Jump to content

Volvo D6 med DPH - vil ikke over 2500rpm


Tor Arild

Recommended Posts

Kjørte mot Ildverket i dag. Når alle temperaturer var kommet opp på nivå, la jeg sakte båten i plan.

 

Etter noen minutter var det som å "møte veggen". Gikk fra 34 knop til 23. Slakket umiddelbart ned, stengte maskinene og hevet drevene.

Tenkte jeg hadde fått pose eller lignende rundt drevet.

 

Det var ingenting rundt hverken det ene eller det andre. Forsøkte å lure den i plan igjen, men da ville den ikke. Babord motor ikke over 2500 rpm og båten "bremser".

Ruslet stille og rolig videre.

 

Noen forslag til hva dette kan være? Vulking av propellnav?

 

Forslag mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Det høres som boost sensoren har tatt kvelden, har skifter manga av disse som det er egentlig det luft temp del av sensoren som svikte, og styrenheten redusere diesel mengde for å beskytte motoren, så du oppleve mindre effect. Ofte du kan ser at boost trykk er lavere på turteller display pga EVC'en har begrenset drevstoffet tilførsel.

Men du trenger en Vodia til å bekrefte det, den vise live data og pleier luft temp sensor lyve med rundt 100C så det må skiftes, lett å gjøre sensoren ligger under den svart topp deksel bak i nærheten av  olje filterer, kun en 10mm skru fester den. Med 15 mins arbeird du kan bytte de fra en motor til de andre å ser hvis feilen flytte over.

Det er kompressoren du høre på 1500 omd og den gå opp til rundt 2700 når turboen beginner å jobber.

Redigert av Spannerman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Turboen er vel i gang mye tidligere enn 2 700.

 

Turboen er vel i gang nesten hele tiden, og begynner å få turtall først på 1800-2000?

Jeg byttet (dvs jeg fikk noen til å bytte) akkurat turboen på min D6 så jeg kan litt om dette nå. Min har også både turbo og kompressor. Turbosvikt gjorde at jeg mistet krefter, det etter at ny turbo ble satt inn og det visstnok manglet en ondeventil så turboen sprøytet olje inn i luftfilteret. Dette var etter ny turbo var satt inn. Jeg møtte ikke "veggen", men effekten forsvant gradvis, temperatur og alt var normalt, men det kom svartrøyk bak båten.

Grunnen til at jeg byttet turbo var hvining og ulyd i turboen (løst lager eller noe?). Effekten var omtrent lik før båten ble levert inn.

I tillegg hadde jeg fått kjølevann i oljen på to stk sylindre og har måttet slipe topplokket og bytte toppakning. Det var ikke billig (125 000kr til sammen).

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Tror Spannermann har rett. Håper det.

 

Maskinen gir ca halvparten av turbotrykket til den andre maskinen. Prøver å bytte sensor mellom maskinene i kveld, og føler så på at det er feilkilden at jeg har ringt for å få en ny.

 

Takk for hjelpen så langt. Melder når test er utført.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken D6 du har.

Om du har 435 så sjekk dette

Under luftfilteret ditt sitter det en ventil som fordeler luft mellom kompressor og turbo. Om denne henger vil du oppleve at motoren butter i turtall

 

Enkelt å sjekke. nr 11 her https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-25-9957.aspx

 

Om du har annen versjon ville jeg sjekket luft tilførsel til kompressor og turbo

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må nesten endre innlegget etter test i går.

 

Styrbord motor går også over 2500 omdreininger. Men som det fremgår av bildet av EVC panelet - så er turbotrykket under halve av babord maskin.

Når jeg gir godt på går den fint godt over 3000rpm, men det er babord som skyver. Ladetrykket kommer ikke over 1.0bar. 

 

Jeg har dessverre vært alene på ferie med to småbarn - og har hatt liten sjans til å virkelig lytte og gå detaljert til verks under gange.

Men, mener at jeg hørt et greit sus av luft fra styrbord side når jeg la til i hjemmehavn og måtte gi litt gass på styrbord motor.

 

For dere som kjenner disse maskinene: Er det mulighet for lekkasje fra luftfilter og inn? Hva titter jeg etter? 

Er det noe mekanisk a la spjeld mellom kompressor og turbo som Bitteliten har på sine D6-435? 

 

Siden turtallet kommer, men ikke trykket, så heller jeg mot at det er noe som slipper luften før den kommer der den skal.

 

Noen tanker om det?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det sitter en klaff inne i luftfilterboksen som gjør at trykket fra kompressoren ikke fiser ut. Når kompressoren kobles ut skal denne klaffen åpne slik at turboens sugeside får luft direkte fra filteret og ikke fra kompressoren. Sjek denne. Hvis du kommer til kan du også ta av gummislangen inn på turboen og sjekke at turboen går lett rundt.

Link to post
Share on other sites

Nå er grunnen til problemer med styrbord motor avdekket. 

 

Kontroll med Vodia (?) Volvo verktøy viste at motor var sunn og frisk.

Ved løft ser vi at klarering mellom propeller er nesten ikke-eksisterende.

Det viste seg at begge propeller på styrbord drev hadde delaminert i vulk/hub.

 

Propeller er nå sendt Winrace for ny vulk - og jeg tvinner tommeltotter.

 

Tusen takk for alle som ga sine tanker og tips.

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten

 

Det var slik at over et gitt trykk/press så spant propellen på akslingen. 

Siden jeg har vært alene på båtferie med to små barn, så var det så som så med å kunne prøve mye greier. 

Stoler ikke helt på 9 åringen til å styre i vestfolds skjærgård mens jeg er i maskinrommet eller på bakdekket. 

 

Når jeg da mistet fart, og kunne ruse motor i gir, hørte jeg faktisk trolig lyden av aksling som spant i hub.

Jeg trodde det initielt var lyden av turbotrykket som "fant en ny vei". 

 

Siden det ikke var noe galt med maskinen, så insisterte jeg på et løft selv om mekaniker veddet på at det var bortkastede penger. 

Nå sitter mekaniker trolig å leser om hub/vulking av propeller og Winrace sine nettsider….

 

Det var faktisk det at jeg kom på en eldre tråd her på forumet med omtale av Winrace at jeg ba om å få båten landsatt for sjekk. 

Baatplassen glimrer til igjen!

 

Jeg er bare glad det var en slik relativ enkel fix, selv om båten blir noen dager på land.

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg opplevde dette på torsdag, gikk fra brygga som vanlig, la motoren på 1400 omd. Men merker da at det er motstand i maskineriet/fremdriften. Tenkte det var tett dieselfilter. Byttet dette. Gikk til motoren var varm, for å så å gi gass, kom til 2000 omd. da slipper propellene og spinner i vannet. Nye propeller montert på fredag, båten er 15 år og timetallet 1100. Dph drev. Nye H4 propeller har ikke denne svakheten som G4 på dph drev har. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...