Cobolt Startet 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2015 Jeg har problemer med ladingen i min Nimbus 320 som jeg overtok for et par uker siden. Bruksbatteriene lades ikke, bare startbatteriet. På instrumentpanelet er det bare ladespenningen inn på startbatteriene som vises (14,2V) mens bruksbatteriene var nede i 11,6V da jeg oppdaget dette. Koplet til landstrømladeren og fikk ladet bruksbatteriene som nå har hvilestrøm 12,82 V. Jeg mistenker at skilledioden kan være defekt. Siden det er midt i fellesferien og jeg ligger på hytta med båten, uten båtmotor/elektro-verksted i nærheten, prøver jeg å feilsøke selv. Med motoren i gang får startbatteriene +14,25 V målt på batteriene.Spenningen på bruksbatteriene ligger da på det samme som hvilespenningen når motoren ikke går -12,83V. Motoren er en VP D4 fra 2005.Startbanken er bly 2 x 80Ah, bruksbanken er på 4x86Ah bly, og batteriene er et par år gamle. Batteriene tar fint lading gjennom 20A digitallader fra landstrøm. Videre har jeg målt følgende mellom de tre terminalene på kladasen jeg tror er skilledioden; Mellom terminalene IN og (1) Stans i motor og intet forbruk: +3,48V Motor igang: -1,55 til -1,64V (svinger mellom ca. dette)Mellom terminalene IN og (2) Stans i motor og intet forbruk: +4,13V Motor igang: -0,1 VMellom terminalene (1) og (2) Stans i motor og intet forbruk: +0,64V Motor igang: +1,41 V Spørsmål 1) Tyder dette på feil i denne diodekladden ? Spørsmål 2) Hvem er type/produsent av det jeg tror er skilledioden. Har bilde av den nedenfor. Jeg skal ha en grundig gjennomgang av elsystem og komponeneter senere i høst, men det hadde vært fint å ha lading på bruksbatteriet underveis opp til Oslo for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 For meg høres det ut som den er defekt ja. Du trenger ikke nødvendigvis erstatte den med en helt identisk, bare den er kraftig nok til dynamoen din. Kjenner ikke til den modellen du har der, men de fleste i dag er basert på MOSFET teknologi. Antar din også er det, siden den er forbundet med minuskabel også. Du kan jo midlertidig bare bytte om på start og forbruk så du får ladet forbruks batteriet. Start trekker så lite strøm at om du ikke lader start batteriet på turen tilbake til Oslo så er neppe det noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Om dynamoen din er mindre enn 70A kan du for eksempel bruke denne: http://www.waveinn.com/nautisk-fiske/mastervolt-bi-702-s-battery-mate/578020/p Sitér dette innlegget Link to post
Cobolt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Takk for kjapp svarrespons, og forslag til skillediode fra Mastervolt. Bestiller en over helgen, sannsynligvis med tre utganger da jeg muligens deler opp forbruksbanken i to, eller installerer et nytt batteri i baugen til ankerwinsj og truster. Jeg forsøker nå å finne ut kapasiteten på dynamoen. Det sitter en 222hk VP D4 i båten. Hvor stor er det sannsynlig at denne dynamoen er ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Nyere D4 dynamo er 115A. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Da kan du eventuelt gå for Mastervolt Battery Mate 1603 IG. Koster riktignok en del mer.. Den tåler 120A, og har 3 utganger. Man må forøvrig ikke bruke alle tre utgangene, så da har du en ledig til senere. Sterling DI130A3 kan også være et tilsvarende alternativ. 130A / 3 utganger. Sitér dette innlegget Link to post
Cobolt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Takk igjen folkens ! 115A var nettopp det jeg fant ut selv. Satser nok på 3 utganger, og Mastervolt som har norsk importør Staubo. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 D4 på 222 Hk? Har ikke sett. Er du sikker på at det er VP D4, og ikke Yanmar som har en type 222 Hk? Kan bety noe for Dynamo A Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 https://www.maritim.no/bep-voltsensitivt-rele-125a#.VbPUM_nxLhc Sitér dette innlegget Link to post
Cobolt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Husket feil - ser ut til å være 210 Hk Skillerelee ser besnærende enkelt ut, og har vel ikke noe spenningsfall ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Skillerele isolerer heller ikke bankene på samme måte. Hvis du feks kjører baugpropell vil du trekke ned spenning på alle bankene helt til releet kutter. Avhengig av hvordan rele senser spenning kan du da få releklapring fordi spenning stiger når rele åpner osv. Dette skjer ikke med slikt ladeskille du allerede har da strøm kun kan flyte en vei gjennom dette. De som er såkalt FET-baserte (field effekt transistor) har heller ikke spenningstap i praksis da det er så lavt at det er neglisjerbart. Sitér dette innlegget Link to post
Cobolt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Tak skal du ha for siste innlegg Fantino, og god morgen ... __/) Fikk svar på spørsmålet som dukket opp over morgenkaffen. Da blir det skillediode. Et skille-relee kan jo da evt være aktuelt i kaskade på en ladekurs om man vil dele en batteribank i to. Jeg har nå seilt i 60 år og sjelden brukt med enn 20-30 liter diesel på en sesong, og med enklere elsystemer om bord. Stor motorbåt med tilsvarende mer komplisert og krevende elopplegg, uten seilene å gripe til om motoren stopper eller ikke vil starte, har vært en overgang. Men det er jo deilig å bare bruke en drøy time fra Kragerø til Tjøme, og sitte inne i varmen og se ut når det regner vannrett. God hutresommer videre, fra nå av blir det bare jolleseiling i penvær. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.