Jump to content

Utett BMW dyse!!!!!


Hardball

Recommended Posts

:cryin:

 

Hvordan kan jeg tette en dyse, som slipper ut kompresjonen i kobberringen.

Jeg har muligens en liten rift i dysehullet på toppen. Kan jeg bruke noe til å tette dette med?

Kan man bruke noe i tillegg til kobber ring/pakning?

 

Det nytter ikke å skru mer til, er redd for att bolten i toppen skal komme opp. :smash:

 

Tenkte att om jeg dro extra godt til, så ville kobberskiva deformeres, slik att den tettet i kantene. :crazy:

 

Håper jeg slipper å kjøpe en ny topp. Har BMW, så jeg kan kjøpe løse topper. Men må dermed skifte alle pakningene. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Her har du en lille utfordring. Du må ha en ny kobberring som du gløder før montering slik at den blir myk. Ikke nødvendig vil noen sikker si, men all tid pakningen har vært gjennom en stanseprosess er den av den grunn blitt noe hardere enn en nyglødet ring.

 

Neste punkt er rengjøring av "dysehullet" som trolig er forusenset av sotavleiringer. Her burde du hatt en såkalt dysehullsbrotsj og rensket opp setet, men det har du garantert ikke tilgang til. Ta derfor det meste med en CRC fuktet fille på en tilspikket trepinne. Skift filler og pass på at der ikke kommer drit inn på sylinderen. Bruk godt lys og gi deg ikke før resultatet er OK. Er det noe igjen får du bruke smergelpapir som du limer fast på enden av en rundstokk med dia. lik dysehullet. Ser dysehullet ut til å være skadet kan du rette dette opp med slipepasta på en dor tilsvarende dysa, men prøve det enkle først.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme på min AQAD 31A etter skifte av dysespisser. Det var ikke mye som kom opp men det var litt fukt (diesel?) og litt bobler rundt dysen. Ble rådet til å kjøre en stund for å se om det bedret seg og det gjorde det. Etter noen timer så sluttet det å lekke opp rundt dysen. Forklaringen var vist at sot og koksing førte til at det ble tett av seg selv. Hvis du ikke har så alt for stor lekkasje så kanskje det fungerer også på din motor?

Link to post
Share on other sites

Som beskrives, glød kobberskivene slik at disse blir myke, tetter da ok. Kobber har en egenskap med å prøve å bli slik de var, dvs. at de vil tilbake til sin opprinnelige form.

Har blitt forklart dette slik fra eksperter at kobber har en "motsand" som gjør at når de er myke vil de alltid tilbake sin opprinnelige fasong, og dermed vil presse tilbake og tette godt..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Tilbake igjen!

Håper feiringen var fin!!! :crazy:

 

Gir ikke slipp på problemet med dysa. :confused:

 

Vet noen om det finnes ett egnet verktøy til å trekke senterhylsa, ut av dysehullet?

 

Tenker på en form for ters (slag ters), som ikke er tykkere en 5 mm i tuppen.

 

Det er en ståldyse som ligger i bunnen, den holder dysa på riktig plass samt. den fungerer som ett varmeskjold.

Hylsa er bare satt på plass av dysebunnen.

 

Skaden er i den "dubbeditten". Håper å få den ut, uten å demontere toppene.

Link to post
Share on other sites

Den senterhylsa du beskriver er nok en kjølekappe, den er blokket ut etter at den er satt inn i toppen. Det vil nok være vanskelig å få den ut hel :sad: Men er du sikker på at det ikke skal være en kobberskive med en spesiell profil på, mellom dysa og kjølekappa ?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

  Men er du sikker på at det ikke skal være en kobberskive med en spesiell profil på, mellom dysa og kjølekappa ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er self. en kobberskive mellom dysa og kjølekappa(senterhylsa). :yesnod: Det er også en kobberskive mellom senterhylsa og aluminiums toppen. :rolleyes:

 

Men jeg har bestillt ny senterhylse (kjølekappe). De selges i løsvare. På toppene som jeg har byttet tidligere, var ikke senterhylsa satt inn. :crazy:

 

Tenkte jeg skulle spare meg 6000 kr. i ny topp. Pluss alle nye pakningene igjen. :sad:

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg demonterte dyseforingene på en Bedford for mange år tilbake. Verktøyet som dengang ble brukt (orginalverktøy) var i prinsippet en stor gjengetapp som ble skrudd ned i foringen. Et gjengeparti på tappen og en U-bøyle gjorde at foringen kunne trekkes ut.

 

Ville tro at et slikt verktøy kan lages av en gjengetapp en bit gjengestang og noe flattstål. Gjengetappen er nok vrang å sveise på så det lønner seg nok å kontakte en sveiser som kan sitt fag og som har tilgang til de riktige elektrodene.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

 

Takker,

har satt ett motorverksted (havøysund patentslipp) på saken. Har desv. ikke tid selv, da jeg må jobbe, slik er det å være i service næring.

Har en "gammel" topp liggende, som de skal benytte til forsøksdyr. :smash:

 

Håper att båten er på vannet uke 21, da er min vakt ferdig. Håper på hyttekos. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

:flag::flag::flag:

 

Det ordna seg, de gjenget hylsa, satte inn en 25 cm lang bolt med ett lodd tredd på.

Terset deretter opp hylsa. :smash:

 

Det ser så enkelt ut når motormekanikere fixer "biffen".

Hva skulle man gjort uten dere. :drink::cheers::drink:

 

Problemet med spon, ordnet seg med greas fett i dysehullet.

 

Takker hjertligst med ALL hjelp på forumet. :flag:

 

:sailing:

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man trekker ut dysehylsen må man vel tappe ned motoren for kjøleveske først, siden det går kjølekanaler rundt dysehylsen, slik at det ikke kommer kjøleveske ned i motoren? Når det gjelder kobberskiver så er det ikke det på min motor. Ved skifte av dysespisser var det bare å rengjøre dysehullet og sette i dysen igjen.

Link to post
Share on other sites

Når man trekker ut dysehylsen må man vel tappe ned motoren for kjøleveske først, siden det går kjølekanaler rundt dysehylsen, slik at det ikke kommer kjøleveske ned i motoren?

 

Det vet jeg ikke noe om, på toppen som han fjernet senterhylsa på, klarte jeg ikke å se noe slikt. :confused: Det virker rart, den hviler jo kun på en "konisk" fals i øverkanten.

 

Skal prøve å fylle "dele" toppen med vann i morgen. :drink:

Må vel ta en titt. :diving:

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke noe om, på toppen som han fjernet senterhylsa på, klarte jeg ikke å se noe slikt.  :confused: Det virker rart, den hviler jo kun på en "konisk" fals i øverkanten.

 

Skal prøve å fylle "dele" toppen med vann i morgen.  :drink:

Må vel ta en titt. :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke heng deg så opp i det, jeg tror ikke vi snakker samme språk når du sier senterhylse og jeg sier kjølekappe. litt difus forklaring lenger frem i tråden, og etter hvert ut over i tråden forstår jeg ikke hva denne senterhylsa er :confused:

Motormennene dine har sett hva det er og reparert, da er det vel bare å tut og kjør. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...