Ole Smed Startet 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2015 Min far har akkurat kjøpt seg et nytt ekkolodd til båten vi har på hytta, men hverken jeg eller faren min er sikkre på hvordan man monterer sensoren til ekkoloddet. Vi har en arendallsnekke og det som gjør det veldig vanskelig for oss er at båten ikke har en flat bakende, som en motorbåt med påhengsmotor f.eks. Den har et understell veldig likt en seilbåt med untak av at det er en innebygd motor med propell under. Så det vi trenger hjelp til er rett og slett hvor er de mest optimale stedene å montere ekkolodd sensoren? Båten er en 1980 modell. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Heisann. På våres sandvik 25 sjekte har vi bare limt sensoren fast med tec 7 på gulvet under vannlinjen. Har ikke dobbelbunn og det fungerer fint det. Så slipper du å lage flere hull i båten. Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
abbor Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 For bra resultat så trenger dere en gjennomgående bronsesvinger som B45 eller B744 http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/svinger-mbla-kontakt/gjgaendeinnv-svingere/b45-bronsesvinger-mfairing-600w Sitér dette innlegget Link to post
Ole Smed Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Tusen takk for hjelpen! Nå har det seg sån at vi skal opp på hytta imorgen, så vi har ikke tid til å drive med noe omfattende saker for å få montert sensoren. Så tror jeg skal gjøre som Joachim har gjorde. Trenger ikke å ha maksimalt rekkevidde på ekkoloddet uansett :) Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Cheng Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Vær klar over at på de fleste svingere sendes strålen rett ut så dybdeavlesning etc. vil bli feil om den monteres på en skrå flate. Om den har innebygd vanntemperatursensor vil den vise feil vanntemperatur ved innvendig montering. En bør teste plassen en har tenkt å montere svingeren for å se om en får bra signal, kan f.eks være luftbobler i skrog som vil ødelegge/redusere ytelsen mye. Her er en Airmar instruksjon hvordan man kan teste: http://www.seatronic.no/pdf/Airmar/innvendiggiver.pdf Er noen som limer fast ett skråkappet plastrør innvendig på skroget, fyller dette med vann og monterer svinger nedi for å få svingeren til å sende strålen rett ned. Eneste er at en må tømme dette for vann ved fare for frost. Vet ikke hvordan det er å fylle røret med "propylene glycol" som en skal gjøre i Airmar sine innvendige monterte svingere. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Det er bare det at "strålen" ser slik ut: Og det er stående fritt i vannkolonnen. Etter at du har kjørt den gjennom et virrvar av glassfiber og resin vet du ikke hvordan den ser ut. Som sagt ovenfor. Sett i en gjennomgående svinger. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Kanskje hatt flaks jeg da. For både dybde og vanntemp stemmer ganske bra. Har gjort det slik på både sjekta og en jolle. Begge fungerer utmerket :) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Mulligan Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Kanskje hatt flaks jeg da. Det må nok være sikker i troen. Sitér dette innlegget Link to post
Ole Smed Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Virker som at vanntemperatur og dybde fungerer fint så langt, den holder till 200 m før det ikke klarer med, eneste vi sliter med nå er å kunne se fisken på ekkoloddet. Vi ser bunnen under oss og alt virker som at det fungerer, men man skulle tru det ikke fantes fisk i sjøen her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.