Jump to content

Quicksilver 555 og 605 pilothouse erfaringer?


Steen

Recommended Posts

Heisann. Driver å planlegger litt hvilken båt det blir å spare til i fremtiden. Har i dag en Rana 16 ht, men er mer interessert i en større "pilothouse" båt som er bedre egnet for all fiskingen jeg bedriver og som kan bedrives med hele året.

Kriteriene jeg går etter er:

- at det er bra med akterdekk plass,

- skal gå over 25knop,

- har selvlensende dekk med mest mulig oppbevaringsrom.

- pris rundt 300.000 eller lavere.

- Utvendig styreposisjon

 

De båtene som jeg har funnet er mest aktuelle er: Dolmøy 230 Fisker, Quicksilver 640, 605 og 555 Pilothouse

 

 

Spørsmålet mitt er da om noen har erfaringer med Quicksilver 605 eller 555(disse er jo ganske nye). Tenker da litt på hvordan de går i sjøen osv....

Link to post
Share on other sites

Vedr. 555 så vil jeg si at det er bortimot det nærmeste man kommer en "Donald Duck" båt  :giggle:

Men bevares det er imponerende å få til så mye på bare drøye 18 fot.

Men se på bildet så skjønner man at sjøegenskapene vil være ganske begrenset... man trenger litt mere lengde vil jeg påstå.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har en 605 med Mercury 115  som jeg fikk levert i mars i år. Er godt fornøyd, størrelsen tatt i betraktning. Uteplassen er suveren til fisking for 2 pers, bra med lagringsplass til utstyr og fisk under dekk. Utvendig stureposisjon fungerer meget bra, med 7" kartplotter/ekkolodd.

Båten går greit på marsjfart 22-23 knop ved ca 4500 rpm, da er det best drivstofføkonomi, ca 1nm/l. Har ikke testet toppfart, påstås å være 30 knop. Men da skal det være flatt vann, for det banker og slår ganske fort om det er litt ruskete utpå. Det er trade-off med så kort båt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg er veldig fristet til å gå for en 555 PH etter å ha skjønt at en bowrider ikke er helt greien når man driver mest med fiske her på vestlandet. Dog registrerer jeg at det ikke er mange brukte til salgs på finn, og dette er jo båter som har vært på markedet noen år nå. Er det en elefant i rommet med tanke på denne båten? Jeg synes i hvertfall den ser kjekk og praktisk ut for meg som ikke har erfaring med større båter enn 17 fot.

 

Det jeg ser kan bli et issue med 555 er at det ikke er noe deksel som dekker for motoren, slik at man får all støyen rett inn på akterdekket. Dette kan man jo sikkert ordne noe til selv, men det er merkelig at Quicksilver ikke har en løsning på det. 

Link to post
Share on other sites

Quicksilver-båtene har buet herdet frontrute. Det ligger en slik i havnen vår - tror det er en 690 - og der sprakk ruta med et smell under kuldeperioden (rundt minus 15-20 grader) tidligere i vinter. Ny båt i fjor og alt i orden med garantirep. osv, men det var visstnok ikke første gang det hadde skjedd med disse båtene. Kjedelig da perioden uten båt er blitt over en måned.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vel, da har jeg blitt den stolte eier av en 555. Har ikke kjørt så mye med den, men er absolutt fornøyd! Jeg er også mektig imponert over hvor stille motoren er (Mercury 80-hk firtakter) Jeg var som nevnt over litt skeptisk til at den stod litt for mye inn på akterdekket, men støy var ingen problem. Dog har jeg likevel lyst til å snekre en slags vippbar benk til å legge over, for å få en ekstra sitteplass og "stenge av" akterdekket helt.

 

Anbefales absolutt!

Link to post
Share on other sites

Vel, da har jeg blitt den stolte eier av en 555. Har ikke kjørt så mye med den, men er absolutt fornøyd! Jeg er også mektig imponert over hvor stille motoren er (Mercury 80-hk firtakter) Jeg var som nevnt over litt skeptisk til at den stod litt for mye inn på akterdekket, men støy var ingen problem. Dog har jeg likevel lyst til å snekre en slags vippbar benk til å legge over, for å få en ekstra sitteplass og "stenge av" akterdekket helt.

 

Anbefales absolutt!

Gratulerer med fin helårsbåt.

Jeg har en Guymarine Evada 540 selv som må sies å være omtrent samme "prinsippet" selv om min er noe flatere under enn din.

Link to post
Share on other sites

Enig med Dodraugen, vi kjøpte en ny 605 for noen måneder siden og har bare gode erfaringer.

Har du 115 hk på denne?

Dere som har litt erfaring, hvordan tror dere en 650 vil klare seg med 90hk, med to voksne og tre unger ombord. Er det håp om å klare å plane?

Link to post
Share on other sites

Har en 605 med Mercury 115  som jeg fikk levert i mars i år. Er godt fornøyd, størrelsen tatt i betraktning. Uteplassen er suveren til fisking for 2 pers, bra med lagringsplass til utstyr og fisk under dekk. Utvendig stureposisjon fungerer meget bra, med 7" kartplotter/ekkolodd.

Båten går greit på marsjfart 22-23 knop ved ca 4500 rpm, da er det best drivstofføkonomi, ca 1nm/l. Har ikke testet toppfart, påstås å være 30 knop. Men da skal det være flatt vann, for det banker og slår ganske fort om det er litt ruskete utpå. Det er trade-off med så kort båt.

Synes det hørtes lavt ut? Jeg har en Merry Fisher Marlin 6 som er 21 fot med yamaha 115. Jeg marsjer på 25 knop og ligger da på 0,8 l på mila (5000 rpm).

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har du 115 hk på denne?

Dere som har litt erfaring, hvordan tror dere en 650 vil klare seg med 90hk, med to voksne og tre unger ombord. Er det håp om å klare å plane?

Vi har en 605 med 100 hk og det er akkurat 15 hk for lite. Bytte propell fra 14" til 15" og det ble mye bedre. Vil overhode ikke anbefale 90 hk. Blir for lite for denne båten. Er ganske tung, men ellers den mest praktisk båten vi noen gang har hatt. Helt suveren. Er mye vær her og jeg er positivt overrasket over sjøegenskapene. Trygg og forutsigbar. Litt følsom for vind mtp avdrift, men med en sånn skapelse må det nesten bli sånn.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ble det bedre med å bytte til større propell?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den gamle propellen gav for høyt turtall. Gikk på kutt når vi hadde full gass. Den nye senket turtallet med 3-400 omdreininger og økte toppfarten med va 3 knop. Gjorde således forbruket litt bedre. Nå masjer vi på 20 knop med 4700 mot 5000 før. Litt tyngre å få i plan med full båt men da må man bare flytte litt på vekten inntil båten er ute av vannet. Ble også mindre opplevd støy også ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...