Tor Arild Startet 22.Juli.2015 Del på Facebook Startet 22.Juli.2015 Kjørte mot Ildverket i dag. Når alle temperaturer var kommet opp på nivå, la jeg sakte båten i plan. Etter noen minutter var det som å "møte veggen". Gikk fra 34 knop til 23. Slakket umiddelbart ned, stengte maskinene og hevet drevene. Tenkte jeg hadde fått pose eller lignende rundt drevet. Det var ingenting rundt hverken det ene eller det andre. Forsøkte å lure den i plan igjen, men da ville den ikke. Babord motor ikke over 2500 rpm og båten "bremser". Ruslet stille og rolig videre. Noen forslag til hva dette kan være? Vulking av propellnav? Forslag mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oysti Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Min D3 gjorde noe tilsvarende, bare at den falt til 1500rpm. Det føltes som å møte veggen som du sier. Det var rett og slett jordingsfeil, spenningen jaget opp og ned til den kom under det jeg går ut fra er en satt grense som sender den i nødmodus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Turbohavari? Har den kompressor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Den har både turbo og kompressor. På 2500 er turbo godt i gang. Den plystrer avsted allerede på 1500 omdreininger. Går over alle kontaktorer i kveld og sjekker i morgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spannerman Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 (redigert) Det høres som boost sensoren har tatt kvelden, har skifter manga av disse som det er egentlig det luft temp del av sensoren som svikte, og styrenheten redusere diesel mengde for å beskytte motoren, så du oppleve mindre effect. Ofte du kan ser at boost trykk er lavere på turteller display pga EVC'en har begrenset drevstoffet tilførsel. Men du trenger en Vodia til å bekrefte det, den vise live data og pleier luft temp sensor lyve med rundt 100C så det må skiftes, lett å gjøre sensoren ligger under den svart topp deksel bak i nærheten av olje filterer, kun en 10mm skru fester den. Med 15 mins arbeird du kan bytte de fra en motor til de andre å ser hvis feilen flytte over. Det er kompressoren du høre på 1500 omd og den gå opp til rundt 2700 når turboen beginner å jobber. Redigert 22.Juli.2015 av Spannerman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Hmmm. Tenkte ikke på trykksensor. Kan den virkelig "gå" når jeg allerede ligger på høyere turtall og deretter bremse motoren til 2500? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 (redigert) Turboen er vel i gang mye tidligere enn 2 700. Turboen er vel i gang nesten hele tiden, og begynner å få turtall først på 1800-2000? Jeg byttet (dvs jeg fikk noen til å bytte) akkurat turboen på min D6 så jeg kan litt om dette nå. Min har også både turbo og kompressor. Turbosvikt gjorde at jeg mistet krefter, det etter at ny turbo ble satt inn og det visstnok manglet en ondeventil så turboen sprøytet olje inn i luftfilteret. Dette var etter ny turbo var satt inn. Jeg møtte ikke "veggen", men effekten forsvant gradvis, temperatur og alt var normalt, men det kom svartrøyk bak båten. Grunnen til at jeg byttet turbo var hvining og ulyd i turboen (løst lager eller noe?). Effekten var omtrent lik før båten ble levert inn. I tillegg hadde jeg fått kjølevann i oljen på to stk sylindre og har måttet slipe topplokket og bytte toppakning. Det var ikke billig (125 000kr til sammen). Redigert 22.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Tror Spannermann har rett. Håper det. Maskinen gir ca halvparten av turbotrykket til den andre maskinen. Prøver å bytte sensor mellom maskinene i kveld, og føler så på at det er feilkilden at jeg har ringt for å få en ny. Takk for hjelpen så langt. Melder når test er utført. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Da er ny map sensor montert. Dessverre så er tilstand uendret. Da stopper min kunnskap, og en tekniker med diagnose verktøy må bestilles... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Engelbert Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Kanskje tette dieselfiltre? Turbinene har ikke Watergate og er avhengig av riktig dieseltilførsel for å få opp trykket Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Diesel filtre rene og pene overalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 (redigert) Vet ikke hvilken D6 du har. Om du har 435 så sjekk dette Under luftfilteret ditt sitter det en ventil som fordeler luft mellom kompressor og turbo. Om denne henger vil du oppleve at motoren butter i turtall Enkelt å sjekke. nr 11 her https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-25-9957.aspx Om du har annen versjon ville jeg sjekket luft tilførsel til kompressor og turbo Redigert 25.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Takk, Bitteliten Har D6 370. Ja, jeg kommer til å sjekke alt med luft. Har uansett fått time med mekaniker på onsdag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Da har du annen luftboks inn jeg hadde. Spjeldet hang seg opp på ene motoren min. Da hang den seg opp og dro ikke over 2000rpm Ladetrykks sensor har jeg byttet også. Merket bare at ladetrykket kom mye tregere enn normalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Må nesten endre innlegget etter test i går. Styrbord motor går også over 2500 omdreininger. Men som det fremgår av bildet av EVC panelet - så er turbotrykket under halve av babord maskin. Når jeg gir godt på går den fint godt over 3000rpm, men det er babord som skyver. Ladetrykket kommer ikke over 1.0bar. Jeg har dessverre vært alene på ferie med to småbarn - og har hatt liten sjans til å virkelig lytte og gå detaljert til verks under gange. Men, mener at jeg hørt et greit sus av luft fra styrbord side når jeg la til i hjemmehavn og måtte gi litt gass på styrbord motor. For dere som kjenner disse maskinene: Er det mulighet for lekkasje fra luftfilter og inn? Hva titter jeg etter? Er det noe mekanisk a la spjeld mellom kompressor og turbo som Bitteliten har på sine D6-435? Siden turtallet kommer, men ikke trykket, så heller jeg mot at det er noe som slipper luften før den kommer der den skal. Noen tanker om det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Ingen som har noe kjennskap til trykksiden av D6? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Det sitter en klaff inne i luftfilterboksen som gjør at trykket fra kompressoren ikke fiser ut. Når kompressoren kobles ut skal denne klaffen åpne slik at turboens sugeside får luft direkte fra filteret og ikke fra kompressoren. Sjek denne. Hvis du kommer til kan du også ta av gummislangen inn på turboen og sjekke at turboen går lett rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 (redigert) Nå er grunnen til problemer med styrbord motor avdekket. Kontroll med Vodia (?) Volvo verktøy viste at motor var sunn og frisk. Ved løft ser vi at klarering mellom propeller er nesten ikke-eksisterende. Det viste seg at begge propeller på styrbord drev hadde delaminert i vulk/hub. Propeller er nå sendt Winrace for ny vulk - og jeg tvinner tommeltotter. Tusen takk for alle som ga sine tanker og tips. Redigert 29.Juli.2015 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Den årsaken var ny :-) Så propellene subba seg i mellom og gjorde det tungt for motoren? Når bosset ryker så spinner vanligvis propellen, uten at turtallet på motoren endres, man mister bare fart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 (redigert) Bitteliten Det var slik at over et gitt trykk/press så spant propellen på akslingen. Siden jeg har vært alene på båtferie med to små barn, så var det så som så med å kunne prøve mye greier. Stoler ikke helt på 9 åringen til å styre i vestfolds skjærgård mens jeg er i maskinrommet eller på bakdekket. Når jeg da mistet fart, og kunne ruse motor i gir, hørte jeg faktisk trolig lyden av aksling som spant i hub. Jeg trodde det initielt var lyden av turbotrykket som "fant en ny vei". Siden det ikke var noe galt med maskinen, så insisterte jeg på et løft selv om mekaniker veddet på at det var bortkastede penger. Nå sitter mekaniker trolig å leser om hub/vulking av propeller og Winrace sine nettsider…. Det var faktisk det at jeg kom på en eldre tråd her på forumet med omtale av Winrace at jeg ba om å få båten landsatt for sjekk. Baatplassen glimrer til igjen! Jeg er bare glad det var en slik relativ enkel fix, selv om båten blir noen dager på land. Redigert 29.Juli.2015 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Logisk dette. Turboen lada ikke skikkelig pga manglende motstand. Takk for at du deler! Hvilket verksted? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor Arild Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Ringte rundt. Fikk tid hos vallø først. Hadde heldigvis kran tilgjengelig for raskt løft når vodia ikke ga noen svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand 360 dc Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Jeg opplevde dette på torsdag, gikk fra brygga som vanlig, la motoren på 1400 omd. Men merker da at det er motstand i maskineriet/fremdriften. Tenkte det var tett dieselfilter. Byttet dette. Gikk til motoren var varm, for å så å gi gass, kom til 2000 omd. da slipper propellene og spinner i vannet. Nye propeller montert på fredag, båten er 15 år og timetallet 1100. Dph drev. Nye H4 propeller har ikke denne svakheten som G4 på dph drev har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Gikk da turtallet aldri over 2000rpm? Eller gikk det litt urytmisk over/under? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Scand 360 dc skrev for 2 timer siden: Nye propeller montert på fredag, båten er 15 år og timetallet 1100. Dph drev. Nye H4 propeller har ikke denne svakheten som G4 på dph drev har. Er dette en ny serie propeller som erstatter G-serien til DPH drev? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.