Ola Viking Startet 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2015 Jag skall byta ut min antenn triax som sitter i masttoppen mot en ny på en antennemast som förankras i akter räckverk. Jag tror valet står mellan triax 150 och glomex Nashira. Den ena kostar 600 kr och den andra över 2000 kr. Någon som har en förmening om vad man bör välja, är någon bättre än den andra eller är det bara priset som skiljer??? Att ha antenne i masttopp ger bättre mottagning, men av praktiska orsaker vill jag enkelt komma åt antennen. Ola Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Det enkleste er vel Triax, den har forsterker innebygget. Den forsynes med strøm via tuner eller medfølgende adapter. Med glomex så må du installere medfølgende forsterker på egnet sted i båten. Litt klumpete men kan også felles inn. Fordelen med sistnevnte er at du kan justere gain. (min står alltid på full forsterking...) Har hatt begge og de fungerer fint begge to. Var på tur 5 båter nå og det virket faktisk som de med triax hadde best mottak i f.eks Kragerø og Tvedestrand som er vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Ola Viking Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Det är nog så att det är Triax eller Glomex som gäller. Men det verkar som Glomex riktar in sig mer mot båt än triax? Kanske Glomex är mer anpassad till salt och yttre påverkan? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 (redigert) Har triax 150 ufo, og den har ikke innebygget forsterker, må kjøpes separat. Forsterkeren har to utganger så du kan evt. koble til radio/dab. Er veldig fornøyd med antenna egentlig, selges i diverse nettbutikker veldig mye billigere enn hos båtbutikker... tror jeg gav under 400kr for den, men + forsterker. Redigert 27.Juli.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Mulig Triax UFO 150 kommer i forskjellige versjoner, men denne har innebygd forsterker til en grei pris. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Ja det stemmer nok med innebygget forsterker.. tror kanskje jeg husker feil... men den må ha strøm, så du må kjøpe en "forsterker" eller strømfosyning, som kobles mellom tv og antenne, hvis du ikke har strøm utgang på antenne inngang på tv. Jeg har 24" Finlux tv. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 (redigert) Der er en del tråde herinde om sammenhængen Triax/UFo og strømforsyning. Søg og du vil finde! Selv installerede jeg en Triax UFO 120 (forgængeren) for fire år siden og har fungeret tilfredsstillende. Modtageforhold på en båd kan jo være noget udfordrende. Holdbarheden ser indtil videre ok ud selv om den nu begynder at blive noget mat og kedelig at se på. Men jeg har heller ikke vokset eller på anden måde beskyttet den. Redigert 27.Juli.2015 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.