Jump to content

Kings Ford 2728T, erfaringer?


Whiskey

Recommended Posts

Prøvde en båt med en slik i helgen. (95 mod) Båten var flott, motoren gikk fint. Så vurderer kjøp.

 

Men tok en prat med KD Trading, som vel er det som er igjen av Kings Marine som gikk konk for en god stund siden. Ble da fortalt at innsatsen til varmeveksleren ikke er å oppdrive lenger. Så om den ryker, kan man enten bygge om til Bowman marinisering eller bytte motor.

 

Er det noen som har erfaring med denne motoren? Forstår det slik at Sabb versjonen er bra. Har noen bygget den om til Bowman? Hvor mye må byttes og hvor mye penger snakker vi? Hvor ofte ryker slike varmevekslere?

 

bilde

bilde

bilde

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt akkurat maken motor, som var problemfri i de 9 årene jeg hadde den. Hvis resten av båten ser bra ut, hadde jeg ikke bekymret meg så mye om varmeveksleren, det er mye annet som også kan gå til h..... som koster mye mer en den. Skjer det noe med den så finnes det dyktige folk som kan reparere, alt som ryker må ikke byttes til nytt.

Link to post
Share on other sites

Har en slik motor, som er noe av det beste som finnes av saktegående dieselmotorer. Og varmeveksleren består av meget solide og tæringssikre materialer, så jeg tror ikke du bør bekymre deg så mye for dette. Har aldri hørt om noen som måtte bytte innsats i disse.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Er det noe annet man burde sjekke på disse da? Lurer på å få noen fra et verksted eller noe til å ta en titt da jeg aldri har eid diesel i båt før. Har sett etter lekkasjer og at den går godt. Fant en liten eksoslekasje i flensen inn mot turbo, men det var vel det. Umulig å se noe under motor da den står for trangt til.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Bowmann utstyr kan du kjøpe fra England. Men blir nok endel som da må byttes. Du må jo da ha ekspansjonstanken foran med varmeveksler, intercooleren, og eksosmanifold. Og kanskje noe mer. Lancing Marine i England har vel alt av deler på lager til disse. De selger jo overtalte ennå for rundt 50 tusen uten marinisering. Men tror det ville vært en fordel om det kunne repareres hvis det skulle skjedd noe. Jeg har en lik motor med bowmannutstyr. Ikke et feilslag på 28 år. En kamerat har med kings marinisering, men kjøpte den brukt for ca. 10 år siden. Fungert bra det også. Litt jamnere temp på kings utstyret ser det ut som. Hans ligger på 80 hele tiden. Mitt ligger på fra 70 til 80 avh. av belastning.

Link to post
Share on other sites

Har en Ford 2726 med mermaid marinisering. Denne var ny i 2008. Røyker litt på kaldstart, men ellers helt feilfri uten elektronikk. Motoren er lik 2728, men har ikke underspyling på stemplene, som 2728 har.

Tror ikke jeg hadde vært redd for mariniseringen fra kings. Alt kan fixes. Ser ut til at jeg har samme gear som deg. Zf mpm 50A2. Skal være et bra gear har jeg blitt fortalt. Det har gått ut av produksjon nå.

Link to post
Share on other sites

On man sammenligner en slik Ford med for eks VP Kad 42 eller Yanmar fra '95, hva ville vært det beste kjøpet? Ser forresten ut til at den jeg har sett på er merket som '90? Vil det si den har gått som generator eller noe i 5 år til den ble marinisert?

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...