Jump to content

Ekkolodd sensor på arendalssnekke

Ole Smed

Recommended Posts

Min far har akkurat kjøpt seg et nytt ekkolodd til båten vi har på hytta, men hverken jeg eller faren min er sikkre på hvordan man monterer sensoren til ekkoloddet. Vi har en arendallsnekke og det som gjør det veldig vanskelig for oss er at båten ikke har en flat bakende, som en motorbåt med påhengsmotor f.eks. Den har et understell veldig likt en seilbåt med untak av at det er en innebygd motor med propell under.

Så det vi trenger hjelp til er rett og slett hvor er de mest optimale stedene å montere ekkolodd sensoren?

Båten er en 1980 modell.

Vær klar over at på de fleste svingere sendes strålen rett ut så dybdeavlesning etc. vil bli feil om den monteres på en skrå flate.

Om den har innebygd vanntemperatursensor vil den vise feil vanntemperatur ved innvendig montering.

En bør teste plassen en har tenkt å montere svingeren for å se om en får bra signal, kan f.eks være luftbobler i skrog som vil ødelegge/redusere ytelsen mye.

Her er en Airmar instruksjon hvordan man kan teste:

http://www.seatronic.no/pdf/Airmar/innvendiggiver.pdf

Er noen som limer fast ett skråkappet plastrør innvendig på skroget, fyller dette med vann og monterer svinger nedi for å få svingeren til å sende strålen rett ned.

Eneste er at en må tømme dette for vann ved fare for frost.

Vet ikke hvordan det er å fylle røret med "propylene glycol" som en skal gjøre i Airmar sine innvendige monterte svingere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...