Jump to content

En båttur - som kunne ha endt annerledes


Kjell E

Recommended Posts

Jeg hadde lovet noen venner av meg at vi skulle prøve å ta en tur ut på fjorden i dag. De har besøk langveis fra (Tanzania og Danmark), og besøket var veldig hypp på å ta skjærgården vår i nærmere øyesyn, og kanskje fiske litt også. Før avgang måtte jeg love og besverge for fireåringen fra Tanzania at vi ikke skulle fiske blåhval, hun syntes det kunne bli litt mye av det gode… Hai, derimot, se det skulle hun nok klare å hamle opp med! :wink:

 

Nåvel, det var litt blæsevejr, fra nordvest, 10-15 knop. Vi kastet loss i halv-ett tiden og satte kursen ut Grimstadfjorden. Det var noe bølgeskvappel, men passasjerene storkoste seg i solskinnet og syntes litt sjødrev bare var topp. Vel ute i Vatlestraumen var det noe mer krapp sjø, så vi krysset den for å komme i le av Bjorøyna. Her var sjøen smul, og med strømmen med oss cruiset vi sydover med 8 knuter.

 

Ut fra vind og sjø bestemmer vi (jeg) oss for å sette kursen mot Bjelkarøy for siden å gå inn Fanafjorden og se etter hai. (Blåhvalen hadde jeg som nevnt lovet å ikke gå etter). Vel ute på Raunefjorden hører vi noen kalle på VHF kanal 16, han kaller på båter som kommer ut fra Hjellestad – men uten å identifisere seg selv. Han får ikke svar, og kaller så på båter utenfor Flesland. To stykker svarer, han forteller da at han har motorstopp, og trenger hjelp. Begge svarer at de er like i nærheten etter at han har fortalt at han ligger og driver ved Løholmene. Vi ser ham vi også, og at det er fire båter rundt ham. Etter ca 15 minutter er vi fremme, da har havaristen drevet helt inntil et av skjærene ved Løholmene, han ligger og dunker inntil skjæret.

 

Når vi kommer frem slakker vi opp og legger oss på været, bølgehøyden er litt over halvmeteren med vind og strøm fra nord-nordvest. For meg ser havaristen ut som en Viksund St.Cruz, noen-og-tredvefoting eller noe slikt. Rundt ham ligger to NB-er, en 870 og en 820, samt en Nimbus (3000?). Nimbusen har baugen sin helt inntil baugen på havaristen, men får ikke satt sleper. Den største NB-en gjør en sving mot havaristen, men går utpå igjen. Nimbusen går inntil igjen og får nå satt slepet, og begynner å bakke ut fra skjæret. På skjæret står det jeg antar er Rederinnen, hun har hele tiden holdt båten fra skjæret etter beste evne, det må ha vært tungt.

 

Når Nimbusen bakker ut, blir hun igjen på skjæret. Hun roper ett eller annet, men klarer ikke å oppfatte hva det er. Den største NB-en har gummibåt på hekken, men svarer ikke på oppkall. Den minste NB-en går inn på østsiden av skjæret, men bakker fort ut igjen, før han prøver fra syd. Etter litt finmanøvrering er også ”Kånemor På Skjeret” tatt hånd om, og et halvtimeslangt landopphold for henne var over. Rogaland Radio var holdt orientert, men mesteparten av trafikken med dem gikk på arbeidskanal – slik jeg oppfattet det var det den minste NB-en som holdt kontakten med dem. Flere båter er kommet til, de gjør det samme som oss og holder avstand men følger med.

 

Nimbusen bakker etter hvert slepet godt ut fra land, og beskjed om at R/S C. Sundt har ETA om ca 30 minutter kommer fra Rogaland. Vi setter kursen videre sydover, ut fra en vurdering av situasjonen har vi ikke noe å tilføre her.

 

Haien glimrer med sitt fravær, men det gjør ikke vinden. En av de Danske småpiger føler seg etter hvert uvel, så vi legger bi i le av en holme, gumler i oss ei skjeva eller to, og kaffe. Kaffe smaker best på sjøen. Returen blir våt til å begynne med, men godt oljehyr er bra å ha. Etter hvert løyer også vinden noe, slik at de siste milene blir rene sjarmøretappen.

 

Hvorfor gjorde jeg som jeg gjorde i forbindelse med redningsaskjonen? Før det første, da vi kom frem var aksjonen godt i gang, både Nimbusen og NB-ene var i full sving, jeg ville ikke gå inn blant dem og gi dem mindre rom for manøvrering. For det andre anså jeg alle tre for å ha mer motorkraft enn jeg (33hk), samt at jeg antar at de har mindre dypgående enn jeg. Så derfor holdt vi oss i nærheten, som en slags stand by, spesielt etter at sleper var satt og havaristen trukket bort fra skjæret.

 

På returen så vi at C.Sundt hadde overtatt slepet, og hørte også meldingen på VHF fra den minste NB-en om at Kånemor På Skjeret hadde det bra.

 

Har historien noen moral, har jeg ett poeng å understreke ved å poste dette? JA! VHF!! :smash:

 

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Poenget er mottatt og det er bare å melde seg på vhf-kurs :)

 

Men et spørsmål.. hadde jeg ikke fått hjelp rimelig raskt om jeg hadde tatt mobilen og ringt redninskøyten?? De ligger vel til kai både på Hjellestad og på Kleppestø?

Og om båtene ikke var inne, hadde ikke de meldt fra på vhf slik at jeg hadde fått den samme hjelpen???

 

Spør ikke for å være vanskelig, men fordi jeg lurer.

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men et spørsmål.. hadde jeg ikke fått hjelp rimelig raskt om jeg hadde tatt mobilen og ringt redninskøyten?? De ligger vel til kai både på Hjellestad og på Kleppestø?

Og om båtene ikke var inne, hadde ikke de meldt fra på vhf slik at jeg hadde fått den samme hjelpen???

 

Spør ikke for å være vanskelig, men fordi jeg lurer.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Sett at du fekk problem i Raunefjorden, så viste det seg at "RS Bergen Kreds" var oppteken med eit oppdrag ved Fedje. "RS Sundt" befant seg ved Bakkasund, medan du var i ferd med å reka inn i strandsteinane på ein holme. Då hadde det vore godt å ha ein VHF så du kunne ropa på båtar like i nærleiken (slik historia over viser)...

 

LA3939, eg trur du gjorde heilt rett. Med dei vanskelege forholda hadde båtane som alt var på staden trong for manøvreringsrom. Sjølv var eg like i nærleiken (Korsfjorden), og kan stadfesta at det var heftig vind og sjø...

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TJ, poenget mitt var ikke myntet på noen særskilte, men fint at du tar det :-)

 

Uten at jeg loggførte tider og slikt, så antar jeg at det tok nærmere timen fra første oppkall til redningsskøyta tok over slepet.

 

Det var ganske stor trafikk nordover av småbåter i ettermiddag, antar at det var folk som kom fra Pinsetur og skulle hjem til den søttendes. Jeg vil nok anta at noen av disse ville reagert på en båt som lå og hogg langs et skjær, spesielt med Kånemor på selve skjæret. Hun var godt kledd i rød og gusjegul overtrekksdress.

 

Jo, du hadde nok fått hjelp med mobilen, problemet ville vært å få tak i nærmeste båt. Jeg ville ikke ringt redningsskøyta, men heller enten Rogaland radio eller HRS som så kunne initiert et all ships call på VHF. Men, forsinkelse ville du fått, og måtte høre på dunkingen av skipsside mot Mor Norge, eller ennå verre, vann som kommer inn.

 

Sist jeg hadde bruk for redningsskøyte (slep fra kai til kai) hadde de NMT450 mobil ombord. Denne ble nedlagt 1/1, mannskapet på R/S Nils C.P. Aure visste ikke hva de fikk til eventuell erstatning. (Dette var i september i fjor, fikk skuta ned fra Sandnessjøen som dekkslast, og trengte slep til Bildøy for verftsopphold).

 

For meg tror jeg det verste ville være "andre veien", å steame forbi en som trenger hjelp men jeg visste det ikke.... Har en gang sett en båt som brant, en mann omkom. Følte meg j**** nok da siden jeg ikke kunne gjøre noe ettersom jeg satt i et fly og observerte dette.

 

VHF er en rimelig forsikring, både for deg selv og andre, og kurset er så langt fra en heksekunst som det går an å få det.

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

VHF er en rimelig forsikring, både for deg selv og andre, og kurset er så langt fra en heksekunst som det går an å få det.

 

Mvh,

Kjell.

<{POST_SNAPBACK}>

Her istemmer jeg fullt og helt :smash:

Jeg gikk opp som privatist, uten å ha lest boka. Men tatt testen som ligger på nettet.

3/4 av spørsmålene var fra testen, så alt var gjort på 15 minutter.

 

Er du rask kan du jo vinne en VHF her på baatplassen også.... :flag:

 

 

 

Faxen, som også ønsker god 17. mai. :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Har lest innleggene med interesse. Er iferd med å anskaffe 30 fots motorbåt.

 

Jeg er ikke helt erfaren båtmann enda, men innserser at VHF er et absolutt must. Er det mer en bør tenke på for å gardere seg ekstra i tilfelle motorstopp. Drivanker? Reserve utenbordsmotor? .....???

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Poenget er mottatt og det er bare å melde seg på vhf-kurs :)

 

Men et spørsmål.. hadde jeg ikke fått hjelp rimelig raskt om jeg hadde tatt mobilen og ringt redninskøyten?? De ligger vel til kai både på Hjellestad og på Kleppestø?

Og om båtene ikke var inne, hadde ikke de meldt fra på vhf slik at jeg hadde fått den samme hjelpen???

 

Spør ikke for å være vanskelig, men fordi jeg lurer.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Hei tj,

 

Flott at "poenget er mottatt", og at du melder deg på kurs - det tar jeg som et tegn på at du er en fornuftig og ansvarsbevisst båtmann.

 

Så til spørsmålet ditt, men la meg besvare det med et praktisk eksempel. Det er nemlig ikke bare i Bergensområde at det har blåst i helgen. Også her i Ryfylke har vi hatt "Nordavind fra alle kanter". Som ventet har flere småbåter hatt problemer. Såvidt jeg vet har alle fått hjelp, og flere ganger har vi hørt Rogaland Radio gå ut med anrop til båter i ......-området. Da er det en eller annen som trenger hjelp, men som ikke har VHF. Båtene som svarer vil gjerne hjelpe, men får ikke kontakt med "havaristen" for han har ikke VHF. I ett tilfelle hørte jeg at redningshelikopter kom inn i bildet, men fikk ikke direkte kontakt - for han hadde ikke VHF.

 

De som kommer til for å hjelpe ligger rundt omkring og snakker med hverandre om hva de skal gjøre og hvordan det skal gripes an - men "hovedpersonen" selv får de ikke kontakt med - for han har ikke VHF og i mobiltelefonen er han opptatt med å ringe redningssentralen.....

 

Sann mine ord: mobiltelefonen er et kjempeflott hjelpemiddel, men kommer man i en situasjon at man trenger hjelp, eller skal yte hjelp, da er den ikke mye verdt - da er det egentlig kun VHF som duger!

 

Lykke til med VHF'en!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har lest innleggene med interesse. Er iferd med å anskaffe 30 fots motorbåt.

 

Jeg er ikke helt erfaren båtmann enda, men innserser at VHF er et absolutt must. Er det mer en bør tenke på for å gardere seg ekstra i tilfelle motorstopp. Drivanker? Reserve utenbordsmotor? .....???

<{POST_SNAPBACK}>

Vil foreslå at du starter en egen tråd om dette. Interessant tema - der du helt sikkert får masse svar. :yesnod: Og søker du på emneoversikten finner du mye om dette.

 

Og investerer du først i en VHF - kjøp en med DSC koblet til en GPS. Da er det nok å trykke inn en knapp så går nødmelding ut.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...