Truls13 Startet 24.Juli.2015 Del på Facebook Startet 24.Juli.2015 (redigert) Jeg har en treskøyte med stort styrhus, men ingen dieselvarmer eller annen opvarming. Utover høsten kan det bli nokså kaldt under marsj selv om man sitter innendørs, og jeg har lekt med tanken på å lage en enkel varmeveksler mot eksospipa bak styrhuset. Kort fortalt kunne man legge en ventilasjonsslange (aluminium, fleksibel), evt et stålrør med overgang av ventilasjonsslange, langs med det varme eksosrøret utvendig, med innsug av frisk (og tørr) luft nede mot dekket, opp langs eksosrøret, og med inngang gjennom en av takventilene på styrhuset. Den varme luften ville da stige gjennom ventilasjonsslangen og finne veien inn i styrhuset med betydelig hevet temperatur. Evt kunne man koble på en 12v motorromsvifte på slangen for å flytte mer luft gjennom ventilasjonsslangen, men da ville man få mer luft på bekostning av temperatur, gitt hurtigere og mer omfattende varmeveksling ved nedkjøling av slangen/røret. Noen som har forsøkt noe lignende? Redigert 24.Juli.2015 av Truls13 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Eg vil anbefale deg å kjøpe en slik defroster som vises på linken nedenfor. Denne kobler du på motorens kjølevann og legger opp luftslanger dit du vil ha varmluft. Du vil få en mykje høgare effekt med en slik enn å lage noko heimemekk som du tenker på, og slike defrostere er ikkje spesielt dyre heller. https://www.maritim.no/isotherm-defroster-10kw-12v#.VbIzWGcw_cs Sitér dette innlegget Link to post
Truls13 Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Takk for tips. Det virker fornuftig. Er det mye styr å koble defrosteren til kjølevannet? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Å koble den til kjølevannet er vanligvis enkelt, men du bør helst montere defrosteren i et nivå som er under ekspasnjonstanken til motor. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
bellen Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Kva motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
Truls13 Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Motoren er en Mermaid 6 syl diesel på 18hk, 1982 mod Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Du mente sikkert 180 Hk:-) Ingen problem å koble defroster på en slik, jeg har en selv. Uttak rett før termostat på toppen, og inntak(retur) ved vannpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Truls13 Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Jepp, 180hk :-) Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.