikke galt å sette av 5- 6 timer på den turen. Gode marginer til sjøs er sikkerhet.

 

Midtre lei over Rakke? Gjerne det hvis du er kjent og farvannet er rolig. Hvis ikke, gå ytre.

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Å ta tiden til hjelp er alltid lurt, man må jo seile etter forholdene! Og jeg velger nok ytre lei ved Rakke, da jeg ikke er kjent.
Link to post
Share on other sites

Marsfart 13-14 knop er under ideelle forhold vil jeg tro. Hvis det er 7-9 m\s vind, og en bølgehøyde på 1 - 1,5 skal du ha en meget robust båt og et godt sjøbein for å marsje i slik hastighet. Reel marsfart vil kanskje i heldigste fall være 10 knop. Tønsberg - Kragerø er ca 40 sjømil, altså burde man klare turen på ca 4 timer hvis alt er greit. Er man i tillegg litt ukjent, behov for å lese kart underveis, kanskje det blåser litt mer enn forutsatt etc etc, så er det ikke galt å sette av 5- 6 timer på den turen. Gode marginer til sjøs er sikkerhet.

 

Midtre lei over Rakke? Gjerne det hvis du er kjent og farvannet er rolig. Hvis ikke, gå ytre.

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

:nonod::nonod: Skal du klare strekningen (40 nm) med 10 knop MÅ du gå utaskjær hele veien :sailing: , pga fartsrestriksjonene på lange strekninger innaskjærs fra Tonerleia til Kragerø. :nono: :nono:

Link to post
Share on other sites

:nonod:  :nonod:  Skal du klare strekningen (40 nm) med 10 knop MÅ du gå utaskjær hele veien  :sailing: , pga fartsrestriksjonene på lange strekninger innaskjærs fra Tonerleia til Kragerø.  :nono:  :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor :nono: ???

 

Jeg skriver jo i heldigste fall, og hvis alt går greit, implisitt i dette ligger selvsagt at man går der hvor 10 knop er greit, også i følge fartsbegrensninger. Jeg tar det for gitt at folk holder seg til lover og regler. Moralisering har jeg lite til overs for :wink:

 

Samtidig viser dette at å beregne 5 -6 timer i grunnen er ganske så rimelig.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

For å si det slik: Dersom Tønsberg Tønne oppleves rufsete så bør du vente i Sandefjord til sjøen roer seg før du drar rundt rakkebåene!! :lol: Tønna har jeg rundet mange ganger i høy sjø, både med snekke og skjærgårdsjeep. Det er snakk om en ganske kort strekning der det er urolig sjø, men den kan oppleves ganske hissig innimellom. Rakkebåene har jeg måttet avbryte to ganger.. har mer respekt for denne!

Link to post
Share on other sites

Enig i at Tønsberg Tønne ikke er det verste. Vel kan det stampe i motsjø mot neset før en svinger styrbord og kommer i le. Men trives en dårlig her vil en definitivt ikke trives rundt Rakke.

 

Fra Seiboen innenfor Svenner til Klokkebøya (som du må utenfor for å gå rundt Rakke) er det 3nm retning SV. På denne strekningen finner du ut om været frister til å fortsette. Hvis ikke kan en snu og gå inn til Stavern for å vente. Kanskje henge seg på Rednngsskøyta hvis den skal innerled retning Helgeroa eller Langesund. Videre V mot Tvistein er det 4nm. Med mye SV-lig vind og sjø kan det være en utfordring å holde nok V-lig kurs. Etter Tvistein er det 7nm til Ranhausen over Langesundsfjorden. Her kan det være enda litt vanskeligere å holde riktig kurs, med vind og sjø en del inn fra siden. Så begynner det så smått å roe seg etter hvert som Stråholmen og andre holmer skjermer mot sørvesten.

 

Tilsammen 14nm over denne utsatte strekningen høres ikke mye ut, men sliter en med å holde 10 knop i motvinden snakker en om 1,5 time, kanskje 2. Og det er lenge om det sjøer mer enn mannskapet liker og føler seg komfortabel med.

 

Rådet er å beregne god tid, se an været, og starte veldig tidlig fra Tønsberg/Sandefjords-området. Siden vind og sjø vanligvis bygger seg opp fra SV utover dagen gir tidlig overfart en fin overfart. Blir det i tøffeste laget etter Tvistein så kan det være en god løsning å gå inn Langesundsfjorden med vinden skrått bakfra, og deretter Tonerleia til Kragerø.

 

Nærmer det seg 10 m/s motvind og det har fått blåse en stund står jeg over turen tundt Rakke. Kanskje er jeg feig og andre mye tøffere. Men båtliv skal oppleves hyggelig og trygt for alle ombord.

 

Jeg har gått strekningen begge veier relativt mange ganger opp gjennom årene. Kanskje er det en trøst at det oftere har vært bra eller brukbart vær enn det har vært mye vind og sjø.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Nærmer det seg 10 m/s motvind og det har fått blåse en stund står jeg over turen tundt Rakke. Kanskje er jeg feig og andre mye tøffere. Men båtliv skal oppleves hyggelig og trygt for alle ombord.

Jeg tror definitivt ikke at du er feigere enn andre, og etter å ha sett en W37 i stor fart mot sønnavinden på søndag på utsiden av Hankø tror jeg at du har en båt som tåler mer sjø enn mange andre.

 

Færder - Jomfruland er et ruskete område som også er varlset for "farlige bølger" pga strøm og urent farvann. Dvs. at man bør ha stor respekt for sjøen her.

 

Ved 10 m/sek er vanlig bølgehøyde opp mot 2 meter om det får blåst en stund (vanlig bølgehøyde= det meterologene melder= gjennomsnittet av de 1/3 største bølgene). Merk at man ved varslet bølgehøyde på 2 meter kan de største bølgene bli 3-4 meter høye. Og i området rundt Rakke kan de antakelig bli enda høyere pga mye strøm og urent farvann.

 

Jeg skriver ikke dette for å skremme på noen måte - bare for å minne om at det er en grunn til at Kystpatruljen har konvoi her.

 

Mer info om bølger kan dere finne her Interessant lesing - følg linkene som er angitt i dokumentene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føyer meg inn i rekken av de som maner til forsiktighet på "utaskjærs" strekkene nedover kysten. Jeg tør med sikkerhet si at mange båter har blitt byttet inn i campingvogner fordi skipperen har presset på :discuss: og "skremt vannet" :cryin: av koner og børn rundt eks. Rakke........Men husk at det finnes noen ganger alternativer, her et eksempel:

Kona og jentene elsker båtlivet, men de synes overhodet ikke at store bølger er fascinerende, mens far og Jr (17 år) synes det er moro når det hiver litt på seg .I fjor sommer når vi skulle fra Risør kanten og opp til Jomfruland, og det var litt ruskete så tok jentene bussen til Kragerø, mens "guttaboyz" koste seg i bølgene... :sailing: Jentene fikk litt tid til jordbær og shopping i Kragerø, før vi plukket de opp og gikk videre.......ALLE fornøyd :yesnod:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

.I  fjor sommer når vi skulle fra Risør kanten og opp til Jomfruland, og det var litt ruskete så tok jentene bussen til Kragerø, mens "guttaboyz" koste seg i bølgene... :sailing:  Jentene fikk litt tid til jordbær og shopping i Kragerø, før vi plukket de opp og gikk videre.......ALLE fornøyd  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var en glimrende måte å løse det hele på. Den såkalte tredje løsning hvor alle får litt av det de vil ha. :cheers:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...