Daniel Duppsko Startet 24.Juli.2015 Del på Facebook Startet 24.Juli.2015 I går opplevde jeg at jeg ikke får min suzuki df115 tiltet 100% opp. Tiltmotoren går som normalt, med normal fart og lyd uten å streve fram til det gjenstår de aller siste centimeterne. Da kutter den bare momentant. Trykker jeg gjentatte ganger på tilt opp etter den stopper her kommer ingen lyd eller noe som helst - virker rett og slett som den ikke prøver. Kan så igjen tilte ned og opp som normalt, men stopper fortsatt på "98%" oppe (akkurat for lite til å vippe ned den såkalte transportstøtta). Vamligvis skal jo tilten få til motoren er helt oppe da tiltmotoren starter en slags slurelyd. Jeg hadde lekkasje i fjor på tiltmotoren, en kostbar del ble byttet og den har funket bra fram til nå. Ingen tegn på lekasjer denne gangen - og som allerede nevnt, tilten virker helt fint både opp og ned fra til dette siste stykket på slutten. Ideer til hva som er problemet? Kan dette være for lite futt i batteriet og løses med å få ladet det skikkelig opp? Båten har stått ubrukt i minst fem uker pga ferie og håpløst vær, og det har vært uvanlig få gangtimer hittil i år etter vinteropplaget, så jeg ser ikke bort i fra at batteriet har tapt seg litt siden oppladning på seinvinteren. Eller er jeg helt på viddene og har et annet kjedelig problem? Råd og tips tas gjerne i mot! Sitér dette innlegget SP655 Link to post
Cheng Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 (redigert) Tipper det har blitt satt en tiltbegrensing :-) Se i manualen hvordan du fjerner denne ev. setter den litt høyere hvis det er behov for denne funksjonen (hvis du har kunne kjørt tilt før til du hørte en "slurelyd" før så har denne funksjonen ikke vært satt). Er bare behov for denne funksonen hvis det er fare for at motor kolliderer med noe ved tilting. Fant en manual for DF70A-80A-90A på nett. Se side 22 (pdf side 23) hvordan en fjerner ev. setter tilt begrensing på disse motorene, tipper det er samme på DF115. http://suzuki.ru/uploads/files/376/DF70A-80A-90A_9950587L1001E%20SET%20UP%20MANUAL%20.pdf Redigert 24.Juli.2015 av Cheng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 (redigert) Tiltbegrensning på en del Suzuki-modeller finnes også i form av en mekanisk sak som man kan se på bildet under. Justeres ved å vri på en svart plastring. Gjelder både eldre modeller samt f.eks. den nye DF200A. Redigert 24.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Daniel Duppsko Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Hjertelig takk for svar, det var nettopp det som var skjedd og behøvde å justeres. Fikk imidlertid tak i min servicemann rett etter jeg hadde skrevet her og han mente det samme. Usikker på hvordan denne kan ha justert seg selv, men det er kanskje nok med noen slag fra bølger i god fart som jeg hadde i går..? Takker også for pdf-ernog illustrasjoner, det er verdt mer enn 1000 ord. Min tilt hadde samme justeringsmekanisme som illustrasjonen i ditt innlegg, teerex. Sitér dette innlegget SP655 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.