Jump to content

Mulig midlertidig forstag i Hero 101?

trulte85

Recommended Posts

Hei,

Har nylig kjøpt en HERO 101. For noen dager siden fant jeg at i feste til ankeret i ankerskapet framme var det festet en wire med en sjakkel på enden. I lokket på skapet er det også laget hull slik at denne kan komme opp på dekk. det hullet kommer ut ca 1 til 1,5m fra forstaget. Jeg har ikke seilt før jeg kjøpte båten så jeg har grubla litt på hva dette kunne være.

Det første som falt meg inn var at dette kunne være til å lage midlertidig forstag til å feste stormseil eller fokk på. men jeg så seinere at på baksiden av ankerfestet var det bare to muttere med små stoppere (~1,5cm) som var festet rett i kryssfiner plata som danner bunnen av ankerboksen. så jeg synes det muligens ser litt svakt ut til å ha et seil på. I alle fall om det skulle blåse så mye at man må ha mindre seilareal.

Det andre jeg føler meg litt mere trygg på at det kan brukes til, er for feste en blokk som kan holde line for å holde spinnaker bommen nede.

Spørsmålet er om det er noen som har set/hørt om noe slikt før? og om det feste høres ut som det er sterkt nok til å holde et stag til seiling. Jeg synes ikke det ser ut som det vil være sterkt men så vet jeg ikke hvor mye glassfiber det er over fineren, og festet holder et anker.

Jeg tror ikke den wiren på båten er til å låse båten til brygga. Sjakkelen som er festa på enden stikker bare såvidt opp fra luka. Jeg tror nok den kan passe for å feste "down haul" (lærer seiling fra youtub og engelske fora så vet ikke alle norske navn) til spinnaker bommen. Men jeg vet ikke om det også kan brukes til midlertidig stay. Han jeg kjøpte båten av viste ikke hva det var til, han kjørte nok mest for motor.

Jeg lurer på at jeg skal ta noen bildeer av dette i morgen eller i over i morgen og poste det her. merker det er litt innvikla å forklare dette godt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...